תספורת לכל פועל? לאומי מציע הסדרי חוב ללקוחותיו החייבים

כמו לבייב: הבנק יציע ללקוחות המצויים בטיפול משפטי להשהות את הצעדים לטובת דיון פתוח על הסדר תשלומים עד החגים ■ "לא מדובר על לקוח שלקח הלוואה לאוטו ורוצה לקבל הנחה - אלא על אנשים שנפלו לצרה"

בבנקים בישראל כבר התרגלו לאחר המשבר האחרון להתעסק באופן תדיר במושג "הסדר חוב" ובהשלכותיו, ובצורך לנהל מו"מ עם טייקונים ואנשי עסקים בכירים סביב פריסת חובותיהם. עכשיו, מסתבר, מנצלים את הניסיון הרב שנצבר שם בנושא גם כדי להתמודד עם לקוחות עסקיים ופרטיים קטנים בהרבה שנקלעו לחובות למערכת הבנקאית.

בלאומי מתכוונים להציע בימים הקרובים ללקוחות שהועברו לטיפול מחלקת החובות הבעייתיים בבנק ושמתנהלים נגדם צעדים משפטיים להגיע להסדר עם הבנק לפריסת חובותיהם עוד לפני החגים ו"לנקות את החוב ללאומי מהשולחן לפני שמגישים עליו את ארוחת ראש השנה", כהגדרתם. מדובר באלפי לקוחות בעלי חובות בהיקפים שונים.

בבנק אף ממתגים את המבצע תחת השם "פותחים שנה בראש שקט" ומתכוונים לפתוח עבורו כבר בימים הקרובים אזור ייעודי מיוחד באתר האינטרנט של הבנק.

"המטרה היא לא להקל עם הנוכלים אלא באמת לטפל בלקוחות המסכנים - באנשים שהסתבכו בלי כוונה רעה בין אם הם חתמו ערבות לחמותם או פוטרו מעבודתם במפתיע", אמרו הבוקר ל"גלובס" בבנק. "אין לנו שום רצון לרדוף אחרי אדם במשך 20 שנה, להוציא כספים על צעדים משפטיים ופעולות אכיפה; אנחנו רוצים להבהיר ללקוח שאם הוא חייב ויש לו רצון טוב - הוא ימצא גם רצון טוב אמיתי מהצד שלנו".

בבנק מבהירים כי לא מדובר על "מבצע חיסול" של חובות, בדומה למבצעי חיסול חובות חניה שהנהיגו בשנים האחרונות עיריות ברחבי הארץ למשל. "חוב בנקאי שונה מדו"ח חניה ואין כאן נוסחה אחת שעל פיה נפעל - גם לאו דווקא נוכל להתחייב שהלקוח יתבקש להחזיר רק את הכסף בערך נומינלי; יהיו מקרים שנהיה נדיבים יותר וכאלה שבהם נהיה נדיבים פחות. המטרה היא לתפור חליפה מתאימה לכל בן אדם", אומרים שם.

עם זאת, מציינים כי אכן מדובר על שינוי מגמה בנוגע לטיפול הבנק בחובות: "מדובר כאן על שינוי שבמסגרתו הנהלת הבנק מעבירה מסר לגורמים בשטח שיש להם יותר סמכויות לקבל החלטה ולהגיע להסדר מיידי עם הלקוח עם הרבה פחות אישורים וביורוקרטיה - מנהלי הגבייה האזוריים יוכלו לסגור תיקי חייבים תוך גילוי גמישות".

בבנק מסרבים בשלב זה להתחייב על הארכת התנאים האמורים, במסגרתם יושהו הטיפול המשפטי וצעדי האכיפה כנגד חייבים שיפנו לבנק במטרה להסדיר חובותיהם, מעבר לטווח השבועות הקרובים שעד חגי תשרי. "אנחנו נבחן את הצלחת המבצע הזה על פי כמות הפניות - שכן מדידה כמותית של החזר החובות היא בעייתית לאור העובדה שבוודאי חובות רבים יוחלט לפרוס לאורך זמן, ובהתאם לנכונות החייבים נחליט כיצד להמשיך הלאה לאחר חג הסוכות" אמר היום מנהל אגף החובות הבעייתיים בבנק, עמנואל בן-עטר. "אין כאן כוונה לחיסול חובות כללי של בנק לאומי אלא במסר לאלפי הלקוחות החייבים שלנו, לקוחות עסקיים קטנים ובעיקר לקוחות פרטיים, שלפיו אנחנו באים ברצון טוב ובכוונה להקפיא את הצעדים המשפטיים במידה ונשתכנע שגם הצד השני מגיע בידיים נקיות ועם רצון אמיתי ליישב איתנו את הנושא. אחרי הכל, אף אחד לא אוהב למצוא את פקיד ההוצאה לפועל נוקש על הדלת שלו בערב החג".