מודה ועוזב ולא ירוחם

על התפטרות מנכ"ל HP בעקבות פרשת ההטרדה המינית

בעולם המודרני, כסף קטן הוא כסף גדול, ולהיפך, ובניגוד לנורמות המקובלות אצל נושאי משרה ציבורית, כשמישהו טועה, הוא משלם בכסאו. העניין הוא שכשמדובר במנכ"ל, הכלל "מודה ועוזב ירוחם", לא ממש תופס.

מארק הרד, מנכ"ל חברת המחשבים HP, נאלץ לפרוש מתפקידו בתחילת השבוע לאחר שאישה שעמה היה בקשרי עבודה כקבלנית-משנה של החברה לכנסים, התלוננה שהוא הטריד אותה מינית. בניגוד לתשוקה התקשורתית לצהוב, הבירור של דירקטוריון HP העלה שלא הייתה הטרדה.

הרד נאלץ ללכת לא בגלל התלונה, שלא ברור אם היא מבוססת או לא, אלא בגלל תוצאת לוואי של התלונה: הבדיקה העלתה שהרד והמתלוננת, ג'ודי פישר, לשעבר שחקנית של בי מוביז, נהגו להיפגש כשהרד מגיש דו"ח הוצאות על הפגישות האלה. הוא גם צ'יפר את פישר בהחזרי הוצאות על ארוחות שלא היו.

ההחזרים הם כסף קטן, גם עבור הרד וגם עבור HP, בערך 20 אלף דולר על פני שנתיים. הלחץ על המנכ"ל לפרוש נבע מהעובדה שהוא הגיש דו"חות שקריים. אלא שבעולם שבו כל צעד פומבי של חברה מקבל במהירות האור ביטוי במניה שלה, הדרישה המוצדקת של מועצת המנהלים הפכה לנזק ב"כסף גדול" כשהיא גרמה למחיקה של כ-10 מיליארד דולר משווי השוק של HP ביום ההודעה.

בהמשך השבוע הירידות התמתנו, אבל המגמה השלילית המשיכה. החברה, שעשתה את הצעד הנכון מבחינה מוסרית וכמסר תקיף לגבי הנורמות המחייבות שהיא דורשת מבכיריה, נענשה על-ידי המשקיעים והובילה את עצמה למרכז תשומת הלב, כשהיא חוטפת מכל הכיוונים.

לארי אליסון, מנכ"ל אורקל, אמר שמדובר בהחלטה אידיוטית שמזכירה את ההדחה של סטיב ג'ובס מאפל ב-1985, כשהתגלעו חילוקי דעות בצמרת החברה. אפל שילמה מחיר יקר על הצעד ההוא, ולפי שעה נראה שנבואתו של אליסון, ידיד אישי של הרד, אגב, עשויה להתממש במלואה.

הרד אולי לא מזוהה עם החברה כמו המיתוג ג'ובס-אפל, אבל הוא זה ששיקם את HP בחמש השנים האחרונות והחזיר אותה למקום הראשון בקרב ענף המחשבים בעולם. המשבר שפוקד את החברה כרגע מגיע כשהיא מדווחת על עדכון כלפי מעלה של תחזית הרווח למחצית השנייה של 2010, אבל ייתכן שהשורה התחתונה הזאת תיעלם בהררי המילים שינתחו לעייפה את הפרישה הדרמטית.

הדבר היחיד שעליו לא מדברים, הוא שהתלונה על הטרדה מינית והממצאים על דו"ח הוצאות מזויפים הם רק קצה הקרחון, ויתכן שהמעשים שהרד מואשם בהם חמורים הרבה יותר מאלה שפורסמו. דווקא ההערה של אליסון מחזקת את האפשרות הזאת. עם כל הכבוד לנורמות תאגידיות נאותות, קצת קשה להבין חברת ענק שמוציאה החוצה סל כל-כך קטן של כביסה מלוכלכת, תוך שהיא מודעת לנזק התדמיתי שייגרם לה.

המתלוננת, אגב, יצאה בהודעה המביעה "צער והפתעה" על שהתלונה שלה הובילה להתפטרותו של הרד. היא הכחישה יחסים אינטימיים, אבל אפשר לומר שיש לה חיבה מתמשכת כלפי האיש שהיא שלחה למדבר של עולם העסקים.

לא שצריך לדאוג להרד. הוא צפוי לקחת "פסק זמן" וליהנות מחבילת פרישה בסך 12.2 מיליון דולר. אחר-כך, אומרים פרשנים, קרנות הפרייבט אקוויטי יחכו לו בתור ארוך.

מודה ועוזב ולא ירוחם / איור: טל אביב
 מודה ועוזב ולא ירוחם / איור: טל אביב