תקדים: תושבי אזור נתב"ג יפוצו בשל ירידת ערך הקרקע

רשות שדות התעופה הודיעה כי תערער על ההחלטה ■ שווי התביעות מוערך בכ-5 מיליארד שקל ■ ביהמ"ש: יש להכיר בזכותו של כל אדם לחיות בתנאים סביבתיים הולמים והזכות לאיכות הסביבה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל תביעות לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה של תושבים שמתגוררים סמוך לנתב"ג, ששוויין מוערך בכ-5 מיליארד שקל.

העררים הוגשו לאחר שוועדת הערר דחתה את מרבית התביעות משום שלטענתה בכל התביעות היו טענות לירידת ערך הקרקע בפחות מ-5% ומשום שהתביעות לרעש לא עברו את סף הרעש הקבוע בתקנים בינלאומיים. אולם בית המשפט קיבל את כל הערעורים וקבע שיש להכיר בזכותו של כל אדם לחיות בתנאים סביבתיים הולמים והזכות לאיכות הסביבה.

בית המשפט קבע שיש לעשות שימוש בסעיף 197 כדי לקדם צדק סביבתי, כלומר, אם אין ברירה אלא להרחיב את שדה התעופה, הרי שאין מקום להטיל על תושבי הסביבה גם את הנטל הסביבתי ויש לפצות אותם בגין ירידת ערך.

עוד קבע בית המשפט כי טכנולוגיית המטוסים השקטים היתה מביאה לשיפור במצב התושבים שמתגוררים בסמוך לולא הרחבת שדה התעופה, ולכן יש לפצות אותם גם אם רמת הרעשה הכוללת עולה במעט.

לטענת השופטת מיכל אגמון-גונן, סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, שבאמצעותו ניתן לתבוע פיצויים בגין ירידת ערך, קובע במפורש את הזכות לפיצוי הן לגבי מקרקעין שמצויים בתחום התוכנית והן לגבי מקרקעין שגובלים בו.

עוד היא ציינה שזוהי התביעה הראשונה בישראל שמוגשת לבית המשפט לפיצויים של ירידת ערך הקרקע בגין תוכנית שפגיעתה היא פגיעה של רעש מטוסים. לטענתה חשיבות הערעורים היא בהיקף הפגיעה שהמערערים טוענים לה, הן מבחינת כמות היישובים והאנשים והם מבחינת שיעור הפיצוי שמתבקש.

רשות שדות התעופה מסרה כי תערער על פסק הדין. בשלב זה פסק הדין אינו אופרטיבי לביצוע אלא מהווה הנחייה לוועדת הערר של מחוז המרכז. רשות שדות התעופה משקיעה עשרות מיליוני דולרים במיגון אקוסטי בדירות מגורים ובתי ספר בישובים הסובבים לנתב"ג. בנוסף, אימצה הרשות את תקני המיגונים המתקדמים ביותר בעולם, כנהוג בכל המדינות המערביות. יודגש כי ערך הדירות ביישובים סובב נתב"ג עלה באופן מהותי ובעשרות אחוזים בישובים כמו: שוהם, יהוד, בית דגן משמר השבעה ועוד".