הספיק לה: קרן מרקסטון מפסיקה לבצע השקעות חדשות בארץ

קרן מרקסטון, המדווחת על תשואה של 1% מתחילת 2010, תפסיק לבצע השקעות חדשות ■ הקרן ממשיכה להפחית את השקעותיה בתומקאר ו-PRS ■ נהנית מעלייה בשווי נטפים ומגנוליה

קרן מרקסטון, בניהולם של רון לובש ואמיר קס, לא תבצע יותר השקעות חדשות - כך עולה מדו"ח ששלחה היום הקרן למשקיעים המוסדיים, והגיע לידי "גלובס". מרקסטון גייסה בשנים 2003-2004 סך של 800 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים בארה"ב, ובראשם קרן הפנסיה של קליפורניה, וממוסדיים ישראליים כמו כלל ומנורה. עד היום ביצעה מרקסטון השקעות בהיקף של כ-570 מיליון דולר, כלומר הקרן לא תבצע השקעות בהיקף של 230 מיליון דולר שיכלה לבצע, שיעור של 30% מהכסף שגויס.

עוד כותבת מרקסטון במכתב למשקיעים, כי דני גילרמן ימשיך לכהן כיו"ר פעיל של הקרן, ויצטרף לדירקטוריונים של מגנוליה וסטימצקי בהן היא משקיעה. כן ציינה, כי תקיים את כנס המשקיעים השנתי שלה בניו-יורק ב-5 באוקטובר. גילרמן החליף את אליוט ברוידי, ממייסדי הקרן, שהתפטר בעקבות שערוריית שוחד בה הודה.

תקופת ההשקעה המקורית של מרקסטון נקבעה לשש שנים אחרי ההשקעה הראשונה, כלומר תסתיים בספטמבר הקרוב, ומנהלי מרקסטון אינם מבקשים להאריך את המועד. המשמעות היא שתשואת הקרן תתבסס רק על ההשקעות שביצעה עד כה ועל היכולת שלה לממש אותן ברווח.

מרקסטון מדווחת על השקעות בסך 573 מיליון דולר, כאשר שווי החברות בפורטפוליו עומד על 686 מיליון דולר (כולל ההשקעות בדפי זהב וזרעים גדרה, שמומשו ברווח גדול). חלק מההשקעות שנותרו בפורטפוליו משוערכות כלפי מעלה לעומת שווין ברכישה, ואילו אחרות ספגו בעבר ירידה חדה בערכן ומרקסטון משיכה לשערך אותן מטה. בסיכום המחצית הראשונה של 2010 מציגה מרקסטון תשואה סמלית של כ-1%.

הצלחה בחו"ל

ההשקעה במצב הטוב ביותר, היא ביצרנית מערכות ההשקיה נטפים. השווי של נטפים בספרי מרקסטון עלה במחצית הראשונה השנה ב-12.8% ל-100.3 מיליון דולר. מאז נכנסה מרקסטון להשקעה בנטפים, לפני ארבע שנים, היא רשמה תשואה של 129%.

"לנטפים היה רבעון חזק בו נהנתה מביקושים גבוהים למוצריה ברחבי העולם", מדווחת מרקסטון, ומציינת כי במחצית צמחו מכירות נטפים בכ-15%. השקעה נוספת שנמצאת בצמיחה היא בחברת התכשיטים מגנוליה. לפי מרקסטון, עומד שוויה של מגנוליה בסוף יוני על 115.4 מיליון דולר, עלייה של כ-8.4% מתחילת השנה ושל 156% מאז בוצעה ההשקעה ברבעון הרביעי של 2007. ההשקעה של קרן מרקסטון בחברת התכשיטים מסתכמת ב-45.1 מיליון דולר.

