רכבת הרים בגבעות: זינקה ב-69% והתמתנה ל-27%; השותפות: אין לנו הערכה אם יש צידוק כלכלי למגד 5

(עדכון) - גבעות הבהירה בעקבות פניית רשות ני"ע: נכין הערכה כלכלית ל"מגד 5" - איננו יודעים מתי היא תושלם ■ המניה מרכזת מחזור מסחר ענק - 170 מיליון שקל ■ בכיר בשוק: "חסרים הרבה נתונים בדיווח; ייתכן שורט סקוויז במניה; המוסדיים לא ייכנסו"

סערת עולם בגבעות: לאחר ששותפות חיפושי הנפט הוציאה באישון לילה דיווח על הדו"ח ההנדסי הראשוני אודות גודל מאגר הנפט "מגד 5", המסחר במניה לא חודש הבוקר לאחר שרשות ני"ע פנתה לגבעות לקבלת הבהרות. בצהריים הגיעה ההבהרה המיוחלת מפי גבעות: איננו יודעים אם יש צידוק כלכלי ל"מגד 5"; נכין הערכה כלכלית. בעקבות כך נפתח המסחר במניה בשעה 14:36 כשהמניה ממריאה יותר מ-50% בדקות הראשונות ומרכזת מחזור ענק.

בלילה הודיעה גבעות כי ישנו פוטנציאל ל-1.5 מיליארד חביות נפט באתרי הקידוח שלה, אך הכמות בת ההפקה הינה נמוכה בהרבה (פרטים בהמשך). הודעה זו הביאה לזינוק של יותר מ-30% בשלב טרום-מסחר במניה, מה שגרם לרשות ני"ע להתערב ולבקש הבהרות לדיווח המעורפל של גבעות.

קשה לומר שבדיווח המשלים, שפורסם ב-14:03, הבהירה גבעות לחלוטין את התמונה: השותפות לא נתנה מענה לשאלה העיקרית, כמה חביות נפט בנות-הפקה מצויות במאגר, ודי בעובדה שכל פיסקה בהבהרה מתחילה בצמד המילים "כפי שצוין" כדי להעיד על כך. עם זאת, גבעות הבהירה כי הכמות בת הפקה במאגר תהיה "נמוכה משמעותית" מ-1.5 מיליארד חביות עליהם הכריזה.

"לשותף הכללי אין כעת הערכה לגבי המועד שבו תהיה מוכנה ההערכה הכלכלית, שעבודת הכנתה תחל אחרי קבלת הדו"ח ההנדסי הסופי", כתבה גבעות בהבהרה, תוך שהיא מתייחת להערכה כלכלית שבכוונתה לבצע, אשר יאמוד את הפוטנציאל הכלכלי של "מגד 5".

גבעות הודיעה באישון לילה: במאגר 1.525 מיליארד חביות נפט

כאמור, לאחר המתנה ארוכה פירסמה הלילה גבעות למשקיעיה מרוטי העצבים הודעה שכותרתה "אימוץ המלצות הכלולות בטיוטת דו"ח שהתקבל מיועצי השותפות" ובמסגרתה היא כוללת גם הערכות ראשוניות באשר לגז המצוי במאגר מגד 5.

ההודעה מבוססת על הדו"ח ההנדסי שהתקבל לגבי מגד 5 - כאשר הדו"ח המלא יתקבל רק באמצע החודש הבא. עם זאת, בחברה החליטו כבר כעת לאמץ את ההמלצות הכלולות בדו"ח ההנדסי.

בגבעות מדווחים כי כל דגימות הנפט התגלו כבעלות איכות גבוהה עם מעט מאוד גופרית וכי נדגמה כמות קטנה של פחות מ-10% מים במהלך המבחנים השונים.

כמה נפט ייצא בראש העין?

חישוב שערכו ב"גבעות" על פי הממצאים אומד כי כמות הנפט במאגר המצטברת בכל המקטעים לכל 1 קמ"ר היא 19 מיליון חביות, כאשר מקטעים 7 ו-8 כוללים 9 מיליון חביות מתוך הסכום הזה, מקטע 6 מכיל 4.6 מיליון חביות, מקטעים 2 עד 5 3.9 מיליון חביות ואילו מקטע 1 - 1.5 מיליון חביות.

עם זאת, מסייגים בגבעות את הדיווח ומזכירים כי לא בוצעו עדיין מבחני הפקה במקטעים 7 ו-8 (המהווים 47% מכמות הנפט על פי החישוב מעלה) - ועל כן מוקדם לקבוע האם הם מכילים נפט או גז חופשי וכי החישוב נעשה בהנחה כי אכן מקטעים אלה מכילים נפט.

"בהתאם לאמור לעיל סבור השותף הכללי כי ניתן להעריך, הערכה סבירה, את הכמות של הנפט במאגר בחזקת ראש העין וברשיון מכבי בכ-1.525 מיליארד חביות נפט במאגר", נכתב בדיווח. "בכמות המוערכת האמורה יש לראות, בשלב זה, גם כמות מקסימום שכן השותף הכללי מעריך שהסיכוי שאיכות המאגר בשטחים האמורים תהיה טובה מזו שבאזור קידוח מגד 5 - הינו נמוך".

