חובת ההוכחה עוד מוטלת עליו

בן-דב יצטרך להוכיח שהוא יודע להוביל להצלחה ולא רק מוכשר בתפירת עסקאות גדולות

רכישת השליטה בפרטנר הפכה את אילן בן-דב לאחד השחקנים הדומיננטיים בשוק התקשורת, והעלתה אותו - גם אם מימן את רוב העסקה באשראי - למגרש השמות הגדולים במגזר העסקי. מלמדת על כך החלטת חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט, לכלול ברשימתה האחרונה את "קבוצת בן-דב" בין הקבוצות הגדולות והחזקות במשק.

למרות שהיום נראה כי בן-דב תימחר היטב את הסיכונים בעסקת פרטנר, הרי שלפני שנה בלבד נראה היה כי הוא נוטל על עצמו סיכון לא מבוטל. המשבר הפיננסי העולמי, שהגיע לשיאו חצי שנה טרם ביצוע הרכישה, הותיר צלקות בגופים המוסדיים.

אותם משקיעים התבקשו לסייע לבן-דב לממן את עסקת הרכישה, בזמן שחברה אחרת בשליטתו, טאו, מהווה סיבה לדאגה עבור מי שהשקיעו בניירות הערך שהנפיקה.

טאו, חברת השקעות שביצעה עסקאות רכישה אגרסיביות של מניות ונדל"ן, נקלעה להפסדים והגיעה למצב בו נוצר חשש בשוק (שאותו הזים בן-דב לא אחת) באשר ליכולת החזר החובות שלה. בפועל הצליחה טאו, הודות לעמידה של בן-דב מאחורי החברה באמצעות הזרמת סכומים משמעותיים לקופתה, לעמוד בחובותיה עד היום.

רוחני במגזר העסקי

"טוב שהוא נכווה בטאו, כי הכישלון שם הוריד לו את הרצון לנטילת סיכונים מיותרים", אמר על בן-דב משקיע מוסדי בעת הנפקת האג"ח של סקיילקס. "הוא הרבה יותר שקול עכשיו. אין ספק שהשיעור של טאו שידרג אותו בעבודה מול שוק ההון".

בן-דב, שבנה אימפריית תקשורת במו ידיו, נחשב לעוף שונה בנוף של המגזר העסקי. איש העסקים שגדל בשכונת יד אליהו בת"א והחל את דרכו כמשווק של משחקי טלוויזיה, נחשב לרוחני. בטקס החתימה על עסקת פרטנר הסביר מדוע חתם דווקא ב-28 באוקטובר: "2 ועוד 8 שווה 10, אילן זה91 וגם שווה 10, אוקטובר הוא החודש העשירי. חשוב היה שאחתום על האישור ב-10:00 ולא דקה לפני".

רוחניות או חומרנות, חובת ההוכחה עודנה רובצת על כתפיו של בן-דב. בעתיד הוא יצטרך להוכיח שהוא לא רק יודע כיצד לתפור עסקאות גדולות, אלא גם להוביל בהצלחה את החברה שרכש - בתנאים של רגולציה מתהדקת ותחרות גוברת - למהלכים שיאפשרו לה להמשיך ולייצר דיבידנדים, על מנת להחזיר את החובות הגדולים שנלקחו לצורך רכישתה.