52.5 CALL לספטמבר

זה ההימור הרווח בוול סטריט על מניית העם הישראלית. בנתיים קוני האופציות מופסדים

ד"ר דפנה פפר מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה

טבע ממשיכה לספק כותרות ולרכז עניין במסחר בוול סטריט ובעקבותיו בת"א. ג'ים קריימר בתוכניתו "כסף מטורף" ממליץ לרכוש את המניה ואנליסטים רבים מישראל וארה"ב טוענים שטבע "בשער 50 דולר היא הזדמנות קניה טובה".

המשקיעים הכבדים, אלה שחושבים שטבע נסחרת במחירי הזדמנות, קונים חבילות מניות בירידות בנחת. לצידם בשקט יחסי פועלים מאות משקיעים שמאמינים בטבע ומוכנים לקחת סיכון גדול לטווח קצר. הם קנו אלפי אופציות 52.5 CALL על טבע לסוף ספטמבר 2010 במחיר דולר עד 1.20 דולר לאופציה. תוך הירידות במניה. בסוף השבוע האופציות נסחרו ב-62 סנט בלבד. בשלב זה קוני האופציות מפסידים.

כל אופציה פי 100

בוול סטריט נסחרות שפע אופציות CALL ו-PUT על טבע. כל אופציה מקנה זכות לרכוש או למכור במחיר ידוע 100 מניות של טבע עד לתאריך פקיעת האופציה שהוא סוף כל חודש. מכאן שמי שקנה 10 אופציות 52.5 CALL שילם דולר לא כולל עמלות המסתכמות ב- 30דולר (כל אופציה מוכפלת ב-100 זכויות לקנות מניות טבע ומכאן ש-10 אופציות שוות אלף דולר).

אם מניית טבע תסחר מתחת לשער 52.5 לדולר, רוכשי האופציות יאבדו את כל השקעתם. במידה והמניה תעמוד על שער 55 דולר, במועד הפדיון מחזיק 10 אופציות יוכל לרכוש 1000 מניות טבע לפי שער 52.5 דולר ומובטח לו רווח יותר מכפול על סכום השקעתו. כמובן שמחזיקי האופציה יכולים שלא לחכות למועד המימוש ולמכור את האופציות אם נוצר להם רווח לפני מועד הפקיעה.

האופציות סחירות יום-יום בוול סטריט בדיוק בזמני המסחר במניות טבע.

רוב המשקיעים באופציות, למעלה מ-70%, מעריכים שהנפילה בטבע יצרה הזדמנות קניה וחלקם כנראה מעריך שישנה אפשרות לתיקון טכני במניה. תיקון טכני משמעותו שטבע תעלה "רק" לשער 51 דולר באוגוסט. את הערכה שלדעת המשקיעים יש הזדמנות קניה אנו לומדים ממיעוט פעולות באופציות Put.

אורך החיים של האופציה

כלל ברזל המשפיע על מחיר האופציה הוא אורך חייה. אופציה לטווח קצר תסחר בגלל לחץ הפירעון במחיר נמוך ללא פרמיה. אופציה לטווח של חודשיים - שלושה השוק נותן לאופציה פרמיה על שוויה. לכן כאשר טבע נסחרה סביב 49.4 דולר סחרו ב- 52.5 CALL במחיר של כדולר כי אורך החיים של האופציה היה יותר מחודשיים ובטבע מדובר בפרק זמן משמעותי.

השחקנים הזהירים יותר בשוק האופציות קנו 50 CALL לספטמבר על טבע לפי 2 דולר. השחקנים אוהבי ההימור הסכימו לסכן אלפי דולרים בודדים על 55 CALL לספטמבר שנסחר לפי 0.5 דולר. שוב מעניין להדגיש שרוב שחקני אופציות טבע (70%) מהמרים בבירור על עליית המנייה עד לספטמבר בשיעור כ-5% ויותר משערה כיום.

סוחרים ותיקים בשווקים בעולם טוענים ששחקני האופציות פועלים על בסיס ספקולטיבי ממונף ולא משיקול כלכלי. טבע קרסה בגלל החשש מהקופקסון והחשש לא יפוג תוך חודשיים ולכן 52.5 CALL הוא במידה מסוימת משאלת לב. הטענה הרוחשת בשווקים שקוני האופציות, לפחות בחלקם, הם מחזיקי טבע שהוכו בירידת המניה ומנסים למזער דרך האופציות את הפסדיהם. צריך לזכור שההפסד עלול לצמוח.

מוכרי האופציות מנגד מהמרים שטבע תסגור את ספטמבר בשער נמוך ככל שניתן דבר שיותיר ברשותם רווח נאה. לפנינו "שטח אש" של מהמרי אופציות זריזים ועד ספטמבר 52.5 CALL יכול להימחק או לחילופין להיות אוצר. הכל כמובן לפי התנהגותה של מניית טבע.

הכותבת עשויה לסחור בניירות הערך המוזכרים בכתבה

ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה