עיני: לבחון אם ראשי ההסתדרות יכולים לעבוד אצל ראשי המשק

היועמ"ש של ההסתדרות יקבע אם קיים ניגוד עניינים ■ ההצעה שעל הפרק ושעומדת במחלוקת - איסור על קבלת תשלום עבור חברות בדירקטוריון

יומיים אחרי חשיפת "גלובס", לפיה ראש המטה של עופר עיני והאישה המקורבת ביותר ליו"ר ההסתדרות כיהנה בדירקטוריון של חברה הנמצאת בבעלות משפחת ברונפמן ושולם פישר בזמן שעובדי החברה ניהלו מאבק ארגוני, נודע כי עיני הורה לבחון את סוגיית החברות של בכירי ההסתדרות בדירקטוריונים השונים. החשיפה עוררה מבוכה רבה במסדרונות ההסתדרות, וחיזקה את הקולות בארגון שסבורים כי החיכוך של עיני ובכירי ההסתדרות עם ראשי המעסיקים במשק לא תמיד עולים בקנה אחד עם האינטרס של העובדים.

ביום א' פרסמנו כי עו"ד רוית דום-פידל (37), יד ימינו של עיני מאז 1999, שימשה במשך חודשים ספורים דירקטורית חיצונית בחברת פאלאס תעשיות. היא הצטרפה לדירקטוריון בזמן שעובדי החברה התארגנו וניהלו מאבק נגד כוונת ההנהלה להוציא עובדים לפנסיה, והמשיכה לכהן בדירקטוריון גם כשההסתדרות עתרה בשם העובדים לבית הדין לעבודה בבאר שבע, בין היתר בגין פגיעה לכאורה בחופש ההתארגנות.

דירקטוריון פאלאס אישר לדום-פידל שכר שנתי של כ-49 אלף שקל בשנה, נוסף על תשלום עבור כל פגישה. עם זאת דום-פידל מסרה ל"גלובס" כי בסופו של דבר השתתפה בישיבה אחת ולא לקחה אפילו שקל. עוד היא טענה כי התפטרה "ממש עם תחילת מאבק העובדים", אך בפועל היא התפטרה חודש וחצי אחרי שההסתדרות עתרה לביה"ד. דום-פידל נימקה בפני הדירקטוריון את התפטרותה "בשל עומס עבודה חריג" ולא בשל ניגוד עניינים לכאורה.

כל חברות היא פסולה

עיני פנה אל היועץ המשפטי של ההסתדרות, עו"ד אלון לוין, וביקש ממנו להכין חוות דעת שתקבע אם קיים ניגוד עניינים בחברותם של בכירי ההסתדרות בדירקטוריונים של חברות ציבוריות ופרטיות. על פי הערכות, לוין יקבע כי יש לאסור כפל כובעים שכזה, או לכל הפחות לאסור על קבלת תשלום מצד הדירקטוריון. כך ההסתדרות תוכל לטעון כי חברות בדירקטוריון נועדה אך ורק כדי לשרת את האינטרס של העובדים. מנגד, גורמים בארגון סבורים כי כל חברות בדירקטוריון, גם ללא תשלום, היא חברות פסולה. המסקנות של לוין יובילו ככל הנראה לשינוי חוקת ההסתדרות.

רק לפני כשבועיים חשף העיתונאי חיים ריבלין בחדשות ערוץ 2, כי ארבעה בכירים נוספים בהסתדרות משמשים כדירקטורים בתשלום, בחברות הנמצאות בשליטת בעלי ההון מהגדולים במשק. כך למשל, יו"ר אגף מרחבים בהסתדרות, אבי יחזקאל, משמש דירקטור מטעם הבעלים בחברת נייר חדרה, שבשליטת נוחי דנקנר. יחזקאל זוכה לשכר שנתי של 59 אלף שקל, ולתשלום בסך 2,200 שקל על כל ישיבה.

ריבלין מצא כי טליה ליבני, חברת הנהגת ההסתדרות ויו"ר נעמ"ת, משמשת דירקטורית בחברת ציוד התרופות לומינס, שאחד מבעליו הוא סמי עופר. גזבר ההסתדרות, ישראל אפרת, משמש החל מהחודש דירקטור בחברת פילת, ואילו מנכ"ל חברת העובדים, יגאל דן, משמש דירקטור בחברת אספן גרופ העוסקת בנדל"ן.

דום-פידל, כפי שחשף השבוע "גלובס", היא הבכירה ביותר בהסתדרות ששימשה דירקטורית באחת מקבוצות השליטה הגדולות במשק. כמו כן, המקרה של דום-פידל הציג לראשונה ניגוד עניינים ברור לכאורה, בו היא כיהנה בדירקטוריון בזמן סכסוך עבודה.