בעקבות חשיפת "גלובס": דיון מיוחד בכנסת על גיוס חרדים

תקטע בשבוע הבא הכנסת את פגרת הקיץ ותקיים דיון מיוחד בנושא ■ כינוס הפגרה, שיתקיים על פי בקשתן של סיעות קדימה ומרצ, יעסוק גם בהחלטת הממשלה לגרש כ-400 ילדי עובדים זרים

בעקבות חשיפת "גלובס" כי הממשלה ביטלה בישיבתה לפני שבועיים את חובת השירות הצבאי לבחורי הישיבות החל מגיל 22, תקטע בשבוע הבא הכנסת את פגרת הקיץ ותקיים דיון מיוחד בנושא. כינוס הפגרה, שיתקיים על פי בקשתן של סיעות קדימה ומרצ, יעסוק גם בהחלטת הממשלה לגרש כ-400 ילדי עובדים זרים.

בתחילת השבוע נחשף בגלובס כי החלטת הממשלה להעניק פטור לחרדים מגיוס לצה"ל, התקבלה בחשאי כסעיף נחבא במסגרת חוק ההסדרים, ולא קדם לה כל דיון ציבורי.

על פי חוק טל, כל בחור ישיבה או אברך (תלמיד ישיבה נשוי) שהגיע לגיל 22 יכול לצאת לשנת הכרעה, שנת הסתגלות לחיים האזרחיים. במהלך השנה או בסופה הוא יכול לעשות שירות צבאי או אזרחי מקוצר או לחזור לישיבה. לדרישת הצבא נמסרה לו זכות הווטו על ההחלטה מי יכול לעשות שירות אזרחי. כללי הצבא קבעו עד כה שנשוי פלוס ילד יוכל לעשות שירות אזרחי החל מגיל 22, ואילו נשוי בלי ילדים או רווק נדרש לעשות צבא עד גיל 26.

את ההחלטה החדשה יזם משרד האוצר. לפיה נשלל משר הביטחון שיקול הדעת והוא חייב לשחרר כל בחור ישיבה שרוצה לעשות שירות אזרחי החל מגיל 22. בשירות האזרחי, כך נודע לגלובס, כבר החלו בהערכות לגידול ניכר במצטרפים בשל הפטור שיוענק לתלמידי הישיבות החל מספטמבר.

דיון הפגרה, כאמור, יעסוק גם בהחלטת הממשלה לגרש את ילדי העובדים הזרים.

על פי החלטת הממשלה, 400 ילדים שגילם נמוך מחמש יאלצו לעזוב את הארץ, ואילו 800 ילדים, בגילאי גן חובה עד י"ב יישארו בישראל. 13 שרים תמכו בהחלטה ואילו 10 התנגדו. אתמול פנה שר הביטחון, אהוד ברק, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וביקש ממנו לשקול לשנות את החלטת הממשלה, כך שתתאפשר השארת כל 1,200 ילדי העובדים הזרים בישראל.

על פי הצעת שר הביטחון ברק, החלטת הממשלה תיושם רק בעתיד ולא תכלול את 1,200 הילדים. "מדינת ישראל לא יכולה לגרש מאות ילדים. זה לא יהודי, לא הומאני ויותיר צלקות בחברה הישראלית כולה. אני מתכוון להציע לראש הממשלה לאמץ וליישם את מסקנות הוועדה הבין משרדית לעניין מעמד ילדי הזרים בישראל רק לגבי עובדים זרים בעתיד ולאפשר את השראת 1,200 הילדים בישראל", אמר ברק.