זינוק חודשי של 38% במחיר החיטה צפוי להקפיץ מחיר הקמח

מחיר החיטה בבורסת הסחורות בשיקגו נסגר ביום שישי ב 663 סנט לבושל ורשם את העלייה החודשית החדה ביותר מאז 1973 ■ "אוגוסט חם בארה"ב עלול לקחת את מחירי הסחורת החקלאיות 20% נוספים למעלה"

מחיר החיטה בבורסת הסחורות בשיקגו נסגר ביום שישי האחרון ב-663 סנט לבושל ורשם את העלייה החודשית החדה ביותר מאז 1973. העליות החדות הפתיעו הרבה מהסוחרים בשוק הפיזי וכן את הספוקולנטים בהפתעה מוחלטת שכן דו"ח של משרד החקלאות האמריקני שהתפרסם בסוף יוני הצביע על רמת המלאים הגבוהה ביותר מאז שנת 2000 בחיטה.

נראה כי, התפנית החדה במחירי החיטה נגרמה בעקבות תנאי שרב קשים השוררים מאז אמצע יוני במדינות חבר העמים ומזרח אירופה שגרמו לפגיעה ניכרת ביבולים וכן להקפאת היצוא בטווח הקרוב . כמו כן, קנדה, המשחקת תפקיד מרכזי בשוק כיצואנית החיטה השנייה בגודלה אחרי ארה"ב, סבלה מבעיה של הצפת הצפת שטחים חקלאיים ופגיעה קשה ביבולים לאחר ריבוי גשמים בצורה יוצאת דופן.

לדברי גיא רוטנברג, מנכ"ל מרקט פלייס מכשירים פיננסים, ברוקר החוזים הישראלי המתמחה במסחר חוזים עתידיים, העליה החדה במחיר הסחורה נגרמה בעיקר מפריצת רמות התנגדות טכניות באזור 540 סנט לבושל שכתוצאה מכך גרמו לסגירת פוזיציות שורט של שחקנים מרכזיים בשוק (קרנות גידור).

עדות לכך ניתן לראות במספר הפוזיציות הפתוחות (Open Interest) של החוזה הקרוב (ספטמבר) שירדו בהיקפם זאת למרות העליה החדה במחזורי המסחר. המשך ירידה בפוזיציות הפתוחות בימים הקרובים יצביע על המשך סגירת פוזיציות שורט ועל מימוש מתקרב ובא. לעומת זאת, עליה בנתון זה תוך המשך גלגול מחזורים גבוהים יצביע על בניית רמת מחירים חדשה ו"אמיתית" ועל המשך עליות מחירים בטווח הקצר-בינוני.

לדברי, עדי פנחס, סמנכ"ל השקעות ב - Vision Financial Markets, נראה כי בזמן הקצר תמשך מגמת העלייה בשל אי הוודאות הרבה השוררת בשוק החיטה הפיזי והלחץ הרב על החקלאים מארה"ב לספק סחורה שאינה מצויה באירופה וברוסיה. למרות זאת, לדברי עדי, מחירי החיטה לא יגיעו לרמות של 2008 שכן אז בנוסף לבעיות אספקה מאוסטרליה וארגנטינה שהיו מוכות בצורת, רמת המלאים בארה"ב היתה נמוכה בהרבה והיה מחסור משמעותי בתחליפים כמו תירס בשונה מהמצב היום. יחד עם זאת יש מקום להמשך העליות בטווח קצר והתייצבות מחירים לאחר מכן. אוגוסט חם בארה"ב עלול לקחת את מחירי הסחורת החקלאיות 20% נוספים למעלה. בכל מקרה התקופה הקרובה תתאפיין ברמת תנודתיות גבוהה מאד ושימוש באופציות עם סיכון מוגבל היא הדרך המומלצת למי שחפץ להיות מעורב בהשקעה בחיטה.