הפרדוקס: מכרז הפסד של הביטוח הלאומי הביא לפיטורי עובדים

"המדינה פוגעת בזכויות העובדים כשמאפשרת זכייה במכרזי הפסד" אמר מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, פיני שיף בעקבות פשיטת הרגל של חברת "ארי אבטחה" שגררה השבוע פיטורי מאות עובדים

מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל, פיני שיף, הביע תסכול רב נוכח פשיטת הרגל של חברת "ארי אבטחה", אף שלא היה מופתע מכך כלל. "מזה זמן רב ידוע בחוגי ענף השמירה בישראל כי מצבה של חברת ארי אבטחה רעוע מאוד מבחינה כלכלית", אומר שיף. "למרות שהייתה חדלת פירעון ומוגבלת בחשבונות הבנק שלה, אפשרו שני מוסדות גדולים כמו הביטוח הלאומי והחברה למשק ולכלכלה, את זכייתה של החברה במכרזים באופן שערורייתי. עצם הזכייה במכרזים הללו חרצה מראש את גורלם של העובדים והותירה מאות מעובדי החברה ללא שכר, ובכך אף הטילה אותם למעגל האבטלה".

לדברי שיף, התנהלות כושלת זו של מוסדות המדינה, ממיתה אסון על ענף האבטחה בישראל, בעצם העובדה שהינם מאפשרים לחברות לזכות במכרזי הפסד ידועים מראש. "לא מדובר בקריסה ראשונה של חברת אבטחה בתקופה האחרונה מהסיבות הללו", אומר שיף. "בזכיית החברה על ידי המוסד לביטוח לאומי, קיים פרדוקס מובנה, מאחר ועתה הנטל לתשלום העובדים המובטלים יפול על המוסד לביטוח לאומי עצמו, שהיה אחד הגורמים השותפים לפשיטת הרגל של החברה."

שיף מסביר כי במכרזי הפסד, מזמין העבודה בוחר בחברה אשר בבדיקת תמחור הצעתה ניתן לדעת מראש כי לא תוכל לעמוד בקיום חוקי העבודה ובכיבוד זכויות העובדים. "משרדי הממשלה טרם השכילו להבין שמכרז לקבלת שירותי אבטחה אינו מכרז לרכישת טובין, כגון ציוד משרדי או מלט, אלא מדובר בשירות שניתן על ידי בני אדם, אשר יש לשלם להם שכר וזכויות כחוק. ברגע שהמדינה מאפשרת מראש זכייה במכרז הפסד, היא מייצרת מציאות שבה החברה לא מסוגלת לעמוד בעלויות הכלכליות שלה וכפועל יוצא הינה מקפחת את זכויות העובדים."

שיף מציין כי הארגון פועל בימים אלה לטובת הסדרת הנושא ומקדם סדרת הצעות חוק אשר יביאו לשיפור ניכר בתחום מכרזי ההפסד.