רוג'רס: אם אובמה וברננקי ימשיכו כך, הדאו ייפול ל-4,000 נק'

גורו ההשקעות: היפנים החליטו בשנות ה-90' להציל את כולם ולא לתת לחברות לפשוט רגל ותראו מה קרה להם ■ ■ "ברננקי לא מבין במימון ושווקים" ■ ויש כמובן גם עצות מה לעשות עם הכסף

גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס ממשיך לתקוף בחריפות את פעולות המימשל והפדרל ריזרב. בראיון לאחר Campaign for Liberty הביע רוג'רס את דעתו ופירט מה הוא היה עושה אילו היה נשיא ארצות הברית.

- האם לדעתך הרפורמה במערכת הפיננסית טובה לכלכלה?

"ובכן, זה חלק ממכלול רחב של פעולות שהמנהיגים שלנו עושים, במודע או שלא במודע, הם מחריפים את המצב במקום לשפר אותו. הפעולות של המימשל והבנק המרכזי גורמות להרבה חברות ועסקים, וגם לאנשים פרטיים שיש להם הרבה כסף והון שצברו, לברוח מארה"ב או לחפש דרכים להוציא פעילויות מארה"ב".

"יש מגמה ברורה בעולם. המדינות המלוות הגדולות היום נמצאות כולן באסיה, כגון סין, טאיוואן, סינגפור, קוריאה ויפן. וכולנו יודעים מי הן המדינות החייבות הגדולות".

- אילו פעולות עושות אותן מדינות שבארה"ב לא עושים?

"הם נותנים לשוק לעשות את העבודה ולא מתערבים. באמריקה, עוד מימי גרינספאן, המדיניות היא להציל כמעט כל מי שנכנס לצרה, וזה נורא. צריך לתת לחברות ועסקים שלא הצליחו לפשוט את הרגל, גם אם הם גדולים. עכשיו אנחנו משלמים את המחיר ונמשיך לשלם אותו בעתיד בקרוב וגם הרחוק".

- אם היית היום נשיא ארצות הברית, מה היית עושה?

"קודם כל הייתי סוגר את הפדרל ריזרב. הייתי מפחית את תשלומי המסים ובמקביל מקצץ בהוצאות בצורה מאוד מאוד חדה. הייתי נותן לכל החברות והבנקים שלא הצליחו לפשוט רגל. ביפן בשנות ה-90' הם הצילו את כולם ולא נתנו לשוק לנקות את הכשלונות ואחר כך הם קיבלו את ה"עשות האבוד". היום מדד הניקיי עדיין נמוך בכ-75% לעומת רמתו ב-1990, המשמעות היא שהדאו ג'ונס יכול לרדת בעוד מספר שנים לרמה של 4,000 נקודות. אם זה יקרה הרבה מאוד אנשים בארה"ב לא יהיו שמחים. מדובר באסון גדול שמתרחש לנגד עינינו, ואני לא מדבר על הילדים או הנכדים שלנו אלא עלינו, על ההווה".

- כשאתה אומר אסון, למה אתה מתכוון?

"הכל יכול לקרות. היפר-אינפלציה היא תמיד אפשרות. ברננקי לא מבין בשווקים, במטבעות, במימון. זה מצמרר לחזור אחורה ולקרוא את ההצהרות וההודעות שלו. כשעושים את זה מבינים שהבן אדם פשוט לא יודע מה הוא עושה. כל מה שהוא יודע זה כיצד להדפיס כסף, זה מה שהוא למד כל הקריירה וזה מה שהוא עושה היום".

"בסופו של דבר זה יוביל לאינפלציה, זה הרי לא יכול להימשך לנצח. אבל, זה לא פשוט לגרום להיפר-אינפלציה, אלה תהליכים שלוקחים זמן להתפתח".

- אז בהתחשב בכל מה שקורה, מה העצה שהיית נותן לאזרח אמריקני כדי לשמור על נכסיו?

"ובכן, צריך לרכוש נכסים אמיתיים, ממשיים. זה יכול להיות זהב, כסף, כותנה, גז טבעי, נפט או דברים אחרים. אנשים חייבים ללמוד כיצד להשקיע בנכסים אמיתיים, ריאליים, וצריכים גם ללמוד כיצד להשקיע מחוץ לארצות הברית. המצב של הרבה כלכלות אחרות טוב הרבה יותר משלנו. קשה לי להגיד את זה כי אני אזרח אמריקני אבל זו המציאות".

- ומה יקרה לדולר?

"כמו שקרה בהיסטוריה במצבים דומים, הדולר יוחלף על ידי מטבע אחר או סל מטבעות. זה תהליך שכבר החל והוא כמובן יימשך כי הדולר נמצא בהערכת יתר מוגזמת לגמרי. כשהלירה שטרלינג איבדה את מקומה כמטבע הדומיננטי בעולם לפני 60-70 שנה הרבה מאוד אנשים הרוויחו סכומים עצומים ואחרים הפסידו את כל עולמם. וזה יקרה גם הפעם. אני מקווה שאנשים יכינו את עצמם כמו שצריך לתהליכים האלה".