אהוד ברק: "לוקח אחריות מלאה על אירועי המשט לעזה"

שר הביטחון הופיע בפני ועדת טירקל יממה לאחר שראש הממשלה גלגל לפתחו את האחריות על אירועי המשט הטורקי לעזה

יממה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הופיע בפני ועדת טירקל לחקר המשט הטורקי לעזה, וגלגל את כדור האחריות למגרשו של שר הביטחון, הופיע היום (ג') בפני הוועדה, שר הביטחון עצמו וקיבל הזדמנות להציג בפני חברי הועדה, את גרסתו לאירועים.

בשונה מהדברים שאמר לחברי הועדה ראש הממשלה אתמול, ולפיהם בישיבה המפורסמת של שרי השביעייה, שקדמה למשט, דנו השרים רק בהיבטים התקשורתיים שלו, אמר ברק, כי הדיון שהתקיים בשביעייה, "עסק לא רק בהיבט התקשורתי של עצירת המשט, אלא גם בהיבט הצבאי, כאשר הרמטכ"ל וראש חטיבת המחקר שהשתתפו בדיון, ענו לכל שאלות השרים שנגעו גם להיבטים הצבאיים".

ברק הוסיף ואמר בהקשר זה כי הישיבה המדוברת נמשכה כשעתיים ובמהלכה הוצגה לשרים, במלוא בהירותה, הדילמה שבפניה ניצבה מדינת ישראל לקראת המשט. "הרמטכ"ל נתן תיאור קצר שלא הותיר מקום לספק לגבי הקשיים והמחירים שאנחנו עשויים לשלם, במידה והמאמצים הדיפלומטיים לא יצליחו לעצור את המשט".

שר הביטחון ציין, כי השרים גם דנו בשאלה, האם לוותר על הסגר הימי ולאפשר למשט לעבור, או לאכוף את הסגר, תוך גרימת מבוכה מדינית ונזק תקשורתי. "יש לזכור כי הברירה שעמדה בפנינו, הייתה ברירה בין שתי אפשרויות רעות. בסופו של דבר, כל השרים, לרבות ראש הממשלה תמכו באופן פוזיטיבי בעצירת המשט והמשך הסגר הימי. דן מרידור פתח את הדיון, ואני חושב שאולי הוא היה זה שיזם אותו.

"נוצר בלבול"

ההחלטה שהתקבלה על ידי השביעייה נעשתה רק לאחר שהוצגו בפנינו בצורה צבעונית ופלסטית כל האלטרנטיבות. מדובר בהחלטה נכונה וסבירה שהתקבלה לאחר מאמצים מדיניים שנמשכו כל העת לעצירת המשט, ולא צלחו. תהליך קבלת ההחלטות היה תקין וסביר".

בתחילת דבריו, ובניגוד לאופן שבו התבטא ראש הממשלה נתניהו בפני חברי ועדת הבדיקה, הדגיש שר הביטחון כי הוא לוקח אחריות מלאה על להנחיות הדרג הצבאי. "ראש הממשלה הטיל עליי את האחריות לרכז את כל הטיפול במשט כשהוא ישהה בחו"ל, תוך שמירת קשר איתו. כשר ביטחון אני נושא באחריות הכוללת לכל מה שמתרחש במערכות הכפופות לי ובכלל זה בצה"ל, ואני לוקח אחריות מלאה להנחיות שניתנו בנוגע למשט".

עם זאת, מייד לאחר שאמר כי הוא לוקח אחריות על ההתרחשויות שבוחנת הועדה, טרח ברק להדגיש, והוא חזר על כך פעמים רבות במהלך עדותו, כי בין הדרג המדיני, לבין הדרג הצבאי יש קו מפריד חד וברור, שהיה קיים תמיד ורימז לכך, שהתקלות שהתרחשו ביחס למשט, הן באחריות הדרג הצבאי.

"בשיח הציבורי נוצר בלבול לגבי סמכויות הדרג המדיני והצבאי", אמר ברק. "תפקידו של הדרג המדיני הוא לקבוע מה לעשות והוא נדרש לשאת באחריות לכך. תפקיד הדרג הצבאי, הוא לקבוע איך לבצע והוא נושא באחריות לביצוע".

