התוכניות הכלכליות של חדשות 2 וחדשות 10 הוכרו כתוכניות תעודה

ועדת הטלוויזיה של מועצת הרשות השנייה קבעה כי "תוכנית חיסכון" ו"לילה כלכלי" יוכרו כתוכניות תעודה ■ ארגוני היוצרים: "ההחלטה היא לא יותר מבדיחה רגולטורית לא מצחיקה, שתגזול בוודאות פרנסה מיוצרי תעודה"

"תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2 תוכר כתוכנית תיעודית - כך קבעה ועדת הטלוויזיה של מועצת הרשות השנייה, למורת-רוחם של ארגוני היוצרים.

בתום שימוע שנערך אתמול (ב') הוחלט כי התוכנית הכלכלית בהגשתה של קרן מרציאנו תמשיך להיות מוכרת כתוכנית תעודה; ואילו התוכנית "לילה כלכלי" של חדשות ערוץ 10 תוכר כתוכנית תעודה - בתנאי שתעמוד בתנאי נאותות ההפקה הנדרשים לתוכניות תעודה, ובחיזוק ובהגברה של המרכיבים התיעודיים בתוכנית. בכלל זה יהיה עליה לשדר כתבות, צילומי חוץ ותחקירים.

המועצה קבעה גם כי על "ישראל 10" להרחיב את העיסוק בתחומים החברתיים, בסיקור ובתיעוד הפריפריה. הוועדה קבעה נקודת בדיקה לבחינת השיפורים הנחוצים בתוכנית בתוך 4 חודשים.

לאור ההחלטה שלח לרשות השנייה מטה מאבק היוצרים מכתב מחאה, בו היא נקראה להפוך את החלטתה. "מדובר בתוכניות תעודה במשקל נוצה, וההחלטה להכיר בהן ככאלה מעידה על חוסר הבנה בסיסי ומדאיג תעודה מה היא. כבודן של התוכניות הכלכליות במקומו מונח, ובהחלט יש להן מקום בלוח השידורים, אבל לא ייתכן שהן תוכרנה כתוכניות תעודה על חשבון תכנים דוקומנטריים אמתיים וראויים", נכתב במכתב.

על-פי מכתבם של היוצרים, "כל צופה בר-דעת מבין כי כתבות על מחירי הדיור המאמירים או לחלופין כתבות על התורים בנתב"ג בשיא עונת התיירות ועל צימרים בגליל הן כתבות ראויות - אבל בוודאי לא תיעודיות. ההחלטה להכיר בתוכניות הכלכליות כתוכניות תעודה היא לא יותר מבדיחה רגולטורית לא מצחיקה, שתגזול בוודאות פרנסה מיוצרי תעודה".

מהנהלת הרשות השנייה נמסר כי "נציגי היוצרים טועים ומבלבלים בין ז'אנר סרטי התעודה לז'אנר תוכניות תעודה. אם הזכייניות יעמדו בדרישות שקבעה ועדת טלוויזיה לגבי התוכניות של ערוץ 10 וערוץ 2 - אזי הן יעמדו בקריטריונים של תוכניות תעודה, והמסך יזכה בתוכניות מרחיבות דעת, מעמיקות ומתעדות נושאים חברתיים וכלכליים, המשלבות כתבות עומק, תחקירים וצילומי חוץ.

"הרשות השנייה תמשיך לשקוד על עמידת הזכיינים בדרישות ובקריטריונים של הז'אנרים השונים, לשם הבטחת תמהיל שידורים מגוון, מעניין ומתבסס על יצירה איכותית ונאותה. ברור לכל כי אין הכוונה לסרטי תעודה, ולכן הגינויים מופרזים ומיותרים. בתמהיל השידורים של ערוצי הברודקאסט חשוב שישולבו תוכניות תעודה מרחיבות דעת על-פי הקריטריונים שקבעה ועדת טלוויזיה".