מעבר לנורות חסכוניות יחסוך למשק 1.7 מיליארד ד' בשנה

כך עולה ממחקר שערכו כלכלני BDO - זיו האפט ■ "המהלך צריך ויכול להתחיל כבר עכשיו ובכל בית ובית. צריך פשוט ללכת לחנות מוצרי החשמל הקרובה"

לקראת הכנס השנתי בדבר התייעלות אנרגטית, שייערך מחר (ג') על ידי BDO - זיו האפט בשת"פ המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, ערכו כלכלני BDO מחקר בדבר החיסכון הפוטנציאלי למשקי הבית ולמדינה מהחלפת נורות הליבון הרגילות בנורות CFL. לפי החישוב, אפקט החיסכון הכספי למשק בית נאמד במאות שקלים בשנה. ברמה הלאומית מדובר גם על חיסכון עצום בשימוש באנרגיה ובפליטת גזי חממה.

דורון שטיין, שותף, מנהל תחום קלינטק ב-BDO - זיו האפט: "התמודדות עם מצוקת מקורות אנרגיה והשפעות שינוי האקלים כרוכה באימוץ תפיסת עולם כוללת של התייעלות אנרגטית. בנוסף, הניסיון העולמי מלמד כי קיים פוטנציאל עסקי רווחי בייעול והפחתת היקפי צריכת האנרגיה. מדובר על משנה סדורה הדורשת חשיבה, יוזמה מערכתית, תמריצים, חדשנות, יציאה מהקופסה וגם בקרת ביצועים. עם זאת, המהלך צריך ויכול להתחיל כבר עכשיו ובכל בית ובית - אין צורך להמתין לרגולטור - צריך פשוט ללכת לחנות מוצרי החשמל הקרובה. זוהי 'תוכנית חיסכון' עם תשואה מובטחת".

משק הבית יחסוך כ-980 שקל בשנה

מנורת ליבון קלאסית הנמצאת בשימוש הנפוץ ביותר צורכת כ-100 ואט, כאשר רוב האנרגיה, כ-90%-95%, הופכת לאנרגיית חום ולא לאנרגיית אור. בנוסף, פעולת הנורה גורמת לפליטת פחמן דו-חמצני לאטמוספרה. מנגד, נורות CFL באותה עוצמת תאורה צורכת רק 20 ואט (חיסכון של כ-80%).

כלכלני BDO מציינים עוד כי החישובים נערכו לפי אומדן שפעולת נורת ליבון אחת מסתכמת בכ-1,000 שעות עבודה. תחת הנחה שנורה דולקת כ-3 שעות ביום, צריך להחליפה פעם בשנה. מנגד, מחירה של מנורת CFL גבוה יותר אך אומדן זמן העבודה שלה מסתכם בכ-12,000 שעות, כך שבהנחה שהיא דולקת 3 שעות ביום, יש להחליפה רק פעם ב-11 שנים.

על סמך נתונים אלו חישבו ב-BDO את רמת החיסכון ב-12 אלף שעות נורה (אורך חיי נורת CFL) ומהחישוב עולה כי העלות הכוללת לנורות ליבון מסתכמת ב-1,186 שקל, לעומת עלות של 135 שקל בנורת CFL. חיסכון ישיר של 1,071 שקל. בהנחה כי בבית ממוצע ישנן 10 נורות, הרי שמשק הבית יחסוך כ-980 שקל בשנה. לפי נתוני הלמ"ס, נכון ל-2008, ישנם במדינה 2.1 מיליון משקי בית, כך שהחיסכון הצפוי מהחלפת נורות הקיימות במשקי הבית הוא כ-2 מיליארד שקל בשנה.

"גם אם 20% ממשקי הבית כבר עברו לנורות CFL, פוטנציאל החיסכון ב-80% ממשקי הבית הנותרים יגיע לכ-1.5 מיליארד שקל בשנה", אומרים ב-BDO.

ומה עם איכות הסביבה?

ב-BDO מדגישים שיש לקחת בחשבון כי החיסכון אינו רק בעלות הצריכה הישירה - אם המעבר לשימוש בנורות CFL חוסך בצריכת חשמל, אזי תקטן פליטת גזי החממה. בהשוואה בין שימוש בקוט"ש לתאורה, כל חיסכון בקוט"ש יביא לחיסכון של כ-750 גרם CO2. בהתאם לכך, חיסכון שנתי לבית - 2,000 קוט"ש וחיסכון שנתי למשק - 3.2 מיליארד קוט"ש.

בתמחור טון CO2 ב-75 שקל (לפי תעריף של 15 אירו לטון, ולפי שער של 5 שקל לאירו), החיסכון השנתי למשק בפליטת גזי חממה עומד על כ-200 מיליון שקל.

לסיכום, החיסכון במעבר לנורות CFL בצריכת חשמל וחיסכון עקיף במניעת פליטת CO2 המסתכמים לכ-1.7 מיליארד שקל.