חזקיהו על טירוף המשכנתאות: "הבעיות יצוצו מאוחר יותר"

המפקח על הבנקים התייחס לטירוף המשכנתאות בראיון ל"מעריב": "נכון להיום האינדיקציה היא שאין בעיה - אבל הבעיות צצות תמיד בשלב מאוחר יותר" ■ "אנו מקבלים איתותים על עצירה במחירי הדירות"

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, טוען כי בפיקוח על הבנקים כבר התקבלו "איתותים" על עצירת העלייה במחירי הדירות, וזאת בעקבות הקשחת התנאים לקבלת משכנתא. חזקיהו אמר את הדברים בראיון למוסף "עסקים נדל"ן" של העיתון "מעריב".

"אנחנו מקבלים איתותים על עצירה מסוימת במחירים, ממקורות לא מוסמכים - למשל דיווחים על התמתנות בקצב עליית המחירים ובמקומות אחרים אפילו על ירידה", אמר חזקיהו. "כדי לאושש את הנתונים אנו ממתינים לסקר מחירי הדיור של הלמ"ס".

הוראת חזקיהו לבנקים, שנועדה להקשיח את התנאים לקבלת משכנתא ובכך למתן את הביקוש לדירות, נכנסה אמנם לתוקף ב-1 ביולי, אך הבנקים החלו ליישם אותה כבר ביוני. בעקבות כך, נרשמו נפילות של 25-27% בביקושים ובמכירות הדירות החדשות בחודש יוני (לפי נתוני הלמ"ס).

חזקיהו מציין עוד, כי כל עוד הצמיחה במשק נמשכת אין אינדיקציה לבעיה בקרב הבנקים למשכנתאות, אולם הוא הזהיר כי אם יפרוץ שוב משבר כלכלי במשק, עלולה להיווצר בעיה של פיגורים בתשלומי המשכנתאות.

"המצב הנוכחי בסדר, אבל צריך לזכור שהריביות עדיין נמוכות והמשק במצב סביר", אמר חזקיהו. "הבעיה תיווצר אם המגמה תשתנה והמשבר יתחדש. שינוי התנאים, כמו עליית הריבית, עלול לפגוע בלקוחות. חלק מהלקוחות לקחו משכנתא לרכישת דירה להשקעה ושינוי המצב עלול להביא לפיגורים בהחזרים. נכון להיום האינדיקציה היא שאין בעיה - אבל הבעיות צצות תמיד בשלב מאוחר יותר".