היכונו ליום שישי הגדול

ביום ו' השבוע, בשעה 15:30, יתגלה הסוד, אז גם נבין מה פתח את הפה לברננקי וגייתנר

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית השקעות בינלאומי לתחום המטבעות

אתמול בלילה שוב נאם הנגיד. שערו מאפיר ופניו חרושות קמטים, רבים מהם נוספו לו בשנים אלה, שנות משבר חמור שבהן איתרע מזלו לכהן כראש הבנק המרכזי. היהודי-אמריקאי הצנוע הזה, שרבים מצביעים עליו כמי שהציל את המדינה ממשבר חמור בהרבה.

צעדים אמיצים - הורדת ריבית מהירה, הרחבה מוניטרית ומתן גיבוי לבנקים השיבו את אמון הציבור במערכת הכלכלית. אמון שבלעדיו לא היה ניתן להמשיך לא כל שכן להתאושש.

האדם הזה מודאג. ואם הוא מודאג, הוא כנראה יודע למה, כיוון שהמידע שאליו הוא נחשף לא יגיע לעיתונים. לאדם הזה קוראים שלום. או בשמו הידוע יותר, בן שלום ברננקי, יו"ר הפדרל-ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב.

יחד איתו נאם טימוטי, או בשמו היודע יותר, גייתנר, שר האוצר של ארה"ב, גם הוא מודאג.

שני האישים הללו, מובילי השוק האמריקאי, ויש אומרים, הכלכלים המשפיעים ביותר בעולם, עסקו בשנים האחרונות בהשבת אמון הציבור בשוק ההון, במערכת הבנקאית וביכולות המדינה לפקח על שניהם. הם השקיעו את כל מרצם בנושא מתוך הבנה ברורה שהשוק מושפע מפסיכולוגיה לא פחות מאשר מנתוני מאקרו.

אתמול לקראת חצות, ממש לפני כמה שעות, עולים שניהם לבימה ואומרים דברים חמורים: "אנו מעריכים שהאבטלה תעלה", הבנקים חייבים להערך לימים גשומים ולתקופות קשות", "יקח זמן להחזיר את 9 מיליון המשרות שאבדו", "בנקים רבים עדיין מחזיקים בכמויות גדולות של חובות בעייתים", והפצצה האמיתית (wait for it), "אנו שוקלים לחזור ולהוריד ריבית ואולי אף לחדש את תוכנית רכישות האג"ח".

אני קורא וחושב, למה? מה הסיבה שהזוג הזה, שהיה חיובי ואופטימי גם כשהיה ברור לכולם שהמציאות שונה ומפיהם יוצאים דברי עידוד בלבד, מחליטים היום להפוך את סגנונם ולהיות נביאי זעם?

התשובה תינתן ביום שישי הקרוב, לייתר דיוק בשעה 15:30 (זמן ישראל ולבנון) אז יתפרסמו שני נתונים חשובים: השינוי במספר המועסקים לחודש יולי ושיעור האבטלה בארה"ב.

כבר בחודש יוני שעבר ירד בחדות מספר המועסקים והמשק האמריקאי איבד 125 אלף משרות בחודש. זאת לאחר רבעון של עליות יפות. זה גם הנתון הגרוע ביותר מאז נובמבר 2009.

השינוי החודשי במספר המועסקים בארה"ב בשלוש השנים שעברו

טל זהר
 טל זהר

אבל אבטלה, שמגיבה יותר לאט לשינויים, המשיכה לרדת, ולכן אנשים האמינו שהירידה במספר המועסקים היא זמנית.

השינוי החודשי באחוז המובטלים בארה"ב בשלוש השנים שעברו

טל זהר
 טל זהר

טימוטי מעריך שהאבטלה תעלה, מ 9.5% כיום ל 9.6%. ושמספר המועסקים ירד ב 75 אלף. לדעתי הוא אדם חכם שידע לשתוק בעבר, למה הוא מדבר היום?

התשובה לדעתי טמונה באותה מדיניות ממש. הכנה פסיכולוגית. מישהו היכה בך? אם ידעת שהוא עומד לעשות זאת, זה פחות יכאב.

ניתן להניח שברננקי וגייתנר כבר מכירים את הנתונים שצפויים לתפרסם ביום שישי ב 15:30. הרי סקר בארה"ב לא ניתן לבצע ביום אחד. הם רוצים להכין את הציבור ואת המשקיעים לתרחיש המתקרב, שיפנימו ויתכוננו, ואולי המכה תכאב, אבל פחות. ואז אולי נגיב בשליליות ונמכור, אבל פחות.

המסקנה שלי - כדאי להתכונן למכה שתנחת על הכלכלה האמריקאית, כי היא כנראה כבר בדרך. אם מתכוננים נכון, אפשר אפילו להרוויח מזה.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.