בעלי אג"ח סיביל דורשים לבדוק העסקאות שרוקנו נכסי החברה

מבקשים מרשות ני"ע לבדוק כיצד הפכה קרן מור לבעלת שליטה בסיביל יורופ, בעוד שהיא נושה של סיביל ג'רמני ■ החוב לקרן תפח תוך שנתיים מ-10 ל-18 מ' אירו

עו"ד אופיר נאור המייצג מחזיקי אג"ח של חברת סיביל ג'רמני , פנה לרשות ניירות ערך בבקשה לחקור את חברת הנדל"ן ואת בעל השליטה בה, פיני צרפתי. "קיימות נסיבות חמורות וחריגות שמחייבות כי הרשות תפעל", טען בשם מחזיקי האג"ח גרין פורסט הולדינגס ומוטי בן ארי.

סיביל ג'רמני היא חברה בת של סיביל יורופ , שתי חברות זרות הרשומות בקפריסין ואשר גייסו כ-200 מיליון שקל באמצעות הנפקות אג"ח בישראל. היקף החוב האג"ח של סיביל יורופ מסתכם ב-97 מיליון שקל ע.נ, ואילו סיביל ג'רמני חייבת 104 מיליון שקל ע.נ.

חברות הנדל"ן הפעילות במרכז ומזרח אירופה נקלעו למשבר תזרימי קשה, ובחודש יוני הן הודיעו שלא תוכלנה לעמוד בהחזר חובן בזמן. את הרבעון הראשון של השנה סיימה סיביל יורופ בהפסד של 8.5 מיליון אירו, וסיביל ג'רמני בהפסד של 6.3 מיליון אירו. רואי החשבון הצמידו לדו"חותיהן הכספיים של השתיים הערות "עסק חי" מחשש לחדלות פירעון.

עו"ד נאור תוהה כיצד הפכה קרן הגידור מור קפיטל לבעלת שליטה בסיביל יורופ (מחזיקה ב-24.5% מההון), כשהקרן היא גם נושה של הבת סיביל ג'רמני בגין חוב של 18 מיליון אירו, ומחזיקה בשעבוד שני (אחרי דויטשה בנק) על הנכס העיקרי של החברה - מרכז מסחר קמעונאי בשם "מקסימוס" בפולין. ההלוואה המקורית ניטלה לפני שנתיים, בגובה של 10 מיליון אירו, ו"התנפחה" ל-18 מיליון אירו כיוון שנשאה ריבית של "שוק אפור" - 17% בתוספת 383 אלף אירו בחודש.

באסיפות האג"ח של סיביל הציג את עצמו איציק חממי, לשעבר מנכ"ל גמול השקעות וחברת מרלז של אייל יונה, כנציג של קרן הגידור.

"נבקש שתבחנו את אופן ביצוע ואישור עסקאות שנעשו בחברה, שתוצאותיהן העמסת חוב בעלויות מימון של 40% עד 100% לשנה, ריקון נכסי החברה והשתלטות צד ג' עליה", כותב עו"ד נאור בפנייתו לרשות ני"ע. עוד הוא טוען, כי "קיימות עובדות המקימות את החשד לביצוע פעולות פסולות בנכסי החברה ובמניותיה, הכוללות העמסת הוצאות מימון אדירות עליה".

"מהומות על לא מאומה"

מהחברה נמסר היום בתגובה, כי "קבוצת סיביל פעלה לכל אורך השנים וגם היום לפי כל הכללים הרגולטיביים המשפטיים הנדרשים על פי חוק, ובהתאם לייעוץ משפטי צמוד. אך מצער הוא כי עו"ד אופיר נאור מבקש ללא הרף לחולל מהומות על לא מאומה, וזאת מאז שנדחתה בקשתו לייצג את בעלי האג"ח בשכר מופקע. עו"ד נאור מוזמן לשגר מכתבים לכל גוף שהוא חפץ, שיבדוק את התנהלות החברה, שכל פעולותיה מדווחות".

נושא טעון נוסף בסיביל הוא עלויות השכר הגבוהות של בעל השליטה צרפתי, שמשך בין השנים 2007-2010 שכר כ-20 מיליון שקל (כ-3.7 מיליון אירו) - 10% מהכסף שגייס מהציבור.

טיוטת מתווה הסדר חוב שמנסה כיום צרפתי להוביל, כוללת מיזוג של סיביל ג'רמני לתוך החברה האם סיביל יורופ, המרת חצי מהחוב (100 מיליון שקל ע.נ) למניות, והנפקת מניות בבורסה בת"א, שספק רב אם תצליח.

יתרת החוב בשתי הסדרות שהונפקו (100 מיליון שקל ע.נ) תומר באג"ח חדשה שפירעונה יתחיל רק בשנת 2013. צרפתי אמר היום ל"גלובס", כי "אנו בתהליך ומקווים שנגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח".

בעבר אמר צרפתי, "אנחנו לא מרימים דגל כמו יוון ומדינות נוספות. לא ביקשתי ממחזיקי האג"ח מתנות ולא הנחות, אלא להתאים את לוח התשלומים ללוח הגיוסים בתקופה הקשה הזאת".