"לקחנו בחשבון שנצטרך להשתלט על האוניה"

כאשר נשאל ברק על ידי פרופ' מיגל דויטש, חבר הועדה, האם, במידה וכל המידע שנמצא בידינו היום, היה קיים קודם למבצע, הייתה הפעולה שונה, השיב שר הביטחון: "בגדול - לא. אך ברמה של איך בדיוק מבצעים - אני מניח שכן. אני לא יכול להגיד שידענו שנגיע לתוצאה שהתרחשה, אך ידענו שזה לא יהיה פשוט, ולא יהיה משחק. אני הייתי אחראי על כל התיאומים הנדרשים, לא כך לגבי שייטת 13, הם יודעים לבצע דברים מדהימים. גם אני השתתפתי במבצעים רבים בימי נערותי, אין אף פעם מודיעין מושלם למבצע וכמעט שום מבצע לא מתפתח כפי שהוא נחזה. ההבדל בין הצלחה להסתבכות הוא כחוט השערה".

כנראה שמיזוג האוויר באכסניית רבין בירושלים, שבה מתקיימים דיוני ועדת טירקל, פועלים היטב. קור עז שרר באולם, ושר הביטחון הרבה להשתעל במהלך עדותו, עד שלא יכול היה להתאפק ומלמל לתוך המיקרופון: "העד זועק לתה חם". דובר הועדה מיהר למלא את המשאלה, ולאחר שקיבל את מבוקשו ולקח כמה לגימות מכוס התה, המשיך ברק בעדותו וסיפר, כי בדיונים שקדמו למשט, נלקחה האפשרות להשתלט רק על גשר הפיקוד של ה"מרמרה", ללא ירידה של כל הכוחות לספינה.

"לקחנו בחשבון אפשרות שנצטרך להשתלט על האנשים ששהו על האונייה, רק בנמל אשדוד. בדיונים עלתה גם הערכה שיכולה להיות התנגשות אלימה וחיכוך ועלתה השאלה מה נעשה אם נתקל ביריות ובהתנגדות חריפה. עם זאת, במידה והיינו יודעים שעומדת בפנינו אונית טרור עם מקלעים, זה כבר היה הופך למשהו אחר, לכך לא הגענו".

ברק הרבה לדבר גם על הרקע המדיני והצבאי שקדם להטלת הסגר הימי על רצועת עזה, וערך בפני חברי הועדה, סקירה של השתלשלות האירועים ההיסטורית שקדמה למשט. הוא ציין כי אירועי המשט לא גרמו להתדרדרות היחסים עם טורקיה. "התדרדרות היחסים היא זו שגרמה לאירועי המשט ולא להפך. היחסים עם טורקיה חשובים לנו ויש לנו עניין לתקן אותם".

בסיום החלק הפתוח של עדותו, הזהיר ברק מפני העתיד: "לא להתפתות ולחשוב שהייתה דרך אחת נכונה ללכת בה שבה לא הלכנו. ישראל נאבקת על זכותה לחיים נורמלים. אנחנו נמצאים בסביבה מורכבת, כאן זה לא פינלנד או ניו זילנד. חשוב לדעת כי אנחנו רק בהתחלה. יש עוד משטים בדרך ואולי עם חלקם יהיה לנו עוד יותר קשה להתמודד.

ועדת טירקל הוקמה בעקבות לחץ בינלאומי לחקירת אירועי המשט. זאת, לאחר שבמהלך פעולת צה"ל להשתלטות על המרמרה התרחש עימות אלים, שבמסגרתו נהרגו 9 פעילים, רובם טורקים, ונפצעו 20 פעילים ו-10 חיילים.

בועדה חברים השופט יעקב טירקל, המשפטן, מיגל דויטש, אלוף במיל', עמוס חורב, פרופ' שבתאי רוזן והמשקיפים הזרים, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר של קנדה, קן ווטקין, ודייויד טרימבל האנגלי, חתן פרס נובל לשלום.