החל משט הכסתחיסטים

ביבי יאשים את ברק, ברק את אשכנזי, אשכנזי את אלוף מרום והוא את אל"מ ש' שיאשים לוחמים

ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט הטורקי לעזה סיימה את תפקידה. בפני חברי הוועדה הוצגו עדויות המסמנות שני אשמים: חייל השייטת, שהשתלשל בחבל היישר אל מול פני הסכינים והפטישים של מחבלי המרמרה; וחייל השייטת, שהופל על הסיפון וגופו נחתך בסכיני הטורקים רחבי הלב, שרק רצו לסייע לפלסטינים ברצועת עזה.

זה עוד לא קרה. אבל היום התברר שיש סכנה שזה מה שעלול לקרות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הופיע היום כראשון העדים בפי חברי הוועדה. חלק מעדותו היה פתוח, חלק מרכזי הותר לפרסום. אחרי שורת מחמאות, לסטנדרטים הגבוהים של ישראל, לדמוקרטיה, לאומץ הלב הבלתי רגיל של הלוחמים וסדרת גינויים לדיכוי הברוטאלי של נשים, היעדר זכויות אדם, משפטי צדק ועיתונות חופשית במשטרים באזורנו, סימן רה"מ את האחראי: שר הביטחון אהוד ברק. "הנחתי שמי שאחראי על הטיפול במשט על כל היבטיו יהיה שר הביטחון, שירכז את הנושא ויפעיל את שרי השביעייה ואת נושא ההסברה. הוא היה אחראי לניקוז כלל הנושאים".

ואני, ראש הממשלה, בכלל הייתי בחוץ לארץ, בשליחות המדינה לקנדה. בקיצור, חברי טירקל, אם אתם ממש מחפשים אחראי- אשם, אז זה לא אני, זה הוא. אהוד ברק. ובכלל, אני, על כל מה שעשיתי והייתי צריך לעשות כראש הממשלה קיבלתי אישור מהיועץ המשפטי לממשלה.אני מכוסה.

מחר, ג', צפוי שר הביטחון ברק לתת את המופע שלו בפני הוועדה. גם הוא יתחיל כנראה במחמאות לעצמנו וחשיפת פני אויבינו, אחר כך יתחיל לדבר. אני? זה לא אני, זה הרמטכ"ל גבי אשכנזי. הוא ראש הצבא, הוא האחראי, אני סמכתי עליו. אני הפעלתי את סמכותי.

ובאחד הימים שאחרי יתייצב רב אלוף אשכנזי אצל ועדת טירקל. הוא, אולי, יאמר כך: יש סדר נכון של הדברים. יש היררכיה צבאית. יש התנהלות. המערכת עובדת כפירמידה. אני הטלתי את הסמכות והאחריות למבצע על מפקד חיל הים אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום.

ואז יגיע האלוף מרום. אולי יגיע, שכן לא ברור עדיין אם בכלל ייקראו אנשי צבא לחקירה, ואם כן - מאיזו דרגה. הוא, אולי, יאמר כך: קודם כל לא קיבלתי מודיעין נכון, לא קיבלתי את המידע שהייתי צריך לקבל מאגפי המודיעין של הצבא וגם לא מהמוסד, שצריך היה לעשות עבודת הכנה בנקודת היציאה של המשט; שנית, אני איש צבא, אני בחרתי על מי להטיל את המשימה, את האחריות. אני בחרתי באל"מ ש', מפקד שייטת 13, כדי שיוביל ויבצע ויפקד על "מבצע רוחות השמים".

לא ברור אם ייקרא גם אל"מ ש' לוועדת טירקל, אבל גם אם לא, הוא הרי כבר אמר, שחיילי השייטת לא חיכו לחיבוקים ונשיקות. בסוף יולי, כחודשיים אחרי ההשתלטות על ספינת המשט הטורקי, דיבר מפקד השייטת ש' באירוע האגודה למען החייל וכך אמר: "בימים שלאחר מבצע 'רוחות השמים', בו נתקלנו בלב ים במחבלים שתיכננו לעשות פיגוע במסווה של משט מחאה, היה פרץ ספונטני משהו של עם ישראל, לחבק ולחזק את שייטת 13. בשלב הראשון זה קצת הכעיס אותי. לא חשבתי שאנחנו זקוקים לחיבוקים אלא כנדרש לבצע, לתחקר באומץ, לשפר ולהתכונן למשימה הבאה".

נו, אז הנה, הוא בעצמו אמר שלא צריך חיבוקים אלא חקירה אמיצה וצורך בשיפור. לכן, מי שמחפש אשם, בבקשה שיילך לחפש את זה אצל המפקד בשטח ועל החיילים שלו... כן, כן, זה שפתאום בא לו להשתלשל בחבל, וזה שנשכב לו על הרצפה כדי שיכניסו לו סכינים בגב.

ואולי, כל זה לא יקרה. אולי.