באיחור של שנה: הרפורמה במינהל יוצאת לדרך, באופן חלקי

כל עובד במינהל מקרקעי יקבל בונוס חד-פעמי של 7,500 שקל ■ הרפורמה תאפשר העברת הבעלות בדירות מינהל לקניין מלא של הבעלים

באיחור של יותר משנה, הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) עומדת לצאת לדרך, לפחות חלקית. הדבר התאפשר לאחר שבימים האחרונים הושגה פריצת דרך במו"מ עם העובדים, וביממה האחרונה עסוקים הצדדים בסגירת קצוות של ההסכם.

פריצת הדרך הושגה בין השאר בעקבות פגישה שערך אמש שר השיכון אריאל אטיאס עם יו"ר ועד העובדים, גיל אייזנשטיין-קנה. כפי הנראה, הוסכם כי מלבד תנאי הפרישה והפיטורים שהובטחו לפני כמה חודשים ל-210 העובדים שיעזבו את המינהל, לפי מתווה התנאים המפליגים של הפורשים מרשות השידור, יינתן בונוס חד פעמי של כ-7.5 אלף שקל לכל אחד מ-710 העובדים - הפורשים והנשארים. הבונוס יינתן פורמאלית בגין כ-130 אלף אגרות שישלחו עובדי המינהל לחוכרי קרקעות, כך שקרקעות אלה יעברו לבעלותם המלאה. ההסכם מאפשר לרפורמה לצאת לדרך באופן חלקי בלבד, שיכלול לפי שעה רק את העברת הבעלות לחוכרים. לאחר שיושלם המו"מ עם העובדים, תצא לדרך הרפורמה כולה שכוללת שינויים מבניים רבים בממ"י.

כפי שנחשף לפני כחודש ב"גלובס", המו"מ עם עובדי המינהל פוצץ לאחר שנודע כי העובדים העלו דרישה חדשה, שכל אחד מ-500 העובדים ו-210 הפורשים יקבל מענק חד פעמי בסך 75 אלף שקל, כשהסכום הכולל עומד על 52.5 מיליון שקל. מי שפוצץ את המו"מ הוא דווקא יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שזעם על העובדים שהסתירו ממנו לכאורה את הדרישה החדשה. עיני הטיח בעובדים בעיצומה של פגישת מו"מ עם ראשי האוצר: "אני מושך ידיי מהמו"מ הזה, כי למו"מ צריך לבוא בידיים נקיות. אם תקבלו את המענק הזה, שיהיה לכם לבריאות. אני לא יכול לנהל אותו ככה. צריך לעמוד בסיכומים, מילה צריכה להיות מילה".

אטיאס נשמע היום מעודד מאוד מההסכם: "אני רואה את הדבר העיקרי ברפורמה בשינוי המבני הארגוני שהמינהל זקוק לו כדי להתאים עצמו לשינויים במשק ובענף הנדל"ן, לרענן שורות ולמקד פעילות ביעילות ובמינימום ביורוקרטיה. העברת הבעלות ללא תמורה זו בשורה לאלה שהיו צריכים לשלם עבור פעולות שעשו בנכס ותצמצם ביורוקרטיה וחיכוך של אזרחים עם עובדי המינהל כך שהעובדים יעסקו בשיווק קרקעות, טיפול מהיר בעסקאות ושירות טוב לאזרחים".

במטה המאבק נגד רפורמת הקרקעות, טענו היום כי האצת המו"מ עם העובדים נועדה כדי "לקבוע עובדות בשטח", זאת על רקע העתירה שהגישו לבג"ץ נגד יישומה. "פחות משבוע לאחר שבג"ץ הודיע למדינה כי בכוונתו לבחון את חוקתיות התיקון לחוק, הממשלה מוציאה את הפרטת הקרקע לפועל ברעש גדול", טען היום עו"ד נדב ארגוב, ממגישי העתירה, "עצוב ומדאיג לראות את אופן התנהלות המדינה, אשר במקום לאכוף את החוק, מנסה לעקוף את בג"ץ", הוא הוסיף.