חדשות ערוץ 2: מסמך גלנט שבידינו אינו המסמך המקורי

ביהמ"ש המחוזי דחה ליום רביעי הבא את ההחלטה אם לחייב את חברת החדשות של ערוץ 2 למסור את מסמך גלנט למשטרה

חברת החדשות של ערוץ 2 אמרה היום (ה') לבית המשפט כי העברת מסמך גלנט שבידיה למשטרה לא תסייע בפתרון השאלה אם הוא מזויף, כיוון שהיא מחזיקה בצילום של המסמך ולא במסמך המקורי. "המשטרה יודעת או מעריכה, שאנחנו מחזיקים צילום של המסמך ולא את המסמך המקורי, ולכן אני יודע שהמשטרה יודעת שהמסמך שנמסר לנו, ונמצא בכספת, לא יקדם אותה כהוא זה לשאלת האותנטיות או הזיוף", אמר עיתונאי חדשות 2, אמנון אברמוביץ בדיון.

צילום מהדק

סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז בפ"ת, השופט אברהם טל, שדן בערעור חברת החדשות על הצו המורה לה למסור את מסמך גלנט, קבע כי החלטה בעניין תינתן רק ביום רביעי הבא. השופט טל אמר בדיון כי "ביהמ"ש התבונן במסמך, ועל-פי מראהו - הוא צילום, משום שהיה צילום מהדק של חלקי המסמך".

לדיון התייצבו חושפי הפרשה, העיתונאים אברמוביץ ורוני דניאל, וכן מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס, ושטחו את טענותיהם, נגד העברת המסמך למשטרה. המסמך, הנושא את הלוגו של משרד הייעוץ של אייל ארד, עוסק בקידומו של אלוף פיקוד דרום, יואב גלנט, לתפקיד הרמטכ"ל.

המשטרה מבקשת כי המסמך יימסר לידיה, כדי לבדוק אם הוא מזויף. זאת, בעקבות תלונה שהגיש ארד למשטרה בטענה שהמסמך מזויף. במשטרה מבקשים לברר, בחקירה הפלילית שנפתחה, מי כתב את המסמך ולא בהכרח מי העבירו לחדשות 2. חברת החדשות, מנגד, טוענת כי אסור לכפות עליה למסור את המסמך, מכיוון שזה יביא לחשיפת המקור שהביא לפרסומו.

המסמך בכספת

נציג המדינה, עו"ד דן אלדד, אמר בדיון כי "מדובר במסמך בעל משמעות קשה מאוד, ברמה הציבורית. אם המסמך הזה מזויף - זהו ביטוי כתוב לתוכנית אסטרטגית כתובה מאורגנת לזרוע דיסאינפורמציה, כדי לסכסך ראש בראש את ראשי המערכת הביטחונית בישראל. יש לבירור האמת בסוגייה הזו השלכה על יכולת התפקוד התקין של מערכת הביטחון".

אתמול, עירערה חברת החדשות למחוזי על ההחלטה שלא לקבל את בקשתה לביטול העברת המסמך וביקשה לעכב את העברתו. המסמך הופקד, לבקשת בית המשפט, בכספתו, עד להכרעה.

חברת החדשות זוכה לגיבוי של אגודת העיתונאים ומועצת העיתונות. נשיאת המועצה, השופטת בדימוס דליה דורנר, אמרה כי יש מקום להביא את הנושא לדיון בבג"ץ, ואז היא תצטרף לעתירת חדשות 2.

גם מנכ"ל אגודת העיתונאים יוסי בר-מוחא, התייחס לנושא ואמר כי "עדיף לעיתונאי לשבת בכלא מאשר לחשוף מקור. מאחר ומדובר בנושא עקרוני, בעל חשיבות עליונה, ראוי שסוגייה זו תובא לפתחו של ביהמ"ש העליון. הגיע הזמן שהרכב מורחב של העליון יקבע הלכה חדשה וברורה בנושא חיסיון מקורות". (ע"ח 20298-08-10).