מגזין אמריקני: כך תחל ההתקפה הישראלית על איראן

באחד המאמרים המקיפים ביותר על האופציה הצבאית הישראלית לסיכול תכנית ההתחמשות הגרעינית של איראן, מצייר "אטלנטיק מאנתלי" תרחיש אימים של קמפיין ההפצצות הישראלי על מתקני הגרעין האיראניים ושל מה שיבוא בעקבותיו

ייתכן שבשלב מסוים הסנקציות הכלכליות אכן יניעו את מנהיגי איראן לזנוח את מאמציהם לפתח נשק גרעיני. ייתכן גם, שתנועת הרפורמות באיראן תצליח איכשהו להחליף את משטר האייתאללות, או לפחות למתן את הקיצוניות האידיאולוגית שלו. אפשר שמבצעי הסיכול שמנהלים שירותי המודיעין של ישראל, ארה"ב, בריטניה ומדינות מערביות אחרות במאמץ לחבל במאמציה הגרעיניים של איראן, אכן יצליחו להשיג את מטרתם. אף אין להוציא מכלל אפשרות שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שאמר לא פעם, שאיראן גרעינית "אינה קבילה", יורה להנחית מהלומה צבאית על המתקנים הגרעיניים של איראן.

אבל אף אחת מהאפשרויות האלה אינה בעלת סבירות גבוהה והאפשרות שאובמה יתקוף את איראן היא בעלת הסבירות הנמוכה ביותר. מה שיותר סביר, אפוא, הוא שיום אחד, באביב הקרוב, היועץ לביטחון לאומי עוזי ארד ושר הביטחון אהוד ברק יטלפנו, בעת ובעונה אחת, למקביליהם בבית הלבן ובפנטגון, ויודיעו להם שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה זה עתה לשגר מזרחה, לעבר איראן, כמאה מטוסי קרב מדגמי אף 15 אי, אף 16 איי, אף 16 סי, ומטוסים אחרים, שיטוסו למטרתם אולי במרחב האווירי של סעודיה, או, אולי, יישתחלו לאורך הגבול בין סוריה לטורקיה. ייתכן גם שהם יטוסו ישירות למטרותיהם דרך המרחב האווירי של עיראק, למרות שהוא הומה מתנועה צפופה של מטוסים אמריקניים.

למעשה, כל כך צפוף המרחב האווירי של עיראק, עד שפיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שבתחום אחריותו כלול המזה"ת, כבר שאל את הפנטגון כיצד לנהוג אם מטוסים של חיל האוויר הישראלי יפלשו למרחב האווירי העיראקי. לדברי מקורות רבים, תשובת הפנטגון היתה: אל תפילו אותם.

כך נפתח המאמר "נקודת האל-חזור", בגיליון ספטמבר של הירחון הווותיק "אטנלטיק מאנתלי". זה אחד מהמאמרים המקיפים ביותר, ובעלי המידע הפנימי המפורט ביותר, שפורסמו בשנים האחרונות על האופציה הצבאית הישראלית לסיכול תכנית הגרעין של איראן. הוא מצייר תרחיש אימים של קמפיין ההפצצות הישראלי ושל מה שיבוא בעקבותיו. השורה התחתונה של המאמר, פרי מקלדתו של ג'פרי גולדברג: נתניהו יורה לתקוף את איראן אם יישתכנע שאכן נשקף איום קיומי לישראל, למרות השבר שהתקפה כזו עלולה לחולל ביחסי ישראל ארה"ב.

על סמך ראיונות עם עשרות מקבלי החלטות בישראל, בעבר ובהווה, וכן פקידי רשות אמריקנייים וערבים, קובע המחבר שמסתמן קונסנסוס: יש סיכוי של יותר מ-50% שישראל תנחית מהלומה על איראן ביולי הבא.