"הרשת ממשיכה לצמוח, כאשר במחצית הראשונה צמחו מכירות מגנוליה ב-8%, ובחנויות הזהות בכ-5% לעומת המחצית המקבילה", נכתב בדו"ח. עיקר הצמיחה של מגנוליה מגיעה מחנויות בחו"ל, אשר מכירותיהן הוכפלו במחצית הראשונה, וזאת בזכות פתיחת חנויות חדשות וצמיחה חזקה בחנויות הקיימות שמגיעה עד 60%.

ההשקעה הגדולה ביותר של מרקסטון והבעייתית מכולן הייתה הקמת בית ההשקעות פריזמה בשנת 2006. מרקסטון השקיעה 200 מיליון דולר, אולם לאחר כישלונה של פריזמה מכרה את נכסיה לאקסלנס ופסגות, וקיבלה בתמורה מניות בבתי השקעות אלו. כיום, מניות אלה מאוגדות תחת חברת AMFIC ומשוערכות לפי שווי של 98.2 מיליון דולר, מחצית מהשווי המקורי.

גם המצב ביצרנית רכבי השטח תומקאר לא מזהיר במיוחד, ומרקסטון ממשיכה להכיר בירידת ערך ההשקעה. שווי ההשקעה בתומקאר עומד כיום על 14 מיליון דולר בלבד, לאחר שמרקסטון השקיעה בה 27.4 מיליון דולר, כלומר תשואה שלילית של כ-50%.

מתחילת השנה נרשמה ירידה של כ-12% בשווי החברה, ובמרקסטון מסבירים כי "תומקאר ממקדת משאבים בצפון אמריקה, ומינתה מנהל מכירות חדש בארה"ב". עוד מציינים בדו"ח, כי החברה ממשיכה לפקח מקרוב על מבנה ההוצאות ותזרים המזומנים.

ההשקעה בחברת ההנדסה PRS, העוסקת בדיפון תעלות, סבלה במחצית הראשונה מירידה של 18% ל-20.7 מיליון דולר. מנגד, סך ההשקעה של מרקסטון גדלה מתחילת השנה ב-3 מיליון דולר ל-22 מיליון דולר. לכן גם כאן רושמת מרקסטון תשואה שלילית, של כ-6%.

המחיקה באלרן

שוויה של רשת הספרים סטימצקי ממשיך לרדת במתינות, ועומד נכון לסוף הרבעון השני על 34.2 מיליון דולר, ירידה של 6% מתחילת השנה. מאז נכנסה מרקסטון לסטימצקי לפני קרוב לחמש שנים, היא רשמה תשואה זניחה של פחות מ-2%.

הפחתת הערך בסטימצקי נעשית למרות שבמרקסטון מדווחים כי מכירות החברה בחנויות הזהות צמחו ב-7% במחצית הראשונה של השנה. במרקסטון מציינים כי עיקר הצמיחה היא לאו דווקא בספרים, אלא במוצרים הנלווים דוגמת מוסיקה, סרטי DVD ומתנות.

יצרנית סיבי הניילון נילית אמנם רשמה ירידה קלה של 0.5% בשוויה במחצית הראשונה, ל-104.8 מיליון דולר, אך עדיין מדובר בהשקעה מוצלחת למדי של מרקסטון (בהנחה שתצליח לממש אותה לפי שוויה בספרים), כשלפי נתוני הקרן התשואה על ההשקעה עומדת על 44%.

אין ספק כי ההשקעה הגרועה ביותר שביצעה מרקסטון היא בחברת אלרן נדל"ן, שם השקיעה הקרן כ-27 מיליון דולר. נזכיר, כי החברה שבשליטת גדי ודורי דנקנר נקלעה לקשיים. מרקסטון כבר מחקה את רוב ההשקעה (כ-90%) בה, ומשערכת את ההחזקה בשווי של 2.5 מיליון דולר בלבד. למרות המצב הקשה של אלרן נדל"ן, במרקסטון מנסחים בעדינות את מצב החברה: "אלרן מתמקדת בניהול תזרים המזומנים, ופועלת לסיום פרויקט הדגל שלה ברוסיה", נכתב בדו"ח.

22
 22