אין קופצים על המכרז לשידור משחקי נבחרת ישראל בכדורגל

המכרז למשחקי הבית לקמפיין מוקדמות יורו 2012 הסתיים ללא הצעות ■ חלק מהגופים הופתעו לגלות כי יצטרכו לשלם "בונוסים" על-פי ההצלחות של הנבחרת בקמפיין

ההתאחדות לכדורגל תיאלץ לפתוח בהליך נוסף למכירת זכויות השידור של משחקי הבית של נבחרת ישראל בכדורגל לקמפיין מוקדמות יורו 2012. ל"גלובס" נודע כי בתום המועד האחרון להגשת ההצעות, שנקבע להיום (ה'), אף גוף לא ניגש למכרז.

מדובר ב-5 המשחקים במוקדמות יורו 2012 שייערכו באצטדיון רמת-גן החל מ-2 בספטמבר, במכרז שיועד לגופי השידור הישראליים.

ערוץ 1, ערוץ 10 וערוץ הספורט - 3 הגופים הרלוונטיים למכרז - החליטו שלא לגשת אליו, בעיקר בשל העלויות הגבוהות ומתוך כוונה להיכנס בשלב השני של ההליך במקרה שהמחיר יירד. זכיינית ערוץ 2 רשת לא הגישה הצעה מאחר שעבורה הקמפיין לא רלוונטי - רק אחד מתוך 5 המשחקים נופל על יום שידור של הזכיינית.

כעת תחל ההתאחדות בהליך פרטני של משא-ומתן מול הגופים הרלוונטיים, ללא קשר למחיר הסף של המכרז.

יקר יותר ממה שנראה

למרות שההתאחדות וספורטפייב העמידו מחיר סף של 3.3 מיליון שקל בלבד לכניסה למכרז - נמוך יחסית בהשוואה לקמפיין הקודם שנסגר על 5.2 מיליון שקל ששילמה רשת - הרי שבפועל נכללו בו סעיפים שמקפיצים את המחיר על בסיס ההתקדמות של הנבחרת במהלך הקמפיין. חלק מהגופים הופתעו לגלות כי ייאלצו לשלם "בונוסים" בשל הצלחות של הנבחרת.

כך, למשל, המכרז קובע כי אם נבחרת ישראל בתמונת העלייה מבחינה תיאורטית שני משחקים לתום הקמפיין, הגוף שרכש את הזכויות יצטרף להוסיף 5% על סכום ההצעה - כלומר, עוד לפחות 165 אלף שקל; סעיף "בונוס" נוסף במכרז קובע כי אם הנבחרת מבטיחה את ההעפלה שלה לפני תום הקמפיין, הגורם המשדר יצטרך להוסיף 10% על הסכום שנקבע בין הצדדים (תוספת של לפחות 330 אלף שקל).

המכרז גם קובע כי באם ישראל תעפיל למשחק הפלייאוף, הגורם המשדר יהיה מחויב לרכוש את המשחק שייערך בארץ עבור סכום שעומד על 25% מסך ההצעה הכוללת של המכרז, כלומר - לפחות 825 אלף שקל עבור המשחק.

לפי סעיפי המכרז גם מטילה ההתאחדות לכדורגל על הגורם המשדר לדאוג לעמדת שידור ולצלם את המשחק מכיוון היציע המזרחי (מקום בו אין עמדת שידור), זאת במקרה שלא נמכרו כל הכרטיסים. כוונת ההתאחדות בכך היא לדאוג לשידור שבו לא ייראו יציעים דלילים, ולייצר חוויית צפייה אופטימלית לצופה בבית.

ערוץ 10: "אין הצדקה למחיר"

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "ערוץ 10 מייחס חשיבות רבה למשחקי נבחרת ישראל ומאמין שהם צריכים להיות משודרים בערוצי חינם הפתוחים לכלל הציבור הישראלי. אנחנו יכולים ורוצים לשדר את המשחקים ולשלם עבורם להתאחדות לכדורגל מחיר ריאלי. אבל כל שידור נוסף חייב להיעשות על בסיס הגיון ותחשיב כלכלי".

בהתייחס לעובדה שרשות השידור רכשה את טפסי המכרז, אמרו בערוץ 10: "לצערנו, ההתאחדות לכדורגל מנסה להיבנות על העובדה שערוץ 1 מתנהל ללא פיקוח ומוכן לשלם כל מחיר גם כשאין לו הצדקה, כפי שקרה במכרז לשידור משחקי ליגת העל. מי שמשלם את המחיר זה אזרחי ישראל, שבמקום לצפות במשחקים בחינם ייאלצו לספוג העלאה נוספת בתשלומי אגרה.

"מכרז ההתאחדות הישראלית לכדורגל לשידור משחקי נבחרת ישראל במסגרת מוקדמות יורו 2012, כולל דרישה לתשלום מינימום של כמעט מיליון שקל למשחק", המשיכו בערוץ 10 את הדברים. "מדובר בדרישה חסרת היגיון כלכלי שאינה עומדת בשום מבחן. הדרישה מנותקת מנתוני הרייטינג ומנותקת גם מסכומים ששולמו על משחקי כדורגל, לרבות משחקי המונדיאל בשלב הבתים ובגמר".