הרמטכ"ל אשכנזי: "לוקח אחריות מלאה על כל פעולות צה"ל"

מעיד היום בפני ועדת טירקל לבדיקת הטיפול במשט הטורקי לעזה ■ אשכנזי: "השגיאה המרכזית שלי היתה שהנחתי כי אם נגיע אל האונייה עם הליקופטר בשעת לילה מאוחרת, ונזרוק רימוני הלם על פעילי האונייה, הם יזוזו לצדדים ונוכל ליצור אזור סטרילי"

"השגיאה המרכזית שלי בכל הנוגע להשתלטות על ה"מרמרה", היתה שהנחתי כי אם נגיע אל האונייה עם הליקופטר בשעת לילה מאוחרת, ונזרוק רימוני הלם על פעילי האונייה, הם יזוזו לצדדים ונוכל ליצור אזור סטרילי שיאפשר לקבוצת חיילים להתרכז על האונייה ולהשתלט עליה. זה הלקח המרכזי מבחינתנו למשטים הבאים, במשטים הבאים, נצטרך להציב צלפים בצדדים שינטרלו את מי שלא מאפשר לרדת לאונייה", כך אמר היום (ד') הרמטכ"ל, גבי אשכנזי במסגרת עדותו בפני חברי ועדת טירקל, לחקר המשט הטורקי לעזה. עם זאת, הוסיף אשכנזי, כי בכל מקרה שבו פעילים ירצו לגרום לחיכוך עם הצבא, יגרם חיכוך.

בעדותו הודה הרמטכ"ל, כי היה כשל מודיעיני של הצבא ביחס למשט הטורקי. "לא היה בידינו מלוא המודיעין הדרוש, מכיוון שלא חקרנו את אירגון ה-IHH הטורקי, שהפעילים על המרמרה היו חברים בו. הארגון הזה הוא ארגון טורקי וטורקיה היא לא אויב שלנו. לכן לא ידענו עליו מספיק. לא מדובר כאן בחיזבאללה או בחמאס".

עם זאת, ציין אשכנזי, כי צה"ל ידע שעלול להתפתח ירי מכיוון ה'מרמרה'. "ידענו שיש סבירות לירי והתכוננו לכך. גם שר הביטחון העלה בפגישת השביעייה, שקדמה למשט, אפשרות שיהיה ירי בזמן הירידה של הלוחמים. בהחלט התכוננו לאפשרות המסוכנת הזו. התרחיש של אלימות קשה התממש.

ברצוני להדגיש כי בכל מקרה, בעימות שהתקיים היה בלתי נמנע. גם בדיעבד וגם אם כל המידע שמצוי ברשותנו היום, היה קיים אצלנו קודם למבצע, היה מתרחש עימות אלים. התארגנות הפעילים מוכיחה שהם חיפשו חיכוך כזה. הם גם היו הראשונים שהשתמשו בירי לעבר חיילי השייטת". "בשורה התחתונה", ציין הרמטכ"ל, "למרות שהינו צריכים לדעת יותר והיתה הערכת חסר לגבי עוצמת האלימות בה נתקל, המענה המבצעי היה טוב".

בפתח דבריו, ובהתייחס לדברי ראש הממשלה ושר הביטחון, שהעידו לפני בפני הועדה, אמר הרמטכ"ל כי הוא לוקח אחריות מלאה על כל פעולות צה"ל בנוגע למשט הטורקי. "ההחלטה לזמן אותי לעדות ולהימנע מהזמנת מפקדים וחיילים היא החלטה נכונה ונעדה לשמר את התחקירים בצה"ל ולאפשר לצבא להתכונן לאירועים הביטחוניים השוטפים", הוסיף אשכנזי.

ועדת טירקל הוקמה בעקבות לחץ בינלאומי לחקירת אירועי המשט. זאת, לאחר שבמהלך פעולת צה"ל להשתלטות על המרמרה התרחש עימות אלים, שבמסגרתו נהרגו 9 פעילים, רובם טורקים מארגון הIHH, ונפצעו 20 פעילים ו-10 חיילים. בוועדה חברים השופט יעקב טירקל, המשפטן, מיגל דויטש, אלוף במיל', עמוס חורב, השגריר ראובן מרחב, שבעבר שימש בתפקידים בכירים במוסד, פרופ' שבתאי רוזן והמשקיפים הזרים, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר של קנדה, קן ווטקין, ודייויד טרימבל האנגלי, חתן פרס נובל לשלום. הועדה התכנסה היום בפעם הרביעית, ובימים הקודמים הופיעו בפניה שר הביטחון וראש הממשלה.

חלק הארי של עדותו הפתוחה של הרמטכ"ל היום בפני הועדה, כלל פירוט מדוקדק של הנסיבות הביטחוניות שהובילו להטלת הסגר הימי על עזה ושל תהליך קבלת ההחלטות על הסגר הימי. "לסגר הימי שנמשך גם היום, יש מספר מטרות", הסביר אשכנזי. "קודם כל, למנוע מאירגוני הטרור לצבור אמצעי לחימה בכמויות גדולות דרך הים. שנית, למנוע פיגועים שיצאו מהרצועה דרך הים. שלישית, למנוע הסתננות של טרוריסטים לעזה. מטרה נוספת, היא למנוע כניסה של כסף לרצועה, שמהווה 'שמן על גלגלי הטרור".

אשכנזי הרבה לשבח את פעולת חיילי השייטת במהלך ההשתלטות על ה'מרמרה'. "החיילים פעלו ללא דופי, במידתיות ותוך שמירה על טוהר הנשק, הם ירו במי שצריך ולא ירו במי שלא צריך. אני דוחה בבוז ובשאט נפש טענות שנשמעו כי הם הוציאו להורג במכוון חלק מהפעילים. החיילים ירו רק כשהיו בסכנת חיים. לעתים, הירי נעשה מטווח קצר כי היו היתקלויות שבהם פעלים רכנו עם גרזנים מעל החיילים ואיימו לפגוע בהם ואז נדרש ירי מטווח כזה. מול התנגדות פיסית הפעילו החיילים פיסיות ונשק חי הופעל רק במקרים של סכנת חיים. אלו היו גם ההנחיות".

עוד סיפר אשכנזי, כי הצבא נערך למבצע בהיערכות רחבה מאוד וכי ערכו דיונים רבים לקראתו. "ההיערכות למשט הזה מצידנו הייתה חריגה. הטלתי את המשימה על חיל הים בתיאום ובשיתוף המטכ"ל. חיל הים ביצע סדרה ארוכה ומרשימה של תרגילים לקראת המבצע, כולל 'משחק מלחמה' של השתלטות על אונייה. חיל הים לא עשה זאת לבד, הופעל למשל מערך שלם של לוחמה אלקטרונית. לקחנו איתנו את כוח ההתערבות 'מצדה' של שירות בתי הסוהר ואת היס"מ, כי ידענו שהמרה הזה חריג ושנצטרך להשתלט על אנשים אלימים. מרגע שחייל השייטת הראשון ירד אל סיפון האונייה לא היה מקום לשנות את התוכנית המוקדמת להשתלטות. אי אפשר היה לבצע פינוי ולשנות את התוכנית, במצב שנוצר על האונייה".

הרמטכ"ל גם הציג בפני הועדה, סרט שהכין הצבא עבור הוועדה בראשות האלוף בדימוס, גיורא איילנד, שחקרה אף היא את אירועי המשט הטורקי לעזה. הסרט כלל את היערכות הצבא להגעת המשט, בחינת דרכי ההתמודדות איתו ואת פעולת ההשתלטות על ה'מרמרה'".