הדברים שיגידו ברק וארד

בשיחות הפוטנציאליות של ברק וארד עם וושינגטון, כותב "אטלנטיק", הם יאמרו לעמיתיהם האמריקנייים שישראל החליטה לנקוט צעד זה מפני שאיראן גרעינית מהווה את האיום הגדול ביותר לקיומו הפיזי של העם היהודי מאז היטלר. השניים יאמרו גם, שלדעתם יש לישראל סיכוי סביר להשהות את התכנית הגרעינית האיראנית לפחות לשלוש עד חמש שנים. הם ידגישו, שלישראל לא נותרה שום אופציה אחרת. הם לא יבקשו רשות, מפני שזה יהיה מאוחר מדי.

בין אם המטוסים הישראליים יצליחו להשמיד את הצנטריפוגות ואת מפעלי הטילים וראשי החץ של האיראנים, ובין אם הם יייכשלו כישלון חרוץ, יש סיכוי טוב שהמבצע ישנה את המזה"ת לנצח: הוא יצית מהלומות גמול רצחניות , ואפילו מלחמה אזורית בקנה מידה מלא, שיהיו עלולות לחולל מותם של אלפי ישראלים ואיראנים, ואולי גם של ערבים ואמריקנים, כותב בעל המאמר.

לגבי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התקפה ישראלית באיראן תיצור משבר שיגמד את המלחמה באפגניסטאן מבחינות המשמעות והמורכבות. היא תחולל קרע ביחסים בין ירושלים לוושינגטון; תחזק את התמיכה הפנימית בשלטון האייתאללות בטהראן; ותגרום לזינוק במחירי הנפט לרמות הרות אסון, התפתחות שתכניס את הכלכלה הגלובלית לתקופה של טלטלות שכמותן לא נראו מאז 2008, ואולי מאז משבר הנפט של 1973.

יתר על כן, מהלומה צבאית ישראלית על איראן תחשוף קהילות יהודיות ברחבי תבל לסכנת מוות, מפני שהן ייהפכו מטרות להתקפות טרור ביזמת איראן, כפי שקרה בעבר, עם תוצאות קטלניות. ונוסף לכך, התקפה על איראן תחיש את הפיכתה של ישראל ממדינה נערצת, ששימשה מקלט לאנשים נרדפים, למדינה מצורעת בקהיליייה הבינלאומית.

אופי הפעולה הצבאית

איזה אופי תישא הפעולה נגד איראן? על סמך שיחות עם פקידים "יודעי דבר", בתל-אביב ובוושינגטון, מעלה המחבר כמה הנחות בסיס: האחת היא, שלחיל האוויר הישראלי תינתן רק הזדמנות אחת. המטוסים הישראליים ינמיכו טוס, דרך המרחב האווירי של סעודיה, ייפציצו את המטרות באיראן וישובו לישראל שוב מעל סעודיה, ואולי אף ייינחתו בשטחה לתדלוק. לפי כמה ספקולציות בחוגים מודיעיניים, הדבר ייעשה בשת"פ עם הסעודים.

בכל מקרה, המטוסים ייצטרכו לשוב הביתה במהרה, גורס המאמר. לפי הערכות המודיעין הישראלי, איראן תורה מיד לחיזבאללה להמטיר רקטות וטילים על ערים בישראל, ומטוסי חיל האוויר ייצטרכו לצוד את צוותי השיגור. בראיון עם אלוף גדי אייזנקוט, מפקד פיקוד צפון, אמר אייזנקוט, כי במקרה של התקפה ישראלית חד-צדדית על איראן, משימתו תהיה להילחם בכוחול הרקטות של חיזבאללה.

גם אם פיקוד צפון יצליח לבלום את כוחות הרקטות של חיבאללה, בעקבות התקפה ישראלית על איראן, לא תוכל ישראל לחזור לסבב גיחות נוסף להפצצת המטרות האיראניות.

"הסעודים ייתנו לנו לעשות סיבוב אחד בלבד מעל שטחם", אמר מפקד בכיר צה"ל למחבר. "הם ייסגרו את המכ"ם שלהם כשנטוס לאיראן, ובדרך חזרה נטוס במהירות. הבעיה שלנו אינה מערכות ההגנה האווירית של איראן. יש לנו דרכים לנטרל אותן. הבעיה היא שהסעודים ייראו אשמים מאוד בעיני העולם הערבי אם נוסיף לטוס מעל שטחם".

