ארדואן: "לא נשנה המדיניות שלנו"; השפלה לשגריר הישראלי

ראש ממשלת טורקיה: "אני קורא לקהילה הבינלאומית לעמוד מאחורינו בסולידריות. פנינו למערב, ולמזרח נפנה את הגב" ■ שגריר ישראל בטורקיה הושפל ולא הוזמן למסיבת סיום צום הרמדאן שהתקיימה במשכנו של ראש הממשלה ארדואן

"לא יהיה שינוי במדיניות החוץ של טורקיה, ואני קורא לקהילה הבינלאומית לעמוד מאחורינו בסולידריות", כך אומר ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן בראיון לעיתון המקומי Sabah. לדבריו ארדואן, התמיכה הבינלאומית בטורקיה תבטיח יציבות בכל אזור אירופה.

ארדואן חזר וקרא למדינות שלא לתמוך בסנקציות נגד איראן, וכן ללחוץ על ישראל להתנצל ולהסיק מסקנות מפרשת המשט לעזה שבו נהרגו 9 טורקים במאי האחרון. "כל שינוי במדיניות שלנו לא בא בחשבון. אנחנו במצב בו אנו חייבים לנקוט בצעדים אקטיביים כדי לשמור על האזור ועל הביטחון שלנו", אמר ארדואן. ראש הממשלה הטורקי גם חזר וקרא למדינות אירופה לתמוך בקבלתה לאיחוד האירופי.

ארדואן טוען כי יחסיה של מדינתו עם בעלת הברית הארוכה שלו, ארה"ב, הם מודל לחיקוי, וכי "פניה של טורקיה הם למערב, ולמזרח היא מפנה את הגב". דברים אלו נלקחים בערבון מוגבל על רקע דבריו של שר האנרגיה והתשתיות במדינה בשבוע שעבר, לפיהם טורקיה מצטרפת למירוץ החימוש של חיזבאללה יחד עם איראן וסוריה.

השפלה לשגריר הישראלי בטורקיה

בתוך כך, אולי כתגובה על מה שהתחיל את הידרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה - פרשת השגריר הטורקי ודני איילון בינואר השנה, הסצינה חזרה על עצמה בהיפוך תפקידים. שגריר ישראל בטורקיה הושפל ולא הוזמן למסיבת סיום צום הרמדאן שהתקיימה במשכנו של ראש הממשלה ארדואן - השגריר היחיד מבין השגרירים שמשרתים באנקרה שלא הוזמן. ארדואן ניצל את המפגש ותקף את ישראל - הסביר והדגיש כי אי-הזמנתו של השגריר הישראלי נבע מפרשת המשט לעזה.

נזכיר, כי בתחילת השנה סגן שר החוץ דני איילון הזמין את השגריר הטורקי לשיחת בירור בלשכתו, וכצעד מחאה על כמה פרשיות אנטי ישראליות ואנטישמיות ששודרו בטלוויזיה הטורקית, איילון ושר החוץ אביגדור ליברמן החליטו להשפיל את השגריר - הושיבו אותו על כסא נמוך יותר מכל השיושבים האחרים בחדר, והוציאו מהלשכה את דגל טוריקה כאקט מחאתי ומשפיל. איילון בסופו של דבר התנצל על ההשפלה וניסה ליששר את ההדורים, אך נראה כי ההתנצלות לא התקבלה בקרב הטורקים ולראייה המתיחות בין שתי המדינות מאז, שהתגברה עם פרשת המשט.