המגמה החדשה בארה"ב: לקצץ בשכר עובדים - לא לפטרם

דו"ח חדש: מעסיקים במגזרים הציבורי והפרטי מאלצים עובדים לעבוד אותו מספר שעות בשכר מוקטן, במאמץ למנוע פיטורים ■ המגמה החדשה מזינה חששות, שההתאוששות נחלשת ■ דפלציה מעבר לפינה?

מגמה חדשה מסתמנת בארה"ב: לקצץ בשכר עובדים, לא לפטרם. המגמה באה ליידי ביטוי בעיקר במגזר הציבורי, ברמת המדינה, המחוז והעיר, אך גם במוסדות להשכלה גבוהה ובחברות פרטיות. אלה ממצאיו של מחקר חדש, שמתפרסמים היום בראשונה ב"ניו יורק טיימס".

לפי הסקר, מאלצים מעסיקים את עובדיהם לעבוד אותו מספר שעות בשכר מופחת, במאמץ למנוע פיטורים. בעד שנתוני השכר הממוצע לשעה עודם גבוהים בהשוואה לרמתם לפני תחילת המיתון, נרשמה ביוני ירידה קלה בכלל המשכורות ובתגמולים אחרים.

הירידה בשכר מזינה חששות שהכלכלה נחלשת שוב, וייתכן שנשקפת לה אפילו סכנת דפלציה, כלומר מצב שבו מחירי מוצרים, נכסים ושירותים נמצאים במגמת ירידה, אך הצרכנים נמנעים מהוצאות על רכישות בתקווה לירידה נוספת במחירים. מצב כזה הסתמן בשוק הנדל"ן בארה"ב בעיצומו של המשבר הפיננסי האחרון והוא טרם נמוג לגמרי.

ה"טיימס" מציין, כי מגמה דפלציונית כזו חוללה את "העשור האבוד" ביפן. ובעוד שהתפתחות דפלציה אינה נחשבת סבירה בארה"ב, הביעו כמה מעצבי מדיניות בפדרל ריזרב דאגה מאפשרות זו בגלל הפוטנציאל ההרסני שלה.

מגמת קיצוצי השכר באה לידי ביטיי בעיקר במגזר הציבורי בגלל הלחצים התקציביים העצומים שבהן נתונים ממשלי מדינות ורשויות מקומיות. בתי מחוקקים ברמת המדינות וגופי נבחרים ברמה המקומית מצביעים באופן עקבי נגד העלאות מיסים. עובדה זו אילצה את הרשויות המבצעות לסתום את הגרעונות התקציביים באמצעות פיטורי עובדים. מגמה זו הגיעה לכלל אבסורד בקליפורניה, שבה פוטרו עובדים חיוניים ככבאים, שוטרים וסוהרים. מורים נופלים קרבן לגרזן הקיצוצים זה מכבר.

מצב זה משמש נשק רב עוצמה בידי מעסיקים במגזר הציבורי. מושלי מדינות וראשי עיריות יכולים ללחוץ על האיגודים המקצועיים להסכים לקיצוץ של כמה אחוזים בשכר העובדים, בלי לקבל בתמורה ימי חופשה או הטבות אחרות. במילים אחרות: אותה כמות עבודה, פחות כסף. הטיעון המשכנע: זה יותר טוב מחלופת הפיטורים.

וכך, באוניברסיטת האוואי הסכימו המרצים לקיצוץ שכר בשיעור 6.7%. עיריית אלבוקרקי, בניו-מקסיקו, קיצצה 1.8% בממוצע משכרם של כ-6000 עובדים. מושל מדינת ניו-יורק, דיוויד פטרסון, מנסזה להפחית 4% משכר עובדי המדינה ושוטרים במדינת ורמונט הסכימו לקיצוץ בשיעור 3% בשכרם.

לפי סקר שערכה "ליגת הערים הארצית", ארגון גג של עיריות בארה"ב, 51% מהעיריות שהגיבו על השאלות דיווחו על הקפאות או קיצוצי שכר לעובדיהן. 22% מסרו, ששינו את ההסכמים עם האיגודים המקצועיים כדי לצמצם שכר והטבות, ו-19% דיווחו על השעיות עובדים לפרקי זמן קצובים בלי שכר.

גם חברות פרטיות החלו לקצץ בשכר העובדים. במקריים רבים הדבר נובע מאילוצי השוק: מאמץ להימנע מהפסדים או אפילו ניסיון אחרון להימנע מחיסול העסק. אבל יש חברות שמנצלות את שוק העבודה הרופס ואת כושר המיקוח השחוק של העובדים כדי להגדיל את רווחיהן ויכולת התחרותיות שלהן ע"י קיצוצי שכר, לדברי ה"טיימס".