הבו לנו נשים, והרבה

אנחנו נגד שחרור האישה משוק העבודה. למעשה, אנחנו ממש בעד גיוסה

נשים חיוניות ותורמות לשוק העבודה בכלל, ולחברות ההיי-טק בפרט. אצלנו, מרכז פיתוח של חברה גלובלית, עובדים 125 איש, מתוכם 45 נשים (36%), ומביניהן 75% בתפקידים טכניים. כ-30% מהנשים בחברה ממלאות תפקידי ניהול. עם זאת, מעולם לא קיימנו בשום פורום בחברה ישיבה שעסקה בקידום נשים לניהול, או בהגדלת אחוז הנשים אצלנו. זה קרה לנו כאילו מעצמו, כאילו בלי כוונה.

מה בכל זאת תורם לנוכחות החזקה של נשים בארגון? התשובה כוללת אוסף של "הרגלי עבודה", שמכבדים את הצורך לקיים חיים נורמליים גם מחוץ לשעות העבודה, ומשרתים הן עובדים והן עובדות, כל אחד על-פי צרכיו.

מה הם אותם הרגלי עבודה? למשל, החלטה כי אספות חברה יסתיימו לכל המאוחר, בשעה 4 אחה"צ; יישום מערכת שעות גמישה יחסית, כל אחד על-פי בחירתו. אפשרות לעבוד יום בשבוע מהבית, כאשר מספקים לעובד מחשב נייד וקו ADSL בביתו על-חשבון החברה. צעדים אלו, ונוספים, מאפשרים לעובדים לצאת בשעה סבירה הביתה ולהמשיך את העבודה, אם צריך, מאוחר בערב. תשתית כזו מאפשרת גם להורים שבינינו, להישאר בבית כאשר אחד הילדים חולה, ותוך כדי כך להצליח בכל זאת לעבוד, ולו חלקית, מהבית.

אבל הרגלי העבודה המעודדים העסקת נשים כוללים גם מדיניות ברורה, המשפיעה על התנהלות הארגון כולו: לא כועסים על נשים הרות, ולא לוחצים עליהן לחזור לעבודה מיד בתום חופשת הלידה. בנוסף, מכבדים את רצונן של הרוב להמשיך בחופשה ללא תשלום מיד אחרי חופשת הלידה; וכמובן, מתן שכר שווה על עבודה שווה.

בהקשר לנוהלי העבודה שלנו, אציין כי אנו שייכים לחברה גלובלית המעסיקה עובדים בעולם, שקיימת בה תחרות פנימית, למשל, מול מרכזי מו"פ בהודו ובסין, על תפוקה גבוהה יותר, איכות גבוהה יותר, ועל עלויות נמוכות יותר ויותר. ועדיין, על אף שהתשתיות הנדרשות לסידורים המאפשרים עבודה מהבית אכן עולות כסף, הן אינן גורמות לפגיעה בכושר התחרות של החברה, לא בתוך החברה ונראה שגם לא בעולם הגלובלי. היתרונות המתקבלים עולים בהרבה על המחיר.

מה מרוויחה מכך החברה? הרבה. ראשית, גיוס איכותי יותר - קהל המועמדים לעבודה גדול יותר וכולל גם נשים, ולא רק גברים. שנית, ציבור עובדים יותר הטרוגני, שבתחומי המו"פ זה נחשב למקדם חדשנות ויצירתיות. נוסף לזה, מרוויחים נשים מנהלות, אשר בהכללה מבורכות באינטליגנציה רגשית גבוהה יותר, ומביאות לתפקיד ניהול שונה. לכל אלה מצטרפת גם התחושה של להיות חלק מחברה הוגנת יותר, וגם זה שווה.

האם כל זה קורה "במקרה"? לא ממש. חברה שנוהגת בהגינות בעובדיה, אך טבעי הוא ש"על הדרך" היא מקדמת אוכלוסיות שנוטים לקפח, למשל נשים. הלקח פשוט: נהגו בהגינות וברגישות בכל עובדיכם; ואז הנשים העובדות כבר יבואו מעצמן.

הכותב הוא מנהל מרכז הפיתוח של קיידנס בישראל