שעת המבחן של לובש וקס

הבוננזה טמונה בשתי חברות אותן משערכת מרקסטון ביותר מכפול לעומת השקעתה בהן

מרקסטון סיימה אתמול באופן רשמי את הפרק הראשון של חייה כקרן פרייבט אקוויטי. תקנון הקרן קובע כי תקופת ההשקעה, במהלכה מותר לה לבצע השקעה ראשונית, הינה עד סוף ספטמבר 2010, אבל רון לובש ואמיר קס הודיעו כבר היום במכתב למשקיעים, כי לא יבצעו השקעות נוספות. מתוך 800 מיליון הדולרים שגויסו, מימשו מנהלי מרקסטון 573 מיליון דולר בלבד - 30% מהכסף לא נוצל.

בקרנות מסוגה של מרקסטון נהוג לדבר על מודל J curve - לקרן יש תשואה שלילית בשנים הראשונות לחייה, במהלכן ההוצאות גדולות ומבוצעות ההשקעות. בשנים הבאות, כאשר ההשקעה מבשילה, קוטפת הקרן את הפירות, מממשת את הרכישות ומעניקה למשקיעיה תשואה נכבדה של 15%-20% בשנה. זו לפחות היתה הנורמה טרום המשבר.

ציפורים ביד וציפורים על העץ

כעת, לאחר שמרקסטון סיימה את תקופת ההשקעות, היא נכנסת לשלב הבא, שלב המימושים שבסיומו יגיע פירוק הקרן בשנת 2014 (עם אפשרות להארכה עד 2016).

הנה המספרים: מרקסטון השקיעה 573 מיליון דולר בחברות שאותן היא משערכת כיום ב-686 מיליון דולר. זה נראה יפה, אבל בואו ננטרל את הציפורים שביד מאלו שעדיין על העץ.

מרקסטון כבר מכרה ברווח נאה שתי חברות - דפי זהב וזרעים גדרה. בנטרול המכירות נותר למרקסטון בפורטפוליו הקיים רווח של 20 מיליון דולר בלבד "על הנייר". שתי חברות הפסידו את מרבית ההשקעה בהן: פריזמה (הנקראת כיום AMFIC), בה הושקעו 201 מיליון דולר, והשווי הנוכחי של ההשקעה הינו 98 מיליון דולר; ואלרן נדל"ן, שבה נותרו 2.5 מיליון דולר מהשקעה בת 24 מיליון דולר. חברה שלישית, טומקאר, הפסידה מחצית מהשקעה בת 27 מיליון דולר.

האתגר האמיתי

הבוננזה של מרקסטון טמונה בשתי חברות אותן משערכת הקרן ביותר מכפול לעומת השקעתה בהן: נטפים, שם הושקעו 44 מיליון דולר, כשהערכת השווי של מרקסטון להשקעה זו עומדת על 100 מיליון דולר; ומגנוליה, אותה משערכת מרקסטון לפי 105 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בה 45 מיליון דולר.

זו שעת המבחן האמיתית של לובש וקס. היכולת להפוך את השערוכים לשווי ממשי. הנייר סובל הכול - גם שערוכים אופטימיים, אבל עכשיו צריך להביא קונה שגם מוכן לשלם את המחיר שרשום על הנייר.

זה האתגר האמיתי של מנהלי מרקסטון - להפוך את השערוך למציאות. יש להם כמה שנים לפני סגירת הקרן. למכור את ההשקעות במגנוליה ובנטפים (ואולי גם בנילית) לפחות במחיר לפיו הם משערכים את החזקות הקרן. אם יצליחו, אפשר יהיה להכריז על קרן מרקסטון כהצלחה, ואולי תיפתח הדרך לגיוס כספים עבור מרקסטון 2. אם יתברר ששווי החברות נשאר על הנייר בלבד - הסיכוי להקמת קרן המשך נעלם, התפוגג ונגוז.