100 אחוז כישלון

אינטל יוצאת לעוד רכישה מתוקשרת - התוצאה שהשיגה במהלכים דומים בעבר לא מלבבת

בכל יום שעובר מתרבות הידיעות על כך שאינטל אכן תרכוש את חטיבת הפתרונות האלחוטיים (WLS) של חברת אינפיניון. אינטל אכן עומדת לקראת רכישת הפעילות. יש טענות כי העסקה נתקעה בינתיים אצל הממונה על ההגבלים במשרד המשפטים בארה"ב, ויש טענות אחרות כי המו"מ לוקח מעט יותר זמן מהצפוי ומכאן העיכוב, אבל ההודעה על הרכישה צפויה בקרוב.

הרכישה, כשתצא לפועל, אמורה לספק לאינטל סט פתרונות בתחום התקשורת הסלולרית וכן מגוון אפליקציות בתחום הקישוריות, כגון GPS. השורה התחתונה, והמוטיבציה לעסקה, היא לספק מעבד עם פתרון שלם (כמעט) לטלפונים חכמים, שיכלול שילוב של מעבד האפליקציות מסוג Atom עם מעבדי התקשורת שירכשו. לצד זה, תספק הרכישה יכולות תקשורת המבוססת על טכנולוגיית ה-LTE לדור הרביעי, נחיתה רכה לאינטל שהאמינה עד כה באופן קנאי משהו בפתרון המקביל של ה-WiMAX.

הצד הנוסטלגי של העסקה בהקשר של אינטל מזמין פרספקטיבה על עסקי התקשורת של החברה בכלל ועל יכולות האינטגרציה של טכנולוגיות שנרכשו על-ידי החברה בפרט. עד כה הניסיונות של אינטל להתרחב בתחום התקשורת הסלולרית היו כישלון מוחלט וגם מעט עצוב. ענקית השבבים היא מצליחה קטנה מאוד במיזוגים ורכישות. הסטטיסטיקה של אינטל כוללת מסע רכישות של 11 מיליארד דולר בשנים 1998-2001, שהוביל המנכ"ל דאז, קרייג בארט, והסתיים בכישלון ובמכירת חיסול.

100% כישלון

האנליסט לינלי גווינאפ מחברת המחקר לינלי גרופ נתן ביטוי מעניין להצלחה המפוקפקת של אינטל בדו"ח שפרסם לאחרונה על הרכישה המתרקמת, שתגיע להערכתו, ל-1.2 מיליארד דולר. על-פי המספרים שהוא מציג, ההיסטוריה של אינטל כוללת 15 רכישות משמעותיות יחסית שעמדו על מעל ל-150 מיליון דולר (מלבד ווינד ריבר החדשה יחסית) - 100% מהן היו כישלון.

רובן נמכרו בסכום נמוך או נסגרו, והחברה ממשיכה להשתמש רק בטכנולוגיה אחת או שתיים מאלה שרכשה.

הצד הישראלי המוכר הוא רכישת DSPC והניסיון לשלב את הטכנולוגיה הסלולרית שלה עם מעבדי ה-XScale שהגיעו באמצעות רכישה אחרת. אינטל התייאשה מהתוצאות ומכרה את הפעילות כולה למארוול תמורת 600 מיליון דולר בלבד. הפעם אינטל תנסה לחדור לשוק צעד אחר צעד לאחר שהחלה עם ה-Atom המבוסס על ארכיטקטורה משלה.

המעגל עומד להיסגר בקרוב עם ניסיון נוסף של אינטל לחדור לשוק הטלפוניה. האירוניה, מציין גווינאפ, שאותה הטכנולוגיה שנמכרה למארוול ב-2006 מעמידה אותה כיום במקום השני באספקת מעבדי האפליקציות לטלפונים חכמים (אחרי TI), בעוד אינטל רחוקה משם. אחרי הפארסה של המאמץ הקודם, כישלון ברכישות הנוכחיות יהיה קשה מאוד להסביר.