האם הזכויות ברישיונות חיפושי הנפט "מירה" ו"שרה" בסכנה?

דירקטוריון GGR, המשמשת כמפעיל בשני הרישיונות, הודיע בסוף השבוע לקבוצה המחזיקה ברישיונות כי החליט שלא לאשר את הסכם התפעול ביניהם ■ הקבוצה: "מדובר במחלוקת טכנית"

קשיים לעופר נמרודי, צחי סולטן ו-IDB, השותפים ברישיונות הימיים "שרה" ו"מירה": דירקטוריון חברת GeoGlobal Resources (רש"ת: GGR) הודיע בסוף השבוע לקבוצה המחזיקה בצמד הרישיונות כי החליט שלא לאשר את הסכם התפעול ביניהם.

בהודעה של חברת הכשרת הישוב , שבשליטת נמרודי, לבורסה נאמר כי החברה "מבקשת להכניס שינויים בהסכם", ומשום כך הוא לא נכנס לתוקף במועד שנקבע - סוף החודש שעבר. GGR, שמרכזה בקנדה, היא המפעיל (Operator) בשני הרישיונות, ובנוסף היא משמשת כמפעיל ברישיון "שמואל" של חברת אדירה, שבו יש להכשרת הישוב אופציה ל-15% מהזכויות.

הכשרה שולטת בכ-44% מהזכויות ב"שרה" ו"מירה", באמצעות חברת עמנואל אנרגיה שבשליטתה. סולטן ו-IDB פיתוח מחזיקים בכ-25% באמצעות מודיעין ובהחזקה ישירה של IDB פיתוח. שאר הזכויות ברישיונות מוחזקות על-ידי חברת IPC שבשליטת איש העסקים האמריקני הווארד קופר ואנשי עסקים נוספים. על-פי הערכות שפורסמו בעבר, עומד פוטנציאל השווי המרבי של "מירה" על 4.24 טריליון רגל מעוכבת (TCF), יותר ממחצית כמות הגז ב"תמר".

הזכויות בסכנה?

גורמים בשוק הנפט ציינו כי אם חילוקי הדעות בין הצדדים יובילו בסופו של דבר להסתלקותה של GGR, עלול הדבר להוביל לעיכובים משמעותיים בתוכנית העבודה, ואף לסכן את הזכויות של נמרודי ושותפיו ברישיונות, שכן ללא מפעיל עלול הממונה על ענייני הנפט לשלול מהם את הזכויות.

ואולם, השותפים לרישיונות שרה ומירה טענו היום כי המחלוקת עם GGR היא טכנית, וכי אין סכנה להמשך ההתקשרות עימה. אותם גורמים הדגישו כי עד כה עמדו השותפים בתוכנית העבודה, ואף הגישו ממצאים ראשוניים מהסקר הסיסמי, מספר ימים לפני המועד האחרון שנקבע לכך.

נמרודי, סולטן ושותפיהם רכשו באפריל את הזכויות ברישיונות שרה ומירה בעסקה בהיקף 16.1 מיליון דולר מבעליהן הקודם - חברת פטרומד. ביוני קיבלה עסקה זו את אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, על-פי המלצת מועצת הנפט.

לצורך קבלת האישור, הציגו בשותפות מזכר הבנה (MOU) חתום עם GGR, שפעילותה מתרכזת באוקיינוס ההודי. מדובר בחברה ששווי השוק שלה, כ-100 מיליון דולר, וניסיונה המועט יחסית בקידוחים, מציבים אותה בקרבת הגבול התחתון לעמידה בתנאי הסף שקבע מימרן.