יש מחיר לעמלות נמוכות

5 דברים שיש לבדוק לפני שעוברים ממערכת מסחר יקרה בבנק, למקבילה זולה בבית השקעות

מורן צור, מנכ"ל גאון טרייד, מבית ההשקעות מיטב

עמיתתי אלה אלקלעי, כתבה לפני כשבוע מעל במה זאת בזכות דמי הניהול אותם כדאי לשלם למנהל השקעות טוב בשל איכות המוצר אותו מקבלים. על אותה במה היא גם הותקפה תחת הכותרת "יש דמי ניהול שלא צריך לשלם".

קיימים תחומים רבים בחיים שבהם מעדיפים לשלם יותר בעבור מוצר ולו רק בגלל שהמותג שלו מוכר יותר. ניתן לומר שתשלום כזה הוא בזבוז, אך אם רוכש המותג מרגיש טוב יותר עם המוצר שרכש בשל היותו מותג נחשב, הפרמיה ששולמה היתה כנראה כדאית.

לעומת זאת, יש תחומים שבהם הצרכן עסוק אך ורק בשאלת המחיר וכלל איננו נותן את הדעת על איכות המוצר.

עמלות הקנייה והמכירה של ניירות ערך בבורסה בישראל, הן מוצר כזה. המשקיע הישראלי עסוק אך ורק בשאלת המחיר - גובה העמלות שישלם לברוקר, מבלי שכלל ייתן את הדעת על איכות המוצר שהוא עתיד לקבל. המציאות הצרכנית המתוארת, הובילה לשחיקת מחירים בשיעור כ-60% בעמלות קנייה ומכירה של ניירות ערך בארץ ובחו"ל, בתוך חמש שנים.

סבי, זכרו לברכה, נהג לומר "מי שמחפש בזול, סופו שישלם ביוקר".

התחרות היא כמובן בריאה, אך יש לה תופעות לוואי: נותני השירותים נאלצים לספק מוצר נחות מהמקובל בעולם וזאת בכדי להמשיך ולהרוויח בסביבת מחירים תחרותית שכזאת, כאשר לדעתי, לבסוף המשקיע משלם אולי עמלות זולות אך הדבר עולה לו ביוקר.

אז כיצד בכל זאת בוחרים בית השקעות כפלטפורמה לניהול ההשקעות עצמאי, לאחר שגמלה ההחלטה לעזוב את הבנק שממשיך לגבות מאיתנו עמלות גבוהות בהרבה?

לפני שאציע שיטה, מחוייב להגיע כאן גילוי נאות: אני מכהן כמנכ"ל גאון טרייד, שהיא זרוע המסחר של בית ההשקעות מיטב וחברה בבורסה של תל-אביב. אשמח לראות את כול קוראי גלובס כלקוחותיי. עם זאת, הפרמטרים שיפורטו מטה, מאפשרים לכל אחד לבצע השוואה אובייקטיבית, בכדי לקבל את התמורה הטובה ביותר לכסף, בין אם בוחרים לעשות זאת באמצעות החברה שאותה אני מנהל ובין אם בוחרים באחד ממתחריי הראויים, ובהחלט יש כאלו.

להלן מספר פרמטרים אשר אני ממליץ לבחון בטרם מחליטים לבחור באפשרות הזולה ביותר:

  1. בטחון לכסף - מומלץ לפעול באופן ישיר רק באמצעות מי שהוא חבר בבורסה של תל-אביב. חברות זו מבטיחה בקרה של הרגולטור על הגוף שדרכו עובר הכסף. בנוסף, יש לוודא שהכספים מוחזקים בחשבונות נאמנות לקוחות של מוסד פיננסי מוכר ומסודר. מאד לא מומלץ להעביר כסף למוסד שמנהל אותו בחשבון שאינו על שמכם.
  2. מערכת המסחר - למערכות מסחר בעלות יכולות מתקדמות יש יתרונות עצומים על פני אחיותיהן המיושנות. הפרמטרים המרכזיים אשר עלינו לצפות לקבל בכל מערכת הם גישה מכול מחשב המחובר לאינטרנט, קבלת הנתונים בזמן אמת ובאופן רציף ("סטרימינג") ומהירות העברת הוראות גבוהה.
  3. איכות הביצוע - יש מספר נקודות חשובות שמשפיעות על איכות הביצוע - מערכת המסחר, יציבותה ומהירותה, עושה השוק אליו ההוראות עוברות והדרך בה הן עוברות. עושה שוק "חלש" (שלא עוברות דרכו פעולות רבות) אשר מציע לעיתים מחירים זולים, עלול לגרום לעלויות עקיפות משמעותיות.
    לדוגמה ניקח פעולת רכישה של מניות סיטי בנק הנסחרות בכ-4 דולר בארה"ב, הפרש עלות הקנייה (בהוראה ב"מחיר השוק") של ביצוע לא איכותי עשוי להגיע למספר סנטים. 2 סנטים נוספים בזמן הרכישה מהווים עמלה נוספת של כ - 0.5%! בעוד סה"כ העמלה שהייתי משלם אצל ברוקר איכותי היתה מסתכמת בכ - 0.15% בלבד.
  4. תוספות - בנוסף לפעולות מסחר, מציעה כל פלטפורמה תוספות: יש לצפות לאתר אינטרנט עשיר במידע רלוונטי וחדשות בנושא המסחר, ולסקירות מקצועיות המופיעות בו. לא פחות חשוב, לברר אם ניתן לקבל מאותו הברוקר ליווי פיננסי מקצועי.
  5. איכות השירות - קיום שירות טלפוני גם בערבי שבת וחגים, שבהם מערכות המסחר בישראל שובתות, אך מתקיים מסחר בוול סטריט. אפשרות תמידית להתכתב עם נציג שירות באמצעות צ'אט באינטרנט.

צריך לשאוף לעמלות נמוכות ולכן עמלות הבנקים בתחום ניירות ערך אינן מוצדקות, אך אין זה אומר שכאשר אנו מחפשים אלטרנטיבה, עלינו לבחור באפשרות הזולה ביותר, וטוב אם נחפש את התמורה הטובה ביותר. זאת איה מורכבת רק ממחיר זול, אלא גם מבטחון לכסף, איכות המוצר ושירות זמין.