שאלה אחרת שבה עוסק המאמר היא כיצד תנהג ישראל אם ממשל אובמה ילמד על ההתקפה לפני מימושה. "זה חלום בלהות מבחינתנו", אמר ל"אטלנטיק" פקיד ישראלי. "מה יקרה אם אובמה יטלפן לביבי ויאמר לו, 'אנחנו יודעים מה אתם עושים. הפסיקו מיד'. האם נפסיק? ייתכן שניאלץ להפסיק. התקבלה החלטה שאיננו יכולים לשקר לאמריקנים לגבי התכניות שלנו. אנחנו לא רוצים לדווח להם מראש. מוטב כך מבחינתנו ומבחינתם. אז מה עושים? אלח שאלות קשות".

האיום האיראני גדול כמו השואה?

שני פקידים ישראליים גילו, כי ישראל עשויה ליזום כמה אתרעות שווא של יציאה להתקפה. "ייתכן שאחרי הפעם החמישית או השישית, אף אחד לא יאמין שאנו באמת יוצאים לתקוף", אמר אחד מהם.

חלק ניכר מהמאמר מוקדש למאמצי הישראלים לפענח את חידת אובמה: האם הוא יורה לתקוף מטרות איראניות? כיצד יגיב על תקיפה ישראלית? לדברי המחבר, שאלו אותו כמה פקידים ישראלים אם אובמה הוא אנטישמי.

לפי המאמר, ערך לא מכבר מפקד חיל המודיעין, אלוף עמוס ידלין, ביקור חשאי אצל המיליארד היהודי לסטר קראון, בשיקאגו, שלמשפחתו אחזקות ניכרות בג'נרל דיינאמיקס. קראון, אחד מגדולי התומכים בישראל בקהילה היהודית בארה"ב, היה גם אחד מראשוני התומכים באובמה. ידליין ביקש מקראון לדווח לאובמה על החששות הקיומיים של ישראל. קראון אישר, בראיון למחבר, כי ידלין אכן שוחח עמו בשיקאגו על איראן, אך הכחיש כאילו התבקש להעביר מסר לאובמה.

המחבר מדווח גם על ראיון קבוצתי שערך עם בכירים בממשל, בראשות רם עמנואל, ראש מטה הבית הלבן. לפי המאמר, המסר של קבוצת הבכירים היה: אובמה לא הוציא בשום פנים מכלל אפשרות שימוש בכוח כדי למנוע התפשטות נשק גרעיני. מאמצי ההידברות של אובמה עם איראן אינם נובעים מנאיביות, אלא מתוך רצון לבחון את כוונותיה של איראן. ההערכות של ישראל וארה"ב מתואמות במידה שלא היתה כמותה בעבר. אחד הפקידים שהתשתתפו בפגישה, גארי סאמור, אמר שהישראלים מסכימים עם ההערכה האמריקנית שתכנית העשרת האוראניום של איראן סובלת מבעיות.

"הסיבה היחידה שתניע את ביבי לסכן באופן טוטלי את יחסי ישראל עם ארה"ב היא, אם הוא ישתכנע שהאיום האיראני גדול כמו השואה", אמר פקיד ישראלי, שמכיר את רה"מ היטב. "במלחמת העולם השניה, היהודים לא יכלו לבלום את היטלר, ושישה מיליונים נטבחו. עכשיו יש לנו הכוח לעצור אותם. וביבי יודע שזו ההחלטה שלו".

לפי המחבר, מאמינים מנהיגים ישראליים מסוימים, שאיום התקפה גרעינית מאיראן, יחד עם האיום הכרוני של טילי חיזבאללה, יחתור בהדרגה תחת יכולתה של ישראל לשמור על מיטב בניה, האזרחים הפרודוקטיביים והיצירתיים ביותר. אהוד ברק אמר למחבר, שזה חששו הגדול ביותר: "האיום הגדול ביותר שנשקף לציונות הוא דילול איכותי".