האוצר והתמ"ת: תוכנית ב-100 מ' ש' לעידוד השקעות זרות ותעסוקה

התוכנית תעודד חברות פיננסיות רב-לאומיות להקים בישראל מרכזי מחקר ופיתוח בתחום הפיננסים ■ הממשלה תתמוך בתוכנית על-פני 5 שנים, ובשיעור מירבי של 50% עם דגש על הפריפריה

משרדי התמ"ת והאוצר הודיעו היום (ג') על השקת תוכנית חדשה, לה הוקצה תקציב של 100 מיליון שקל, לעידוד חברות פיננסים רב-לאומיות להקים בישראל מרכזי מחקר ופיתוח בתחום הפיננסים. מטרת התוכנית היא לפתח ולייצר מנוע צמיחה חדש למשק הישראלי בענפי הפיננסים, כחלק מתכנית "יתרון יחסי", להאצת התעשייה עתירת הידע בישראל. התוכנית נחתמה ע"י מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, והיא תופעל ע"י המדען הראשי אלי אופר.

לפי התוכנית, החברות הרב-לאומיות שייצטרפו, יתחייבו לתקופה של עד חמש שנים להעסיק בישראל לפחות 25 עובדי מו"פ בשנה הראשונה, 50 עובדים בתום השנה השנייה ולפחות 80 עובדים מתום השנה השלישית ואילך. בנוסף, כל חברה מתחייבת כי לפחות 90% מעובדי המו"פ במרכז הפיננסי שיוקם יהיו אזרחי מדינת ישראל. מנכ"לי משרד האוצר והתמ"ת נפגשו עם חברות פיננסיים מובילות בעולם, ואלה הביעו התעניינות רבה ברעיון.

הממשלה תתמוך בתוכנית ב-40% מסך התקציב הכולל שיאושר ע"י לשכת המדען הראשי לפרויקטים שיבוצעו בשנה הראשונה והשנייה, 30% בשנה השלישית והרביעית ו-25% בשנה החמישית. פרויקטים שיבוצעו בפריפריה יזכו לתמיכה של 50% בשנה הראשונה והשנייה, 40% בשנה השלישית והרביעית ו-35% בשנה החמישית.

מנוע לצמיחה וליצירת מקומות תעסוקה נוספים במשק

שרון קדמי ציין כי "התוכנית באה לענות על הצורך הקיים בעולם לפתרונות אנליטיים מתוחכמים בענפים הפיננסים. למדינת ישראל כוח עבודה איכותי הנהנה מתשתיות טכנולוגיות מתקדמות והשכלה גבוהה ואיכותית. החברות הישראליות יצטרפו לחברות רב-לאומיות שכבר פועלות בארץ, כמו אינטל וגוגל, אשר מגדילות את היקפי הפעילות שלהן בארץ באופן קבוע".

מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, אמר כי "התעשייה הפיננסית הינה הצרכן הגדול ביותר של טכנולוגיה בעולם ומהווה מעל 20% מסך כל ההוצאה על טכנולוגיה בשנה. בתעשייה עתירת הידע בישראל קיימים מרכיבים רבים היכולים לאפשר התפתחות פעילות מו"פ בתחום הפיננסי - היצע הון אנושי זמין ומקצועי לתחומי ההנדסה, הטכנולוגיה והמחקר".

המדען הראשי במשרד התמ"ת, אלי אופר, מסר כי "התכנית מהווה גם פיילוט לכניסת לשכת המדען הראשי לתחום עידוד החדשנות והמו"פ בענפי השירותים. ענפי השירותים מהווים כשני שליש מהתוצר הלאומי הגולמי וחדשנות בענפים אלו צפויה לתרום לצמיחה במשק הישראלי וליצירת מקומות תעסוקה נוספים במשק".