בנק RBC: "גידול הוצאות ה-IT יקל על הנפקתן של חברות"

"השוק בריא יותר ממה שהיה, אבל אנחנו עדיין בתקופה של אי-ודאות בגלל נתונים מאקרו-כלכליים ופוליטיים, אך הרף הוא עדיין מאוד גבוה עבור הנפקה" ■ השנה הנפיקו 41 חברות בנאסד"ק מהן 14 חברות IT

לפני שבועיים הצטרפה לשורות החברות הציבוריות חברת Smart. החברה, שנחשבת לספקית מסכי תצוגה אינטראקטיביים הגדולה בעולם, היא ההנפקה ה-41 השנה בנאסד"ק, וגם המצטרפת ה-14 השנה לנאסד"ק בקרב חברות ה-IT שהנפיקו.

אולם, הסטטיסטיקה שהופכת את סמארט למעניינת, היא ההודעה לעיתונות שהפיצה הנאסד"ק לאחר ההנפקה ובישרה, רשמית, כי 660 מיליון הדולר שגייסה סמארט, היא ההנפקה הגדולה של 2010, עד כה לפחות.

"הרף עדיין גבוה"

"השוק בריא יותר ממה שהיה, אבל אנחנו עדיין בתקופה של אי-ודאות בגלל נתונים מאקרו-כלכליים ופוליטיים", אומר רון אליאסק, מנהל משותף של תחום הטכנולוגיה בבנק ההשקעות RBC. ההישג האחרון בתחום בנקאות ההשקעות ב-RBC, הוא ההשתתפות בהנפקת סמארט, לא טריוויאלי בימים שבהם הנפקות עדיין נחשבות לנדירות יחסית, בוודאי בסכומים שכאלו. "כן, הרף הוא עדיין מאוד גבוה עבור הנפקה", מודה אליאסק.

אליאסק נכנס לתפקיד לפני כחודשיים וביקר בישראל לאחרונה כחלק משיתוף הפעולה שיש ל-RBC עם בית ההשקעות תמיר פישמן. המטרה של אליאסק, כמו בנקאי השקעות אחרים שפוקדים את ישראל ומכוונים בעיקר לחברות בסדר גודל בינוני, היא להיכנס לספר הטלפונים של חברות סטארט-אפ וקרנות ההון סיכון, שמחפשות אופציות פיננסיות ואסטרטגיות. "הרבה מהחברות שאנחנו מטפחים קשרים איתן, יגיעו ל-IPO בעוד שנתיים-שלוש", הוא משוכנע.

RBC היה מעורב דרך תמיר פישמן בעשרות חברות ישראליות, בחלקן גם בתהליכי ההנפקה. החברות האחרונות שהצטרף להנפקות שלהן, היו וולטייר ואלוט. בשני המקרים, בעוד ההנפקה הייתה סבירה, התקופה שלאחריה, ה-After Market, הייתה מאכזבת בעקבות התרסקות בשווי החברות. גם היום, אי-הוודאות בוול-סטריט מדירה שינה מעיני הבנקאים והמשקיעים, אבל האווירה לפחות, טוען אליאסק, מאותתת על סנטימנט חיובי יותר.

לדבריו: "אני אופטימי, כי הוצאות ה-IT חזרו. היו זמנים ב-2009 שחברות התקשו למכור את המוצרים שלהן. כעת זה השתנה. לדעתי, שנת 2009 הייתה הראשונה בה ראו בדור שלנו ירידה או קיפאון בהוצאות על מערכות מידע. השנה, לעומת זאת, יהיה גידול בהוצאות המחשוב, וזה גם יסייע לחברות טכנולוגיה לגדול ולצאת להנפקה יותר בקלות".

קל לדבר על פוטנציאל ההנפקות, אבל יותר קשה לראות אותן הופכות לממשיות. 2010 הייתה, לפי התחזיות, אמורה להיות שנה חמה. כעת, כבר ברור, לא נראה גאות בחברות שפונות ל-IPO בחצי השנה הנוכחי.

להערכת אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, "אם השוק ימשיך להיות כפי שהוא כרגע, 2011 תהיה אחת המוצלחות, וסביר שברבעון הראשון או השני של השנה הבאה תהיה פעילות משמעותית".