אמנון סלע: "שמתי את כל מה שיש לי בחברה ואין לי יותר"

בעלי חברת ההסעות הצפונית "אמנון מסילות" רכש את השליטה בגלובליקום לפי שווי של כ-130 מיליון שקל ■ בתוך שנתיים וחצי הוא איבד כ-80% מכספי השקעתו לאחר שהחברה - הפועלת בתחום הסלולר ברומניה - נקלעה לקשיים

לא רק יזמי נדל"ן איבדו את כספם ברומניה. גם מי שניסה למכור טלפונים סלולרים לתושבי המדינה הזו - איש העסקים אמנון סלע - עומד היום בפני שוקת שבורה. שנה לאחר שרכש את השליטה בחברת גלובליקום טרייד (אז מילומור סחר) מידי פרדי רובינסון, מצא את עצמו סלע מנהל מלחמת הישרדות מול נושי החברה.

כעת, ערב אישור הסדר חוב חדש, אומר סלע ל"גלובס" כי "למרות שהתקופה ברומניה לא הכי לטובתנו, אנו מאמינים בחברה וכתוצאה מהסכמים חדשים שחתמנו לאחרונה היא תצא לדרך חדשה".

סלע (65), המשמש כיו"ר החברה, לא היה מוכר לשוק ההון עד שרכש את השליטה בחברה הציבורית מידי פרדי רובינסון ואייזיק וולדמן. הוא בעלי קבוצת "אמנון מסילות", הפועלת בעיקר בתחום ההסעות בצפון הארץ, ונחשבת לאחת החברות הגדולות בתחומה (לחברה מעל 200 כלי רכב שונים). בנוסף, היא מפעילה את קווי התחבורה הציבורית בשומרון (באמצעות חברת אפיקים).

בינואר 2008 חתם סלע על עסקה לרכישת מניות השליטה (40%) בגלובליקום תמורת 48 מיליון שקל - פרמיה של 58% מעל מחיר השוק שמשקפת לחברה שווי של 130 מיליון שקל.

שנה וחצי מאוחר יותר, ביוני 2009, חתם סלע על עסקה לרכישת עוד 27% מהמניות מידי מנכ"ל החברה דאז, אייזיק ולדמן, תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד (עשירית משווי החברה בעסקה הראשונה). נכון להיום איבדו מניותיו של סלע כ-80% מערכן והן שוות פחות מ-10 מיליון שקל.

"בן דב רצה לקנות ממני ברווח"

"שמתי את כל מה שיש לי בחברה ואין לי יותר", אמר סלע למחזיקי האג"ח במהלך אסיפה שהתקיימה לפני כשבועיים.

* אתה לא מתחרט?

סלע: "פרדי רובינסון לא רימה אותי. הוא איש עסקים וזאת הייתה קניה מרצון ומכירה מרצון. היו עוד קופצים חוץ ממני כי זאת הייתה תקופה טובה, וכבר אחרי שקניתי אילן בן דב ואחרים רצו לקנות ממני ברווח. עכשיו רומניה בהאטה כמו כל מזרח אירופה ואנו מקווים לטוב. בחברת הלוויין אנו לא משקיעים יותר כי זה לא התחום שלנו".

לגלובליקום טרייד שתי החזקות עיקריות ברומניה. הראשונה היא חברת HAT העוסקת במכירה שיווק והפצה של מכשירי טלפון סלולריים מתוצרת סמסונג, ובמתן שירות תיקונים לטלפונים סלולריים ולאביזרים נלווים. החברה השנייה היא MCS שמפעילה רשת של כ- 89חנויות קמעונאיות למכירת מוצרי תקשורת, ביניהם מכשירי טלפונים סלולרים, מצלמות, אביזרים נלווים נגני מוזיקה ועוד.

מלבד ההחזקות הללו, גלובליקום מחזיקה גם ב-10.4% בחברת הלוויין הרומנית DTH שנקלעה לקשיים חמורים, וב-60% מ-EPRS-HAT העוסקת בפעילות סיטונאית של הטענה אלקטרונית של זמן אוויר למכשירי טלפון נייד.

עם חתימת העסקה למכירת השליטה בחברה אמר רובינסון כי "במהלך שלוש השנים האחרונות השקענו מאמצים ניכרים בהשבחה ובהעלאת ערך החברה". אך נכון להיום, בעקבות הפסדי הענק שצברה, עומד הגרעון בהון העצמי של גלובליקום על 124 מיליון שקל. התחייבויות החברה מסתכמות ב-236 מיליון שקל, מהן 85 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

"מעשים חמורים של וולדמן"

סלע טוען שהשקיע במניות ובערבויות שהעמיד לחברה למעלה מ-100 מיליון שקל, אך זה לא עזר וביולי 2009 אישרו מחזיקי האג"ח הסדר חוב, שלא יצא לפועל בסופו של דבר עקב חדלות פירעון של חברת הלוויין הרומנית DTH.

בהמשך הוצע הסדר החוב חדש, ומחזיקי האג"ח דרשו ערבות של מיליון שקל כדמי רצינות שהופקדו אצל הנאמן. באסיפת האג"ח האחרונה, שהתקיימה לפני שבועיים, ביקשו מחזיקי האג"ח לחלט את הערבות ולפעול לפירוק החברה. סלע אמר אז למשקיעים שאין לו כסף לעמוד בהסדר החוב שהוצע - תשלום במזומן של 30 אגורות לכל 1 שקל ערך נקוב לכשליש מהסדרה.

הוא טען שהוא יכול לקנות רק 10 מיליון שקל ערך נקוב (כ-3 מיליון שקל) ואת היתרה (20 מיליון שקל ערך נקוב) הוא מתחייב לרכוש בתוך שנה וחצי, ולשם כך הוא מוכן להעמיד ערבות אישית של 6 מיליון שקל. הסדר החוב כולל גם החלפת איגרות החוב שיוותרו במחזור באיגרות חוב חדשות, עדכון בטוחות, העמדת ערבות בנקאית מטעם בעל השליטה והמשך תוכנית התייעלות.

ההפסדים והתזרים השלילי של גלובליקום טרייד מפעולות נובעים בעיקרם מהפסדי הפעילות של החברה הבת MCS ומהוצאות המימון של החברה והחברות הבנות. רואי החשבון של החברה מבהירים שקיימת אי ודאות לגבי יכולת החברות הבנות הפעילות ברומניה להמשיך ולפעול כ"עסק חי".

אם לא די בצרות הללו, במארס השנה נוספה עליהן פרשה נוספת, כשגלובליקום דיווחה כי אשתקד, בתקופה שבה שימש אייזיק וולדמן כמנכ"ל החברה וכנשיא החברות הבנות הפועלות ברומניה, הוא פעל באמצעות חברה פרטית שבבעלותו, בהסכם לקבלת זיכיון לשיווק והפצת מכשירי טלפון נייד ברומניה מתוצרת יצרן מכשירי סלולר בינלאומי.

בנוסף, הובא לידיעת החברה כי החל מסוף חודש ינואר 2010 החל לפעול ברומניה, זכיין של יצרן הסלולר, אשר פועל לגיוס כוח אדם בין היתר מקרב ההנהלה הבכירה של חברת הבת. בהתאם למידע זה מעורב וולדמן במישרין או בעקיפין, בפעילות זכיין זה.

גלובליקום פנתה במכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים לוולדמן, לפיו מעשים חמורים אלו הסבו ועודם מסבים לחברה ולחברות הבת, נזקים כבדים.