בדיווחים קודמים שלה למשקיעים העריכה גבעות כי כמות הנפט בת ההפקה יעמוד בטווח שבין 10% (רמת סיכוי גבוהה) לבין 20% (רמת סיכוי בינונית) - משמעות הדבר היא כי מספר חביות הנפט בר-ההפקה המצוי במאגר, בהתבסס על ההערכות המוקדמות של השותפות, נע בין 152.5 מיליון חביות ל-305 מיליון חביות. בחברה מדגישים כי שיעור הנפט בר ההפקה יכול להיות גבוה או נמוך מטווח זה ונתונים סופיים בנושא יתקבלו, כאמור, רק במהלך חודש ספטמבר.

בגבעות מסייגים שוב וכותבים: "אין באמור לעיל כדי לספק נתונים או הערכות לגבי שיעורי הנפט בר ההפקה בשטחים האמורים ואף לא לגבי שטחי הניקוז של הבאות שתקדחנה בשטחים האמורים".

תמונת המצב המלאה - רק בספטמבר

המשקיעים שהמתינו בדריכות להודעה הנוכחית, יצטרכו להמשיך ולחכות בטרם יחזו בהוצאת הנפט מהמאגר המפורסם בראש העין: בשלב זה, על אף ההצהרות המוקדמות, לא מתכוונים ב"גבעות" להתחיל בהפקת נפט מן המאגר וכותבים: "בטרם ימשיך בהפקה מהבאר, השותף הכללי חזר ביום 15.8.2010 לבצע במגד 5 פעולות הכנה".

"השותף הכללי מצפה שהדו"ח הסופי האמור להתקבל ב-15.9.2010 יכלול בין היתר גם בדיקות מעבדה, דגימות גז ונפט, בחינה של המאגר והערכות רזרבות הנפט שבתוכו, סימולציה שתספק תחזית הפקת הנפט בטווח של 20 שנה בתרחישים שונים וכן תוכנית לפיתוח שדה הנפט", מוסיפים שם.

בהודעה הנוכחית לא פירטה "גבעות" נתונים באשר לקצב ההפקה הצפוי. עם זאת, בהודעתה הקודמת למשקיעים ב-21.7 דיווחה גבעות על קצב הפקה משוער של 382 חביות נפט ביום (כאשר קצב ההפקה משתנה בטווחים של 50 חביות פחות או יותר ממספר זה ליום). נתונים עדכניים באשר לקצב ההפקה, יש לקוות, יכללו בדיווח הבא של החברה המובטח בתאריך 15 בספטמבר.

"חסרים הרבה נתונים"

הדעות בשוק ההון על ההודעה של גבעות פושרות למדי. קשה למצוא גורמים בשוק שידברו בגלוי על גבעות, אך מאחורי הקלעים מביעים השחקנים בשוק ספקות באשר להודעה ובעיקר מתרעמים על הנתונים החלקיים שפרסמה השותפות.

"חסרים נתונים בדיווח", אמר לגלובס גורם מוסדי בכיר בשוק. "כמה חביות נפט באמת ניתן להפיק? האם ה-10% שגבעות דיברה עליהם מתייחסים לכל השטח או רק לאזור של הקידוח? חסרים גם נתונים של קצב ההפקה. יש שם מקטעים שלמים שאין תוצאות לגביהם. כמה בארות צריך לקדוח כדי להגיע לפוטנציאל וכמה כסף צריך להשקיע שם?".

לדברי המוסדי, ההודעה של גבעות אינה שלילית בבסיסה, אך קשה להפיק ממנה תובנות השקעה והתמונה לא התבהרה בעקבות הדיווח. מה שבטוח הוא שהשותף הכללי גוזר קופון שמן מההודעה, שכן כל עלייה ביחידות ההשתתפות מכניסה את האופציות של גבעות עוד יותר עמוק לכסף. לשם הדוגמה, אופציה סדרה 11, שתפקע בסוף החודש, אמורה להכניס לקופת גבעות כ-22 מיליון שקל.

מי שבוודאי לא מרוצים מהדיווח של גבעות הם השורטיסטים. לפי דיווח עדכני של הבורסה מאתמול (ב'), יתרות השורט על גבעות עלו ל-25 מיליון שקל בשבוע החולף. ואולם, המוסדי הבכיר מסביר כי אם המניה אכן תזנק ביותר מ-30% כשהמסחר ייפתח, ייתכן ושחקני שורט רבים יבחרו לסגור את השורט על ידי רכישת המניה - ובכך יווצר "שורט סקוויז" שיעלה את המניה עוד יותר.

"הבנקים יבקשו מהשורטיסטים להגדיל את הביטחונות כנגד הפוזיציות שלהם", הוא אומר. "השורטיסטים יצטרכו להתכסות ויכול להיות שיהיה כאן שורט סקוויז" (שורט סקוויז הינו מהלך של עלייה במניה בעקבות סגירת פוזיציות שורט על ידי רכישת המניה).

- האם לדעתך המוסדיים ייכנסו להשקעה בגבעות בעקבות ההודעה?

"אני לא חושב. יש פה רמה גבוהה של חוסר ודאות ולכן מאוד קשה להמליץ לכאן או לכאן. הבסיס חיובי אבל חסרים פה המון נתונים".

פרשנות: נוער המניות רוקד על "גבעות"