נצחון זמני לקבלנים: ועדת הפנים לא הצביעה על מסי פיתוח

בעקבות חוות דעת חדשה של היועץ המשפטי של הכנסת ולפיה לא יהיה זה ראוי להטיל מסים חדשים על הציבור בחקיקת משנה ■ הקבלנים הזהירו אתמול כי העברת החוק תעלה את מחירי הדירות בכ-60 אלף שקל בממוצע

ניצחון זמני לקבלנים: ועדת הפנים שלחה היום (ג') את משרד האוצר לעשות שיעורי בית, לאחר שהצעת החוק להטלת מסי פיתוח חדשים על הציבור, שעוררה אתמול סערה בענף הנדל"ן ובחוגים העסקיים, לא עלתה להצבעה כמתוכנן. זאת, בעקבות חוות דעת חדשה של היועץ המשפטי של הכנסת, שהוצגה בצהריים בפני הוועדה, ולפיה לא יהיה זה ראוי להטיל מסים חדשים על הציבור בחקיקת משנה.

חקיקת משנה היא חקיקה שאיננה בגדר חוק, ולא אושרה בכנסת בשלוש קריאות, אלא נעשתה על ידי גורמים של הרשות המבצעת. "הטלת מסים צריך להסדיר בחקיקה ראשית", אמר בדיון עו"ד אייל ינון, היועמ"ש לכנסת. "הצעת החוק הנוכחית אינה עומדת בדרישות אלה; לא מקובל להותיר את הליבה למחוקק המשנה וללא פיקוח פרלמנטרי. כמו כן, בנוסח הקיים קיימת אפשרות לפגיעה בקניין".

לדבריו, בעבר ניסתה הממשלה לכלול את הצעת החוק במסגרת חוק ההסדרים, אך ללא הצלחה. "אני ממליץ לא לאשר את הנוסח שהציעה הממשלה עד לתיקונו", סיכם ינון.

יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, מסר כי "זהו ניצחון ראשון במאבק נגד העלאת מיסים. נמשיך להיאבק בניסיונות של משרדי הממשלה השונים להטיל עלויות נוספות על האזרח".

מאיגוד לשכות המסחר נמסר כי "אנו שמחים שהצלחנו למנוע את מחטף האוצר. יו"ר ועדת הפנים והיועץ המשפטי של הכנסת הצילו את כבוד הכנסת בכך שהכשילו היום את ניסיון האוצר להעביר חוק פסול ובעייתי".

אתמול הזדעקו בהתאחדות הקבלנים ובאיגוד לשכות המסחר, והזהירו כי משמעות מיסי הפיתוח החדשים - השתת מס חדש על הציבור על מנת לממן הקמת מבני ציבור - תעלה 3.5 מיליארד שקל ותייקר כל דירה בכ-60 אלף שקל בממוצע, ואמרו כי מדובר בחקיקה "פסולה ובעייתית" בזמן בו מנסים להוריד את מחירי הדירות.

מנגד, אמרו אתמול באוצר כי הצעת החוק דווקא "מגבילה את היכולת של הרשות המקומית לייקר את המסים בלא יותר מ-40% ביחס לסטנדרט הארצי, צעד שמטיב באופן משמעותי עם ציבור רוכשי הדירות".