אילקס מדיקל מקצה 100-200 מיליון שקל לביצוע רכישות

המנכ"ל בן-שאול: "אילקס היא חברה בצמיחה והמצב שלנו טוב ולמרות זאת, אנחנו חושבים שנוכל 'להרים' עוד ביזנס, שיוסיף עוד 100-150 מיליון שקל למחזור שלנו" ■ "יש לנו תזרים מזומנים מצוין, כך שלהערכתי לא תהיה לנו בעיה לגייס כסף"

חברת אילקס מדיקל מעוניינת להרחיב את פעילותה, והיא חושבת בגדול: בחברה מתכננים להקצות 100-200 מיליון שקל לצורך ביצוע, כבר בחודשים הקרובים, רכישה אחת או יותר, שיכניסו את החברה לתחומי פעילות משיקים. הכוונה היא לבצע את הרכישות בישראל, אבל אם חברה מעניינת מחו"ל תוצע לה, באילקס אומרים שלא ימהרו לפסול אותה.

את החברה מנהל ד"ר משה בן-שאול, שהוא גם בעל השליטה בה (70.5%). אילקס עוסקת בשיווק מוצרי דיאגנוסטיקה של חברות בינלאומיות, כמו אבוט ונוברטיס, בעיקר בישראל ובדרום אפריקה, לצד פיתוח ושיווק מוצרי תוכנה למעבדות.

מחלקת דיבידנדים

בסוף הרבעון הראשון היו בקופתה 85 מיליון שקל, ובמאי האחרון היא קבעה מדיניות דיבידנד, במסגרתה יחולק דיבידנד מידי רבעון, ובסך-הכל עד שליש מהרווח הנקי בכל שנה. כעת, התכנון הוא להשתמש בתזרים ובכסף שבקופה גם לרכישת חברות.

החברה נסחרת בתל אביב לפי שווי של 340 מיליון שקל. ברבעון הראשון היא רשמה רווח נקי של 8.5 מיליון שקל על הכנסות של 62.7 מיליון שקל.

"אילקס היא חברה בצמיחה והמצב שלנו טוב", אומר בן-שאול ל"גלובס". "למרות זאת, אנחנו חושבים שנוכל 'להרים' עוד ביזנס, שיוסיף עוד 100-150 מיליון שקל למחזור שלנו. אנחנו מנסים להתפרס לתחומים אחרים שמשיקים לפעילות שלנו, כמו ציוד רפואי וביוטק. המטרה שלנו היא להרחיב את היריעה מעבר לתחום הדיאגנוסטיקה".

דרושה: חברה עם מכירות

בן-שאול מציין שאילקס כבר הספיקה להיפגש בהקשר לזה עם מספר חברות, "חלקן מעניינות יותר וחלקן פחות". לדבריו, יש חברות שמציעות את עצמן לרכישה, אבל עד כה אילקס לא מצאה את החברה שמתאימה לה.

על רמות המחירים של המועמדות לרכישה הוא אומר כי "יש חברות שמדברות איתנו על מחירים סבירים, ויש כאלה שמחפשות לעשות מכה".

* מה אתם מחפשים בחברות שמועמדות לרכישה?

"אנחנו מחפשים חברות שכבר יש להן מכירות. אם אפשר, אז שיהיו גם רווחיות. אבל אם לא, אנחנו יכולים לקנות אותן ולשפר אותן. בתחום הציוד הרפואי, אנחנו מחפשים יצרנים או נציגים של מוצרים שיש להם שוק, ובסיס איתן. אנחנו לא מחפשים סטארט-אפים שאין להם מכירות, כי אנחנו מחפשים משהו בשל יותר מ'בננה ירוקה'".

"אפשר ללוות מבנקים"

התחומים שמעניינים את אילקס מדיקל, הם ציוד קרדיו-וסקולרי (לב וכלי דם), טיפולי לב והדמיה מיוחדת. "מה שמעניין אותנו אלה מוצרי היי-טק ולא דברים שהם קומודיטי, כמו משאבות, שיש אלף יצרנים ואין הבדל גדול ביניהם", אומר בן-שאול.

לדבריו, "בתחום הביוטק אנחנו מחפשים בעיקר מוצרים בתחום המחקרי. פחות חשוב לנו אם יש לחברה אישור FDA (לשיווק בארה"ב - ש.ח.ו), כי אנחנו מתמקדים בשוק המקומי, ויכולים להמשיך עם החברה לניסויים קליניים לקראת אישור FDA בהמשך".

* מה היתרון של אילקס בתחומים האלה?

"יש לנו תשתית מצוינת בשיווק - המון קשרים בישראל ובעולם, אנחנו קשורים ליצרנים מאוד גדולים. זו תשתית גדולה שאפשר להלביש עליה חברות שיירכשו".

בהתייחס למצב הכספי, אומר בן-שאול כי "יש לנו תזרים מזומנים מצוין, כך שלהערכתי לא תהיה לנו בעיה לגייס כסף". להערכתו, לא יהיה צורך בשינוי מדיניות הדיבידנד. "אני לא חושב שנרוקן את כל הקופה. אפשר גם ללוות מבנקים או לגייס כסף בהנפקה".