כי"ל מזנקת 6%: פוטאש דחתה הצעת רכש בפרמיה של 16%

BHP Billiton הציעה לענקית הדשנים הקנדית הצעת רכש לפי 130 דולר למניה לעומת מחיר נעילה של 112.15 דולר אמש בניו יורק ■ פוטאש דחתה ההצעה - אך מנייתה מזנקת בכ-12% בטרום המסחר בניו יורק

מניית כיל מרכזת בשעת המסחר האחרונה עניין רב ורושמת עליות שערים חדות בערכה במחזורי מסחר גדולים ברקע הדיווחים כי מתחרתה ההקנדית פוטאש, אשר היא אחת מבעלי העניין הגדולות בענקית הדשנים הישראלית, קיבלה הצעת רכש מ-BHP Billiton האוסטרלית לפי שווי מניה של 130 דולר. כי"ל מנוהלת על ידי עקיבא מוזס.

BHP Billiton, ענקית הכרייה האוסטרלית, הציעה לפוטאש הצעת רכש בפרמיה של כ-16% על מחיר הנעילה אמש בניו יורק. פוטאש מבחינתה סירבה להצעת BHP ואולם זה לא מפריע למשקיעים להזניק את מחיר מנייתה בטרום מסחר בניו יורק בכ-12%.

מחיר של 130 דולר למניה משקף מכפיל 24 על הרווח החזוי לה ב-2010. הדירקטוריון דחה את ההצעה בטענה שהיא "מאוד מעריכה בחסר את החברה". מכפיל דומה לכי"ל משקף לה מחיר של 67.5 שקל למניה בהתבסס על התחזיות ל-2010.

עוד נציין כי בעקבות הזינוק במניית כי"ל, מזנקת גם החברה האם, החברה לישראל ושתיהן מובילות את טבלאות המסחר במדד המעו"ף.

כי"ל עצמה צפויה לדווח את תוצאותיה לרבעון השני של השנה ביום ג' הבא, ה-24 לחודש. בפסגות מעריכים היום כי מגמת השיפור שאפיינה את הרבעון הראשון תימשך: כמויות מכירה גבוהות באשלג, עלייה בכמויות תחום הברום ומגמת שיפור קל במחירים, עלייה בכמויות מגזר מוצרי התכלית והתייצבות במחירים ועלייה בכמויות ובמחירים בתחום הפוספט.

במגדל שוקי הון מבהירים כי המהלך של BHP הינו דרמטי לכל הדעות ושם קץ לספקולציות ושמועות בין שתי החברות אשר שרר בשוק זמן רב יחסית. במגדל מעריכים כי אין ספק שבהודעתה זו מכריזה בעצם BHP על היתרון הגדול של השחקניות הקיימות ועל הקושי של כניסתן של שחקניות חדשות לתחום. מדובר בהצעה ראשונית ועל כן לא מן הנמנע, לדעת מגדל, כי תיתכנה הצעות נוספות בכל מקרה הרף התחתון נקבע.