שיפור במדד מנהלי הרכש של התעשייה: עלה ב-2% ביולי

לרמה של 48.0% , החודש השלישי מתחת ל- 50%, הרמה המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות התעשייתית

שיפור מסויים נרשם במדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש יולי. המדד רשם עלייה של 2.0 נקודות אחוז לרמה של 48.0% אולם המדד נמצא זה החודש השלישי מתחת ל- 50%, הרמה המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות התעשייתית.

בין סעיפי המדד ישנה שונות כאשר חלקם נמצאים ברמה הנמוכה מ- 50, ובכלל זה ביקושים מקומיים וביקושים ליצוא, וחלקם נמצאים ברמה הגבוהה מ- 50, ובכלל זה תפוקות ייצור וסעיף התעסוקה שהמשיך זה החודש השנים-עשר להצביע על התרחבות עם שיפור במגמה.

נציין כי מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, הוסיף לרדת בחודש יולי לרמה של 54.3 לעומת 55.0 בחודש יוני. מאז חודש מאי ירד המדד העולמי ב- 3.5 נקודות האחוז. בחודש יולי ירד המדד במדינות רבות בהן מתקיים הסקר וביניהן גם ארה"ב, יפן ומספר משקים מתעוררים. באירופה, לעומת זאת, נרשמה עלייה במדד במדינות רבות. בניגוד לישראל, רמות המדד במרבית המדינות בעולם עדיין מצביעות על התרחבות בפעילות היצרנית.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי לפי המדד, מנהלי הרכש צופים האטה בפעילות התעשייתית. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שנתוני המשק עד כה הם טובים מאוד, ובכלל זה האינדיקטורים לפעילות התעשייתית. היצוא התעשייתי גדל בשלושת החודשים האחרונים בשיעור שנתי של 16%. גם האינדיקטורים לצריכה הפרטית ממשיכים להצביע על התרחבות.

יתכן שחלק מהפערים נובעים מכך שהמגמות בתוך התעשייה מאוד לא הומוגניות: יצוא תעשיית התרופות ,לדוגמה, יותר מהכפיל עצמו בשנה האחרונה. מנגד, קיימות תעשיות שנפגעו משחיקת שער החליפין. באופן כללי, תוצאות המדד עקביות עם תחזית של האטה מסוימת בצמיחת המשק החל מהמחצית השנייה של 2010, אומרים בפועלים.