עמרי כספי מגיע, באזז משתלט על האוויר

מתברר שלא צריך יותר מדי כדי לשווק את נבחרת הכדורסל. שמים בפרונט את עמרי כספי. הוא מוכר מנויים, מביא ספונסרים ודואג לרעש חסר תקדים מסביב ■ רק שלפני "אפקט כספי" היה את "אפקט צביקה", שבזכותו החליטו באיגוד הכדורסל להפוך את הנבחרת למקום קצת פחות צבאי, כזה שיחזיר את העריקים מרצון ללבוש כחול-לבן

1. בואו לא נשלה את עצמנו. מה שקורה סביב נבחרת הכדורסל זה קצת פחות טירוף שנולד סביב כדורסל ישראלי כחול-לבן. זה בעיקר עמרי כספי. מי שלא קונה את זה צריך היה לראות איך שחקני הנוער של נבחרת אנגליה רצו אחריו בהדר יוסף עד שהכריעו אותו לצילום קבוצתי (בתמונה).

גם באיגוד הכדורסל מודים ש"ברגע שכספי נעל סופית את ההגעה לנבחרת בקיץ, העבודה שלנו ברמה השיווקית היתה הרבה יותר קלה". משחקי ההכנה בהדר יוסף היו מפוצצים בקהל, ושבוע לפני משחק הבית הראשון בהיכל נוקיה (הנבחרת פותחת מחר במשחק באיטליה - ט.ו.) נמכרו כבר 2,500 מנויים דרך משרד 'לאן'. "בקמפיין בקיץ הקודם, עם כל המאמצים האדירים שעשינו מבחינת שיווק, עמדנו על 1,000 מנויים בקושי באותה תקופת זמן", אומר יו"ר איגוד הכדורסל, שי שני. "עמרי וליאור אליהו הביאו ערך מוסף אדיר לנבחרת הזאת. לגבי עמרי, הוא הוסיף את הצבע והוא פקטור חיובי ועצום בנבחרת".

לירון פנאן, מנהלת השיווק של עמרי כספי, מספרת ש"חודשיים לפני שעמרי הגיע לארץ ישבנו עם אנשי האיגוד על תוכנית מסודרת לראות בדיוק איך מתנהלים איתו, כי ידענו שיהיה הרבה רעש".

האווירה החיובית שנותרה סביב הנבחרת, נעלה גם את אחרוני הסרבנים, אלו שבשנים קודמות ראו את הנבחרת כעול לא רצוי. "העברנו לדייויד בלות'נטאל מסר שכדאי לו לבוא, שזה לטובתו", מסביר שני. "היו הרבה שיחות עם בלות'נטאל בכל הרמות, אבל אני חושב שבסופו של דבר מה שהכריע אותו היה שיחות השכנוע של דייויד פדרמן ושמעון מזרחי", מודה שני. ההגעה של בלות'נטאל יצרה מצב שלראשונה מזה שנים, לא היה שחקן שנקרא לדגל והחליט לוותר.

2. הנקודה המשמעותית השנייה בקמפיין הנוכחי היתה החלטה באיגוד הכדורסל לעשות שינוי של 180 מעלות סביב האווירה בנבחרת, שכלל בעיקר את החלפת המאמן צביקה שרף. און-רקורד, כולם משבחים את העבודה של שרף לאורך השנים האחרונות ומזכירים ש"צביקה היה זה שהתייצב לדגל בזמן שמאמנים אחרים השתמטו", אבל בד בבד רומזים שהאווירה שנוצרה בתקופתו היא זו שהביאה לא מעט שחקנים בנבחרת לתחושת מיאוס, ולעובדה שדווקא ב"תקופה הצבאית" התגלו יותר ויותר עריקים. באיגוד, ששמעו יותר ויותר שחקנים ואנשים סביב הנבחרת שטענו שהאווירה המיליטנטית סביב הנבחרת בקמפיינים הקודמים גורמת לנזקים גם ברמה המקצועית, וביקשו שהנבחרת הבאה תהיה נבחרת של 'פאן'.

"כשנתנו לאריק שיבק את תפקיד המאמן, מלבד המטרות שהגדרנו לו מעבר לעלייה לאליפות אירופה, בפירוש דיברנו איתו שאנחנו רוצים שבנבחרת תהיה אווירה נינוחה הרבה יותר. שצריך לשחרר לחץ. וזה נבע מהקמפיין הקודם שהיה בו אובר-לחץ מיותר", אומר שני.

"לקח נוסף מהקמפיין הקודם היה העניין הכספי עם השחקנים, שסגרנו אותו מוקדם מאוד", אומר יו"ר האיגוד ומזכיר את הקיץ הקודם שנפתח דווקא בשביתת שחקנים. "לא רצינו לתת לשחקנים תירוצים להתעסק בשטויות. אצל רוב השחקנים ממילא הכסף שהם מקבלים בנבחרת הוא שולי, והחשיבות לסיים את הנושאים האלו מהר מראים על רצון טוב ובסופו של דבר תורמים ליצירה של האווירה הטובה".

3. גם ברמה השיווקית הוחלט באיגוד הכדורסל לשנות כיוון ולהחליף את בנק לאומי אחרי 13 שנה כספונסר ראשי, לטובת בנק דיסקונט. אמנם לקוחות הבנק יקבלו עדיפות לרכוש את רוב המקומות הטובים בהיכל נוקיה במשחקי הבית, אבל הערך המוסך של ההסכם עם הבנק הוא על הקמפיין הפרסומי המקיף של דיסקונט לנבחרת, ששווה עוד מאות אלפי שקלים, מה שלא בטוח שאיגוד הכדורסל היה מצליח להרים בעצמו.

"דיסקונט עושים עבורנו מבחינת שיווק דברים שלא היינו יכולים לעשות לבד. ללא ספק", אומר שני. "יש להם אפשרות לרכוש עד 35% מהכרטיסים בסך הכל, אבל גם כאן זה לא אמור לפגוע באוהדים של הנבחרת כי מה שלא יימכר ללקוחות הבנק יחזור אלינו ויימכר דרכנו. השותפות עם דיסקונט היא שותפות אסטרטגית שמעבר לחסות הכספית. מדובר בתוכניות שיווק משותפות, פעילויות בקהילה, תוכנית שהיא מעבר לכמה לירות של החסות. לנבחרת צריך שיהיה ספונסר, שותף כלכלי ואני מאוד שמח שדיסקונט הם השותף".

כמה כסף הושקע בנבחרת הזאת? גם כאן הרף עלה ככל שהזמן עבר, וכסף לא יוכל להוות תירוץ לחוסר הצלחה אם יגיע. "המטרה היא לעלות לאליפות אירופה, ולא להזדקק להזדמנות השנייה. "מהסיבה הזאת השקענו בנבחרת הזאת מבחינה ארגונית וכלכלית, ולא חסכנו ממנה כלום. היה לנבחרת הזאת כל מה שהיא ביקשה. כל נסיעת מבחן שהם רצו, אישרנו. תקציב ההכנה של הנבחרת עמד על 2.2 מיליון שקלים, אבל הוא יגיע ליותר מ-2.5 מיליון. ואתה יודע מה, הלוואי שנוכל לשלם לשחקנים עוד הרבה מעבר לבונוסים עבור ניצחונות. הלוואי שאני אצטרך ללכת לבנק ולבקש הלוואות כדי לשלם להם בונוסים על דברים שמעבר להעפלה לאליפות אירופה".