פשרה בייצוגית: בזק תזכה לקוחות בגין בעיות בגלישה ב-ADSL

‎במסגרת התביעה בטענה לבעיות בגלישה בשירות ‏WOW‏, שאושרה כייצוגית, הגיעו הצדדים לפשרה במסגרתה ייערכו בדיקות תקינות לקווים

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגש היום (ד') הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שנוהלה נגד בזק , בטענה לגבייה שלא כדין של תשלום בגין גלישה בשירות WOW (חיבור ADSL באינטרנט) במהירות גבוהה, למרות שבזק לא סיפקה את השירות האמור ואף לא היתה מסוגלת לספקו מבחינה טכנית.

במסגרת ההסדר נקבע בין היתר כי אם תזוהה בעיה מערכתית באזור מסוים - הלקוחות באזור יזוכו באופן אוטומטי.

בתובענה, שהוגשה ב-2005 באמצעות עוה"ד יצחק אבירם ונועם שכנר, טען התובע, יוסי ניר, כי התקשר עם בזק להספקת שירות חיבור לאינטרנט ADSL במהירות של 1.5 מגה-ביט, ולאחר מספר חודשים בהם שולם לבזק עבור הגלישה, הסתבר כי בזק אינה יכוולה לספק לו את מהירות הגלישה המוסכמת. למרות זאת, טען, בזק אינה מיידעת את לקוחותיה על הבעיה.

בתגובה טענה בזק, באמצעות עוה"ד צבי פירון ודני כביר, כי פעולותיה נעשו כדין. עם זאת, החברה הכירה בבעיות במתן השירות שעלולות לפגוע בשירות, המתעוררות לאחר מועד ההתקשרות, במובן זה שהשירות שהחברה מספקת עשוי להשתבש ולהביא למצב בו אי-אפשר לגלוש במהירות המוסכמת.

במארס 2008 אישרה השופטת דרורה פלפל את בירור התביעה כייצוגית. בזק עירערה על ההחלטה לבית המשפט העליון, אך הערעור טרם נדון.

לאחרונה הגיעו הצדדים להסדר הפשרה, במסגרתו מובהר כי על רקע שינוי הטכנולוגיה בתשתית התקשורת של בזק - טענות התובעים בהקשר למהירות הגלישה, הבעיות בגלישה והניתוקים, שהיו רלוונטיות לטכנולוגית ADSL, כבר אינן קיימות. זאת, משום שבזק נמצאת כיום בעיצומה של פריסת רשת תקשורת בטכנולוגיה חדשה, שתאפשר קצבי תקשורת גבוהים, המוכרת בשם רשת ה-NGN.

רשת זו מהווה שדרוג של הרשת הקיימת, במסגרתו מוחלפים מרבית כבלי הנחושת בסיבים אופטיים ומשודרג הציוד בארונות הסעף, ולכן מתאפשר חיבור לאינטרנט במהירות של עד 100 מגה-ביט לשנייה.

בדיקת תקינות

לפי הסדר הפשרה תאפשר בזק ללקוחותיה לבצע בדיקה עצמית של מהירות הגלישה באופן מנותק מספק האינטרנט (ISP), ועל-ידי כך לבחון אם מקורה של בעיה בגלישה הוא בתשתית בזק. הבדיקה המוצעת כיום אינה מנותקת מספק האינטרנט.

בנוסף, מפתחת בזק מערכת, הצפויה להיכנס לשירות בתוך מספר חודשים, הבודקת את תקינות הקו, תוך כדי המתנת הלקוח לקבלת שירות. בהסדר הפשרה צוין כי במקרה שהמערכת תזהה תקלה מערכתית באזור מסוים - תצא הודעה על כך ללקוחות, ואם התקלה תימשך למעלה מ-96 שעות - יזוכו כלל הלקוחות באותו אזור באופן אוטומטי. בנוסף, בזק התחייבה לתיקון תקלות פרטניות בהקדם.

בנוסף הסכימו הצדדים על פיצוי לתועלת הציבור, במסגרתו תתרום בזק סך של 1.8 מיליון שקל לעמותות לצמצום הפערים החברתיים בישראל, באמצעות כלים טכנולוגיים וצמצום הפער הדיגיטלי בישראל.

הצדדים השאירו בידי בית המשפט את ההכרעה בדבר גובה שכר-הטרחה והגמול לתובע הייצוגי.