אושרר: בזק תחויב למכור תמסורת למתחרים - ללא הפליה

המשרד כבר קבע בעבר שבזק חייבת למכור שירותי תשתית לכל גורם, אולם בעקבות לחצים מצד בזק הסכים שר התקשורת משה כחלון לבחון את הסוגיה מחדש ■ המתחרות של בזק נפגעו, שכן הן לא יכלו לגייס לקוחות חדשים בתחרות מולה

בזק תחויב למכור שירותי תמסורת למתחרותיה, וללא כל הפליה. כך קובע משרד התקשורת בהחלטה שאשרר ואשר צפויה להתפרסם בקרוב. בכך אמור המשרד לשים סוף לאחת הסוגיות המהותיות בשוק התקשורת כיום.

המשרד כבר קבע בעבר שבזק חייבת למכור שירותי תשתית לכל גורם, אולם בעקבות לחצים מצד בזק הסכים שר התקשורת משה כחלון להיענות לחברה וביקש מהדרג המקצועי לבחון את הסוגיה מחדש. התוצאה היא שהמשרד הגיע שוב לאותה מסקנה, אך מתחרותיה נפגעו, שכן הן לא יכלו לגייס לקוחות חדשים בתחרות מול בזק.

המאבק מול בזק בנושא התמסורת החל כאשר החברה החליטה שהיא לא מוכנה למכור שירותי תמסורת למתחרות שיש להן תשתית חלקית. בזק טוענת שלא הגיוני לדרוש ממנה למכור שירותים למתחרות שלוקחות ממנה לקוחות. לראייה, בבזק טענו שהם לא מונעים שירותי תמסורת ממפעילים חסרי תשתית, למשל ספקיות האינטרנט, למרות שהן מתחרות בה.

החליטה על דעת עצמה

אך באשר לחברות שיש להן תשתית עצמאית, אמרו בבזק כי אלה צריכות להשקיע ולפרוס סיבים משלהן. במקרה מדובר בסלקום ופרטנר, שלכל אחת מהן יש אלפי קילומטרים של סיבים אופטיים. בזק החליטה על דעתה שהיא מסרבת למכור להן שירותי תמסורת לחיבור לקוחות עסקיים שרוצים לעזוב אותה. כלומר אם מפעיל כלשהו רצה להתנתק מבזק כיוון שקיבל מחירים טובים יותר מסלקום, ולסלקום לא היה סיב אופטי עצמאי או של בעל תשתית אחר שניתן באמצעותו להתחבר למפעל, סלקום לא יכולה לספק לו שירותים. בכך לדעת המשרד עוברת בזק על תנאי הרישיון שלה, משום שבתור מונופול היא מחויבת לספק שירותים לכל מפעיל ללא תנאי.

סלקום ופרטנר מנהלות מאבק רגולטורי במשך שנים ספורות בנושא הזה, אך המשרד ורשות ההגבלים העסקיים עיכבו קבלת החלטה שמסדירה את העניין. כאמור, בזמן הקרוב אמור המשרד להשלים סוף סוף את הטיפול ולהודיע לבזק על החלטתו.