נגמר הדלק בלוויין: חלל של אלוביץ' תספוג הפסד של 12 מ' ד'

חלל תקשורת, שבבעלות יורוקום של אלוביץ', גילתה כי כמות הדלק שנותרה בלוויין התקשורת הזמני "עמוס 5i" לא תאפשר לספק שירות רציף ■ המניה מחקה עלייה של 1.9% וסיימה בצניחה של 6.1%

חברת חלל תקשורת , שבבעלות יורוקום (65.9%) של שאול אלוביץ' ובניהולו של דוד פולק, דיווחה היום (ב') לבורסה בת"א כי במהלך תמרון שגרתי בלוויין התקשורת הזמני שהיא מפעילה, "עמוס 5i", היא גילתה כי כמות הדלק שנותרה בו לא תאפשר לספק שירות רציף ללקוחות עד לשיגורו של הלוויין הקבוע "עמוס 5", ולדברי החברה הדבר יביא לפגיעה של כ-12 מיליון דולר בתוצאות החברה במהלך השנים 2010-2011.

חלל תקשורת מסבירה, כי מאנליזה של מצב הלוויין ושל כמות הדלק, אשר ביצע היצרן, עולה כי כמות הדלק נמוכה מכפי שהוערך תחילה על ידי ‏Asia Sat‏, ממנה הוחכר הלוויין, והחברה פועלת למציאת פתרונות חליפיים על מנת לספק ללקוחות את צרכיהם, עד לשיגורו של עמוס 5.

לדברי החברה, רוב הפגיעה בתוצאות תנבע מהאצת הפחתת עלות הלוויין בספרי החברה, ואובדן רווחים מהפעלתו. כן מעדכנת חלל, כי אין בפגיעה הנ"ל בתוצאות כדי להשפיע מהותית על המשך פעילותה המתוכננת באפריקה.

המניה צנחה ב-6.1%

בתגובה להודעה, מניית החברה סיימה בצניחה של 6.1% בבורסה בת"א, לאחר שעלתה מוקדם יותר במסחר ב-1.9%. החברה מבקשת להבהיר כי עמוס 5i מומן מההון העצמי של החברה, ואינו משמש כבטוחה בגין אשראי שהועמד לה מגורם אחר.

עפ"י התוכנית המקורית של חלל, שירותי התקשורת הניתנים ע"י עמוס 5i, מתוכננים לעבור ללוויין הקבוע עמוס 5 מיד לאחר שיגורו המתוכנן ליוני 2011. השיבוש בתוכנית מצריך את החברה למצוא כאמור פתרונות חליפיים שיאפשרו המשך השירות לו היא מחוייבת.

התמורה שקיבלה ‏Asia Sat‏ תמורת השימוש בלוויין הוערכה בכ-45 מיליון דולר, והפעלתו המסחרית החלה בסוף ינואר השנה. דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, אמר אז ל"גלובס" כי "יש לנו טווח ביטחון של חצי שנה עד ש'עמוס 5' ייכנס למסלול", בהתייחסו לרציפות השירות שתוכל לספק חלל ללקוחותיה באזור אפריקה - אלו שהיו אמורים לעבור ללוויין "עמוס 5" עם שיגורו. ההערכה אז הייתה כי הדלק שבלוויין הנרכש יספיק לשנתיים.

חלל תקשורת מפעילה היום שני לווייני תקשורת - "עמוס 2" ו-"עמוס 3", המכסים בעיקר את אזור אירופה והמזרח התיכון. את הכנסותיה החברה רושמת מהחכרת מקטעי לוויין לחברות טלוויזיה. בין לקוחותיה בארץ ניתן למצוא את חברת הטלוויזיה בלוויין ‏YES‏, רשות השידור, הרשות השנייה ועוד, כאשר בעולם נמנים עם לקוחותיה ערוצי הטלוויזיה ‏HBO, National Geographic‏ ונוספים.