"בית קברות": הבנקים ברומניה איבדו הסבלנות ליזמים ישראלים

דורשים פירעון מיידי של חובות פרופיט, ניו-הוריזון ואינטרקולוני ■ מרבית המיזמים של חברות ישראליות ברומניה נותרו על הנייר ורק מעטים הקימו שם פרויקטים

"בית קברות", כך מתאר את המצב ברומניה איש עסקים ישראלי שחי מספר שנים על הקו של תל אביב-בוקרשט-וורשה. השיחה עימו התנהלה בלאונג' היוקרתי של הנוסעים לחו"ל בנתב"ג. אנשי העסקים הישראלים ממשיכים לטוס למזרח אירופה. פעם הם סגרו עסקאות עוד במטוס והיום הם מגיעים כדי לכבות שריפות ולהתחנן לקצת "גרייס" מהבנקים.

החברות הציבוריות פרופיט , ניו הוריזון ואינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני) דיווחו ביממה האחרונה על אולטימטום שקיבלו מהבנקים ברומניה בגין אי עמידה בתנאי האשראי, אך חברות הנדל"ן המקרטעות כבר אינן מתרגשות - במשחק הפוקר הזה ברור לבנקים ששווי המימוש של הבטוחות (הנכסים שבגינם ניתן אשראי) נמוך משווי החוב.

מרבית המיזמים של חברות ישראליות ברומניה נותרו על הנייר ורק מעטים הקימו שם פרויקטים. חברות הנדל"ן גייסו אשראי באג"ח שהנפיקו בתל אביב והשתמשו בו כהון עצמי למינוף פרויקטים יזמיים ברומניה. כעת המדינה המזרח אירופית נמצאת במשבר חריף ולמרות ניסיונות שונים של הממשלה שם לחדש את הצמיחה, האזרחים מעדיפים לחכות עם רכישת דירה בציפייה שהמחירים ימשיכו לרדת.

מאיימים במימוש בטוחות

חברת פרופיט, הנמצאת בשליטת משפחת יצחקי, דיווחה היום שבנק רומני דורש ממנה פירעון הלוואה לפרויקט בסמוך לבוקרשט. פרופיט מחזיקה ב-31.25% ממניות הפרויקט והבנק דורש את החזר ההלוואה בתוך 5 ימים, אחרת יפעל למימוש הבטוחה. החברה פנתה לבנק המממן בעקבות מכתב זה על-מנת לנסות ולהגיע עימו להסכמה והיא בוחנת את המשך צעדיה בקשר לכך.

שותפתה של פרופיט בפרויקט, חברת ניו-הוריזון, שבשליטת יעקב אופק ויוסף פינסון, דיווחה גם כן על המכתב שהתקבל מ"אלפא בנק". ניו-הוריזן מחזיקה ב-25% ממניות חברת הפרויקט והיא נדרשת להחזיר 625 אלף אירו. היקף הלוואה כולה (100%) עומד על 2.5 מיליון אירו.

גם חברת אינטרקולוני, שנמצאת היום בשליטת גילאון השקעות של רו"ח ירון ייני, מסובכת ברומניה. הבנק הרומני דורש פירעון מיידי של חוב של 5.2 מיליון אירו בגין הלוואה שניתנה לפרויקט פלוראסקה. גם לאינטרקולוני הוקצבו 5 ימים להשבת האשראי, אחרת יפעל למימוש הבטוחות שניתנו בגינו.

הנכס רשום בספרי החברה בשווי של 6.1 מיליון אירו. החברה פנתה לבנק המממן בעקבות מכתב זה על-מנת לנסות ולהגיע עימו להסכמה והיא בוחנת את המשך צעדיה בקשר לכך.

22
 22