בועת הנדל"ן הסינית נבחנת: המחירים עלולים לצנוח עד 60%

המפקח על הבנקים בסין הנחה את הבנקים לשוב ולערוך מבחני לחץ בהם יבחן תרחיש קיצון להשפעה שתיהיה על הבנקים בעקבות נפילה של עד 60% במחירי הנדל"ן בסין ■ מדובר בהקשחת מבחני הלחץ הקודמים שבחנו נפילה של 30%

המפקח על הבנקים של סין הודיע כבר בחודש שעבר לבנקים המלווים כי בכוונתו לערוך סיבוב נוסף של מבחני לחץ, אך כעת נודע ל"בלומברג" כי הרגולטור הנחה לבחון את ההשפעה שתהיה לקריסה של עד 60% במחירי הנדל"ן למגורים.

"הבנקים הונחו לכלול את התרחיש הגרוע ביותר, בו יפלו מחירי הבתים ב-50%-60% באותן ערים בהם חלו עליות חדות במחירי הדיור" נאמר ע"י מקורב לעניין.

נציין כי במבחני הלחץ הקודמים שנערכו בשנה שעברה בסין היה תרחיש הקיצון לנפילה של עד 30% במחירי הבתים. התוצאות של המבחנים הקודמים הראו כי במידה ותיהיה ירידה של 30% במחירי הנדלן למגורים בסין יעלה יחס חדלות הפירעון של המשכנתאות בבנקים הסינים ל-2.2% והריבית תעלה ב-1.08%, ורווחי הבנקים יפלו ב-20%.

הקשחת המבחנים יתכן ומעידים על החששות של הממשל הסיני כי שיא של 1.4 טריליון דולר שניתנו בשנה שחלפה כהלוואות משכנתא חדשות ליבו בועת נדל"ן אשר עלולה להוביל לזינוק בחובות בילתי מסופקים. הרגולטורים בסין הקשיחו את תנאי ההלוואות לצורך רכישות נדל"ן מאז אמצע חודש אפריל, לאחר שמחירי הנדל"ן למגורים בסין זינקו ב-68% ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון הראשון של שנת 2009.

בסין נקטו במספר צעדים על מנת לצנן את שוק הנדל"ן הרותח: העלו את רמת המינימום על המשכנתאות, העלו את יחס התשלום המוקדם שמחוייב להביא מהבית מי שמעוניין לקבל משכנתא לרכישת בית שני, והשהו את ההלוואות לרכישת בית שלישי.

ב-70 ערים מרכזיות בסין ירדו מחירי הנדל"ן למגורים בממוצע ב-0.1% בחודש יוני לעומת חודש מאי, כך דיווחה הלמ"ס הסינית ב-12 ביולי, ובכך נרשם חודש שני רצוף של ירידת מחירים לאחר שבאפריל נרשם שיא במחירים. עם זאת המחירים ביוני היו גבוהים ב-11.4% לעומת הרמה בה נמכרו בתים בחודש יוני שנת 2009.