רצים לדירה בלי לחשוב: 40% מבעלי המשכנתא לא בטוחים שיצליחו להחזירה

כך על פי סקר שערך מכון שילוב ■ 84% מהצעירים: המשכנתא מהווה חלק ניכר בהוצאותינו

40% מבעלי המשכנתאות בישראל מודאגים באשר ליכולת ההחזר שלהם. כך עולה מסקר של מכון שילוב, שפוסם היום (ג'). בעלי המשכנתאות מוטרדים מאפשרות של העלאות ריבית עתידיות על ידי בנק ישראל, מה שייקר את גובה ההחזר החודשי.

בחודש שעבר, נזכיר, העלה בנק ישראל במפתיע את הריבית במשק ב-0.25% ל-1.75%, תוך שהוא שם משקל ניכר בהחלטתו למחירי הדירות המאמירים.

"במדינה שבה לשליש מהאוכלוסיה יש משכנתא, ואצל 63% מהווה החזר המשכנתא שיעור גדול מההכנסה, העלאה בשיעור הריבית עלולה לפגוע באותן אוכלוסיות להן מנסה הבנק לסייע - אוכלוסיות הצעירים, שכיום מחצית מהם מוטרדים מהיכולת שלהם להחזיר את המשכנתא אותה כבר לקחו", אמר לגלי צה"ל איתי אוליניק, סמנכ"ל מכון שילוב מילווארד בראון, שערך את הסקר.

לפי הסקר, כ-84% מהצעירים (בגילאי 18-29) אמרו כי המשכנתא מהווה חלק משמעותי מאוד בהוצאותיהם, לעומת 71% מנוטלי המשכנתאות בגילאי 30-49. הציבור מביע גם ספק גדול ביכולותיו של בנק ישראל לרסן את מחירי הדירות, שכן רק 2% מהמשתתפים בסקר סבורים כי בנק ישראל יצליח להוזיל בצורה משמעותית את המחירים ו-21% סבורים כי מהלכי בנק ישראל יוזילו בצורה מועטה על המחירים.