פתיחת רבעון חיובית לפוליסות המשתתפות: עלו ביולי בכ-2%

בראש דירוג התשואות ל-12 החודשים ניצבת שוב מנורה ■ מגדל וכלל מובילות בדירוג הרב שנתי

לאחר שברבעון השני השנה רשמו חברות הביטוח תשואה שלילית בביטוחי המנהלים, בחודש יולי שבו כל החברות לטריטוריות חיוביות של לפחות 2.1%, כשהתשואה החודשית הממוצעת עמדה על 2.4%.

לאור זאת, הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח (קרן י') מציגות מתחילת השנה תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-3.5%, כשב-12 החודשים האחרונים - מאוגוסט אשתקד - התשואה הענפית הממוצעת המצטברת עומדת על כ-12.5%.

במעלה דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים ניצבת גם בסוף יולי מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, עם תשואה מצטברת של כ-13.7% (ומציגה גם את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת 2010).

במקום השני נמצאת קבוצת מגדל, שכספי העמיתים שלה מנוהלים על ידי עומר קרייזל, ובשלישי כלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר. ב-12 החודשים האחרונים רשמה מגדל תשואה מצטברת של 13%, ועקפה בכך את כלל שרשמה בתקופה זו תשואה מצטברת של 12.6%.

הפניקס ניצבת במקום הרביעי בדירוג התשואות של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, והראל מציגה את התשואה החלשה מבין הגדולות בשנה האחרונה. במורד טבלת התשואות ל-12 החודשים האחרונים ניצבת חברת אליהו, הדוגלת לאורך שנים בניהול השקעות סולידי במיוחד, כשהיא היחידה שמציגה תשואה חד ספרתית בתקופה הנסקרת.

חוץ מהפניקס - החלימו מהמשבר

בראייה ארוכת טווח יותר, עולה שהפוליסות המשתתפות ברווחים, בהן מנוהלים נכסים בהיקף מצרפי של כ-94 מיליארד שקל, רשמו ב-3 וב-5 השנים האחרונות תשואה מצטברת ממוצעת של כ-10.2% ושל כ-39.5%, בהתאמה. נציין, שביטוחי המנהלים הינם חיסכון לטווח ארוך עם אופק השקעה של עשרות שנים רבות יחסית, כך שתשואה של חודש אחד או אפילו שנה מסוימת אינם מהווים אמת מידה מספקת לבחינתו.

בראש דירוג התשואות לשלוש השנים האחרונות של חמש קבוצות הביטוח הגדולות - האוחזות יחד בכ-97% מהשוק, ניצבת קבוצת כלל ביטוח, ואחריה במקום השני מגדל. שתי החברות הן הגדולות בשוק ומרכזות יחדיו נתח שוק של כ-59%. אחריהן ניצבת קבוצת הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל, עם תשואה של 11%. נציין, שהפניקס ממשיכה להציג את הצלקות הבולטות ביותר מהמשבר החריף של 2008, כשהיא היחידה שמציגה תשואה שלילית בסיכום 3 השנים האחרונות (1.5%-).

הגם שהחברות הגדולות מרכזות את רוב רובו של השוק, לצידן "מככבים" עוד כמה שחקנים קטנים יותר, בהם איילון והכשרה ביטוח, שמנהלות כל אחת נכסים בהיקף של מעל ל-1.1 מיליארד שקל. שתי החברות מציגות כיום תשואות טובות יחסית בהסתכלות לטווחים הגדולים יותר: הכשרה ביטוח ראשונה בענף בדירוג התשואות ל-3 השנים האחרונות, ואילו איילון ניצבת במקום השלישי בענף בדירוגים ל-3 ו-5 השנים האחרונות.

תוצאות חלשות לחברות הקטנות

בדירוג התשואות בפוליסות החדשות משנת 2004 ואילך (שרק אליהן יכולים להצטרף מבוטחים חדשים) ניצבת מנורה מבטחים, אחריה כלל ביטוח ומגדל במקום השלישי. מהצד השני של הסקאלה ניצבות שתי החברות הקטנות בתחום - אליהו וביטוח ישיר, שמציגות את התשואה החלשה ביותר במסלולים המרכזיים שלהן בפוליסות החדשות: 9.75% ו-8%, בהתאמה.

11
 11