עוד ניסיון שיקום של ויצמן שירי: הצעת הסדר חדשה בתשואה 10

על פי ההצעה, בעל השליטה יזרים כסף ונכס ויקצץ את שכרו ■ שירי: "אם לא יישלפו שפנים חדשים, אז יהיה הסדר. כל אלטרנטיבה אחרת הייתה גרועה מבחינת כולם"

איש העסקים ויצמן שירי, בעל השליטה בחברת תשואה 10 , מציע מתווה חדש של הסדר חוב למחזיקי האג"ח, לאחר שהסדר קודם שהציע נדחה על-ידם. לפי מתווה זה, יזרים שירי ביחד עם שותפיו לחברה 15 מיליון שקל, רובם באמצעות נכס בבאר שבע שיכניסו לחברה, ימחק אג"ח שבבעלותו בהיקף של 6 מיליון שקל ובנוסף החברה תמחק אג"ח שהיא מחזיקה בהיקף של 36.5 מיליון שקל. בתמורה יתבקשו מחזיקי האג"ח להמיר חוב של 33 מיליון שקל ל-45% ממניות החברה.

שירי, שמשמש כמנכ"ל ויו"ר חברת הנדל"ן, אמר ל"גלובס" כי "אני מנסה לעשות הסדר חוב ומי שעיכב אותו זה לא אני, אם לא יישלפו שפנים חדשים, אז יהיה הסדר. זה פתרון מאוד יצירתי וכל אלטרנטיבה אחרת הייתה גרועה מבחינת כולם". בתגובה להודעה זינקה היום המנייה ב-18% למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 6.5 מיליון שקל.

החוב למחזיקי האג"ח עומד ערב ההסדר על 48.6 מיליון שקל לאג"ח א' ו-51.8 מיליון שקל לאג"ח ב' (כ-100 מיליון שקל בסך-הכל). בעקבות ההסדר, במידה ויאושר, תעמוד יתרת האג"ח משתי הסדרות על 25.4 מיליון שקל, שיהפכו לסדרת אג"ח חדשה שתונפק ביריבת של 6% לשנה. פירעון הקרן והריבית יחל רק במאי 2012 בתשלומים חצי שנתיים עד למאי 2017.

מחזיקי האג"ח יקבלו בגין כל מניה שתוקצה להם 2 אופציות לרכישת 2 מניות במחיר מימוש שיוסכם על-ידם העולה בכ-50% על השווי הכלכלי של המניה. גם בעלי השליטה בחברה יהיו זכאים לאותן אופציות בגין המניות שתוקצינה להם כנגד הזרמת ההון והנכסים לחברה.

משבר, הפסדים ופשיטה

הזרמת ההון לחברה על-ידי שירי ושותפיו תבוצע במזומן (5 מיליון שקל) והיתרה בהכנסת נכס מקרקעין בבאר שבע. כנגד הזרמת ההון והנכסים האמורים יוקצו לבעלי השליטה מניות שיקנו להם ביחד עם המניות המוחזקות על-ידם כיום52% מהון החברה. בתוך שנה ממועד השלמת ההסדר, יזרימו בעלי השליטה לחברה עוד 5 מיליון שקל נוספים.

תשואה 10, שבשליטת שירי ובן דודו, יונה שמש, נקלעה למצב קשה בעיקר בעקבות משבר הנדל"ן ברומניה. את הרבעון הראשון של השנה סיימה בהפסד של 6.3 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 33 מיליון שקל ב-2009. רואי החשבון של החברה צירפו הערת "עסק חי" לדו"חות, וציינו כי "אין בידי החברה מקורות תזרימיים זמינים מספקים לצורך עמידה בהוצאותיה ולצורך פירעון התחייבויותיה השוטפות". היקף ההתחייבויות עומד על 76 מיליון שקל, הגירעון בהון העצמי הוא 25 מיליון שקל ותזרים המזומנים שלילי הוא בהיקף של 2 מיליון שקל. ואם לא די בכך, רשות ניירות ערך פשטה על משרדי החברה וחקרה בכירים.

רק בישראל

שירי, שמשמש גם כמנכ"ל מפלגת העבודה, אומר כי "הכול נחקר במדינה ואין מה להסתיר. מעולם לא התחייבתי שתשואה 10 תהיה במשרה מלאה שלי. הצלתי את מפלגת העבודה, שהיא מאוד חשובה למדינה".

שירי שנכווה קשה ברומניה, כמו יזמים ישראלים רבים אחרים, מתחייב כעת להשקיע בישראל בלבד. חברת הנדל"ן לא תשקיע כספים בנכסיה ברומניה ותוכל לפתח את הקרקעות שכבר רכשה בעבר רק כנגד מימון חיצוני מלא שיהיה מסוג נון-ריקורס.

תשואה 10 תהיה גם מנועה מלפתח (רכישה או כל השקעה כספית אחרת במישרין או בעקיפין) עסקים חדשים בישראל עד שתפרע 50% מיתרת חובה לבעלי האג"ח החדשה. כל תמורה שתתקבל ממכירת נכסים שלה בישראל או ברומניה, תשמש לפירעון מוקדם. שכרו החודשי של שירי יקוצץ מ-72 אלף שקל בחודש ל-30 אלף בתוספת מע"מ.