בצה"ל אין כל חדש

מסמך גלנט הוא שיקוף מצב שלושה קופים קלאסי: מתעלמים, מדחיקים, ואז מה? מזדעקים!

"אם המסמך אמין ואם הוא מזויף, זה חמור מאוד ודורש חקירה", אמר הרמטכ"ל גבי אשכנזי על מסמך גלנט - והנוסחה הזאת חוזרת כחוט השני בדברי כמעט כל המתייחסים לפרשה זו.

כשאומרים שזה חמור או "חמור מאוד", או "איום ונורא" (כל אדם ומידת ההיסטריה שלו), מתכוונים שהמסמך הזה מגלה כי בצה"ל עושים אינטריגות מלוכלכות. גם אם הדבר הזה הוא באמת נורא - בטוח שהוא לא "נורא" חדש, אלא אם כן מדובר באדם המשתייך לחבורת שלושת הקופים שעצמו את עיניהם ואטמו את אוזניהם, בעוד שאחרים סתמו את פיותיהם.

כל מי שלא סירב לראות ולשמוע ידע מה הולך בצה"ל בכלל ובין הקצינים בפרט. לא פעם אחת שמענו, גם מפי קצינים בכירים, את הביטוי "קן צרעות" על הנעשה במטה הכללי.

מי שקורא טור זה יודע כי שנים רבות אני טוען כי צה"ל הוא גוף רקוב ומסואב. ברור שלא התכוונתי ללוחמים, שרובם הם אנשים צעירים, בבת-עינה של המדינה, אבל כמו שתינוקות מאבדים רבות מתומתם ונחמדותם כשהם, אנחנו, מתבגרים - כך גם לוחמינו האמיצים, רובם ככולם.

ככול שהם מתקדמים בדרגות ובתפקידים, כך הם מוצאים עצמם נזקקים להשיל מעליהם תכונות יפות שאפיינו אותם בצעדיהם הראשונים בצבא. זה חלק בלתי נפרד מהרצון לעשות צעדי קריירה נוספים, כי בכל פינה מחכה מישהו שגם רוצה, והעימות הזה גורר כמעט תמיד לפוליטיקה, לתככים והתנהלות לא הגונה ומכוערת.

אלמנטרי, אייל ארד

ברור שזה קורה לא רק בצה"ל, זה קיים בכל ארגון שיש בו אנשים הרוצים להתקדם. כדי לעשות זאת הם חייבים לגבור על אחרים, וככל שהארגון גדול יותר - כך גם האינטריגות מתרבות. כולם יודעים שאדם לא יכול לסמוך על כישורים עדיפים כדי לעשות זאת. נחוצים גם קשרים, יחסים טובים עם האנשים הנכונים, וכן, גם זריקת בוץ על יריבים. אלמנטרי, אייל ארד.

זה לא יפה? הרבה מאוד תכונות אנושיות אינן יפות, אבל הן קיימות, ואי-אפשר שהתופעה תפסח על צה"ל, בהנחה שמפקדיו הם בני אנוש. זה רק אנחנו, מכל מקום רבים בינינו, שרוצים להאמין שהם יותר טובים.

בגלל זה הציבור, ציבור הקופים שאינו רוצה לראות את האמת, מכניס את הקצינים הבכירים לפוליטיקה בתפקידי מפתח, ורק אז מגלה שהם אכן כמו האחרים, וחלקם גרועים בהרבה.

למה אנשי צבא כמו שאול מופז ואהוד ברק ושכמותם עושים חיל בפוליטיקה? כי הם קיבלו את חינוכם הפוליטי בבית-הספר הטוב ביותר.

המסמך הזה, בין שהוא מזויף ובין שלא, רק משקף מצב שקיים בצבא כבר מזמן וימשיך להתקיים - כפי שגם הקופים אצלנו ימשיכו להתעקש לא לראות, לא לשמוע ולא להתריע.