שכר רוה"ח המבקרים חברות הממשלתיות יעלה ב-25%

‎‎זאת לאחר קיפאון של 10 שנים ■ ‎‎רשות החברות הממשלתיות: ממוצע השכר יעמוד על 220 שקל לשעה, וההעלאה תחול מהדו"חות השנתיים ל-2009‏ ■ ‎נשיא לשכת רו"ח, דורון קופמן: "נפעל להעלאת שכר-הטרחה גם במגזרים אחרים"

‎‎תעריפי שכר-הטרחה של רואי החשבון המבקרים את החברות הממשלתיות יעלה ב-25% - כך עולה מחוזר שהפיץ אתמול (ב') לחברות רו"ח דורון כהן, מנהל רשות החברות הממשלתיות, ועניינו עדכון נוהל העסקת רואי חשבון ושכר-טרחתם. ‏

בחוזר צוין כי התעריפים לשעת עבודת ביקורת וסקירה ייקבעו בהתאם לסוגי המבקרים בחברה באופן הזה: שעת תעריף שכר-הטרחה של שותף יעלה מ-280 שקל ל-360 שקל; שעת תעריף שכר-הטרחה למנהל ביקורת יעלה מ-214 שקל ל-270 שקל; בוחן ראשי יקבל כעת 175 שקל לשעה; ובוחן יקבל 145 שקל לשעת עבודה.

ממוצע שעת שכר-טרחה יעמוד על 220 שקל ויהיה אחיד בכל היקף של שעות עבודה - בניגוד לנוהג עד היום, לפיו השכר הממוצע לשעה פחת ככל שהיקף העבודה גדל.

‏התעריפים ישולמו בעבור עבודות שיבוצעו על-ידי רואה חשבון מבקר החל מעבודות בגין הדו"חות הכספיים לסוף דצמבר 2009. בשעות העבודה שבוצעו עד ל-30 ביוני 2010 לא יעלה שיעור התוספת על 10% לשעה.

גידול בסיכון

תעריפי שכר-הטרחה של רואי החשבון שמבקרים את החברות הממשלתיות עודכנו לאחרונה לפני כ-10 שנים, בשנת 2000. מאז, כך נכתב בחוזר, התפתח מקצוע ראיית החשבון, והורחבו הדרישות מרואי החשבון המבקרים. כתוצאה מכך הם נדרשים לידע נרחב בתחומים שונים וליכולת טיפול בסוגיות מורכבות בהתאם לסוג החברה המבוקרת ופעילותה. בנוסף, גדלו הסיכונים ורמת האחריות על רואי החשבון המבקרים.

‏בחוזר צוין כי שינויים אלה ודרישות רגולטוריות נוספות חייבו לערוך בחינה מחודשת של ההוראות הקיימות. הרשות מעדכנת בחוזר כי לאחר התייעצות עם הוועדה למינוי רואי חשבון בחברות, שבראשה עמד עו"ד אייל רוזובסקי, הוחלט לגבש מדיניות שתיבחן מעת לעת על-פי העקרונות הבאים: מתן ביטוי לתעריפים לרמת הסיכון והמורכבות של הביקורת; מתן תמריצים באמצעות מנגנון התעריפים להעסקת מבקרים מיומנים יותר; הגדלת התפוקה לשעת עבודה בעבודת ביקורת או הפחתת שעות הביקורת; התאמת השכר, תוך התייחסות לסקטור הפרטי והגדרת תפקידים.

עיוות מתמשך

‏‎‎נשיא לשכת רואי חשבון, רו"ח דורון קופמן, מסר כי החלטת הרשות היא צעד בכיוון הנכון, אך עדיין רחוקה מהנוהג בעולם. "אני מקווה כי עדכון זה הינו ראשון בסדרה של עדכונים בשכר-הטרחה של רואי החשבון, ויש בכוונת הלשכה לפעול להעלאת שכר-הטרחה גם במגזרים אחרים עד לרמה המקובלת במדינות ה-‏OECD‏", ציין.

‏קופמן הוסיף ואמר כי מאמצי הלשכה להעלאת התעריפים נשאו פרי. "אמנם לא לרמה האופטימלית כפי שקיווינו, אבל בכל זאת הצלחנו להוכיח כי קיים עיוות מתמשך בנושא זה, שמקרין על שכר-הטרחה גם בסקטורים אחרים", אמר.

יש לציין כי הוועדה למינוי רואי חשבון המליצה בפברואר האחרון להעלות את שכר-הטרחה ב-50%, אך הרשות החליטה כאמור לדחות את ההמלצה ולהעלות אותו בשיעור נמוך יותר.

שכר-הטרחה החדש

* ‎‎שותף - 360 שקל לשעה

* ‎‎מנהל ביקורת - 270 שקל לשעה

* ‎‎בוחן ראשי - 175 שקל לשעה

* ‎‎בוחן - 145 שקל לשעה

* ‎‎השכר הממוצע יהיה אחיד בכל היקף של שעות עבודה