האטה בצמיחה: המדד המשולב עלה ב-0.2% בלבד ביולי

עם זאת, נתוני אפריל-יוני עודכנו בחדות למעלה ■ לדברי פרופ' מלניק מהמרכז הבינתחומי הרצליה, מתפתחת האטה בהתרחבות המגזר העסקי

המדד המשולב למצב המשק בחודש יולי עלה ב-0.2%. כך נמסר היום (ד') מבנק ישראל. העלייה במדד, בהמשך לשינוים בו בחודשים האחרונים, מצביעה על המשך העלייה של הפעילות במשק. העלייה במדד התרחשה הודות לעלייה במדדי יצוא ויבוא הסחורות. עליה זו מותנה על ידי ירידה במדד יצוא השירותים, במדד היצור התעשייתי ובמדד הפדיון של הסחורות והשירותים.

יצוין כי בנתוני אפריל-יוני חלו עדכונים כלפי מעלה במדד בעקבות עדכונים בנתוני יצוא הסחורות והשירותים לחודש יוני ובנתוני היצור התעשייתי לחודש אפריל. המדד המשולב לחודש יוני עודכן מעלייה של 0.1% לעלייה של 0.5%, מאי עודכן מ-0% ל-0.3% ואפריל מ-0% ל-0.2%.

נתוני הרבעון השני משתלבים עם נתון הצמיחה המפתיע שפרסמה הלמ"ס מוקדם יותר השבוע. הלמ"ס דיווחה שהתמ"ג הישראלי התרחב ב-4.7% ברבעון השני, לעומת צפי לצמיחה של כ-3% בלבד.

אשר להתפתחות רכיבי המדד: מדד הייצור התעשייתי ירד ביוני בשיעור של 0.9 אחוזים, לאחר עליה של 0.1 אחוזים במאי. מדד הפדיון של המסחר והשירותים ירד ביוני בשיעור של 2.1 אחוזים, בהמשך לירידה בו של 0.7 אחוזים בחודש מאי. מדד יצוא השירותים ירד ביולי בשיעור של 4.3 אחוזים לאחר עליה של 5.3 אחוזים ביוני.

מדד יצוא הסחורות עלה ביולי בשיעור של 4.6 אחוזים, בהמשך לעליה חדה בו של 8.3 אחוזים ביוני. מדד יבוא מוצרי צריכה עלה ביולי בשיעור של 4.0 אחוזים, לאחר ירידה של 0.8 אחוזים ביוני. מדד יבוא תשומות לייצור עלה ביולי בשיעור של 1.8 אחוזים, בהמשך לעליה של 0.7 אחוזים ביוני.

עוד התפרסם היום מדד מלניק למצב המשק, שנותר ללא שינוי בחודש יולי. לדברי פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, אי שינוי המדד משקפת האטה בשיעור ההתרחבות של המגזר העסקי.

בולטת הירידה של 2.1 אחוזים בפדיון ענפי המסחר והשירותים, בחודש יוני, שככל הנראה מבטאת התייצבות של הביקושים המקומיים ובעיקר של הצריכה הפרטית. גם במדד הייצור התעשייתי נרשמה ירידה, בחודש יוני, ייתכן שזה משקף התמתנות של הביקושים ליצוא מחו"ל. לעומת זאת, מדד היבוא, המשקף בעיקר יבוא תשומות לייצור המקומי, ומשרת השכירים במגזר העסקי, חזרו לעלות.